Har ett utrymme på ungefär 20 m2 golvyta där det idag ligger klinker. Idag är det ett rejält fall på golvet mot ett par golvbrunnar, hittade en gammal bild och det ser ut som jag har 8-9cm fall från högsta punkten till lägsta.
Nu ska jag lägga nytt golv i detta utrymme, parkettgolv eller ev. ett laminatgolv och behöver därför få ett bra och jämnt underlag till detta.

Förslag:
Flytspacka hela alltet, med pumpbil. Snabbt och enkelt, men kommer bli dyrt då det blir volymer. Så det vill jag helst undvika även om det sparar mig en del arbete.

Kan jag gjuta direkt på klinkern. Tex med finbetong, eller annan lämplig betong? Fylla upp det mesta med. Köper på säck/storsäck och blandar i tombola och fyller ut och vibrerar så jag får det hyfsat jämnt. Sen kanske jag kan flytspackla det sista för att få det riktigt ljämnt? Kommer bli en hel de billigare än att flytspackla alltihopa. Finns det ev. en möjlighet att få det så pass jämnt att jag även slipper att flytspackla? Ska vara rimlig tidsåtgång annars gör jag hellre det lite grövre för att flytspackla bort de sista ojämnheterna.

Bila upp det befintliga klinkern och den 10cm betongkaka som är därunder idag för att börja om från början så att säga. Men jag har inget direkt behov av att isolera eller lägga golvvärme etc. så det känns onödigt arbetskrävande. Blir även en massa klinker och betong att köra iväg med och det tar tid också.

Regla upp med träreglar och klossa roch bli av med fallet på så sätt? Sen golvspån att lägga mitt färdiga golv på. Nackdelen med detta är att golvspånet bygger på höjden så jag får en nivåskillnad till nästa rum och det är inte heller något jag vill ha.

Tankar och förslag uppskattas :)
 
  • Vattenpass och måttstock visar ett fall på klinkergolv i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är att gjuta med eps till 20mm under tänkt nivå sen flytspackla.
Men fylla kan du göra med tvättad singel eller cementbunden leca

Gjuter du så har du torktiden på betongen att ta hänsyn till
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Läste om EPS nu, inte hört om det tidigare det ser också ut att vara ett alternativ, tack för förslaget. Läste om Bauhaus EPS det stod att den skulle läggas på i min 50mm. Jag har ju fall över hela golvet så isf får jag göra en gjutform/träram och hiva EPS i mitten av "lådan" och sen flyta över kakan. Blir lite saftigare pris än betong ser jag. Får räkna på vilken volym jag behöver, kanske man får rabatt om man köper ett visst antal/storsäck.
 
En annan tanke, kan jag limma cellplastskivor med rätt bärighet och tjocklek direkt på klinkern. Lägger ingen cellplast i ytterkanterna av utrymmet utan så att jag har ca 20mm kvar på höjden över hela golvet. Sedan flytspackla direkt på detta? Det skulle kunna bli både tids och kostnadseffektivt tänker jag.
 
Då måste du kolla med leverantören av spackel, kan tänka mig att det krävs 30-40mm spackel över cellplasten och ev riktig armering.

50mm brukar vara eps och flyt, 30mm eps och min 20mm flyt
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.