Funderar nu på att byta taket på mitt torp och tycker att tegelpannor är ganska dyra jämfört med betongpannor.

Har läst lite överallt och får ingen vettig bild av hur man ska tänka egentligen.

Tegel är lättare och en del säger att takstolarna på ett torp inte håller för betongpannor.
En del säger att om taket håller för tegel så håller det för betong.

Jämför man betongpannor och tegelpannor så skiljer det kanske 6 till 7 kg per kvm.

Hur skulle ni ha gjort? Chansa på billigare betongpannor eller bita i det sura äpplet och lägga tegel på nytt?
 
Staffans2000
Köp/få begagnade tegelpannor av god kvalitet. Kolla på Blocket.
 
Absolut kan man kolla blocket för begagnat tegel, vilket också är ett snyggt alternativ.

Men borde inte taket hålla för ytterligare 6-7 kg / kvm? Eller är det en differens i våtvikten mellan materialen som blir till en nackdel för betongpannor?
 
På vårt torp i Bohuslän har förra ägaren lagt betongpannor. Tätt och jämt blir det och otroligt fult. Betongpannor är billigare och åldras inte vackert. Man tar bort husets karaktär och en del av dess historia. Skillnaden i vikt är inte så stor, teglet blir tungt av vatten, betongen suger inte vatten.Tegel är dyrare nya men nästan gratis om man får tag i begagnande men å andra sidan mera arbete. Jag hade gått för tegel om jag hade kunnat välja.
 
Vad jag har hört så är våtvikten samma för tegel och betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.