Hej
Ska byta ut vår fjärrvärmecentral från stenåldern. Har fått en offert från bolaget som har FV-nätet här i stan. De föreslår följande:
Villacentral Castor med Danfoss regler
Värmeväxlare för varmvatten typ XB06-26H (Danfoss); varmvattenflöde 0,3 L/s vid dim. temp 65-23/10-50 C
Värmeväxlare för värmekrets typ XB06-16H (Danfoss); värmeeffekt 15 kW vid dim temp 100-63/60-80 C

Min fundering är om effekten på denna central är tillräcklig? Kan man få tillräckligt med varmvatten för en familj med 2 vuxna och 2 tånorsbarn (mycket dusch) och klarar centralen värma huset?

Huset är från mitten av 60-talet med radiatorer (ingen golvvärme). Yta 150 m2 med lika stor inredd källare som behöver värmas samt varmgarage (vattenradiatorer i garaget).

Kan en FV-central ha för låg effekt för huset man bor i? Just det ja - bor strax norr om Stockholm om det spelar någon roll.
 
L
Vem ska byte den åt er , en rörris eller den som sttår FJV-nätet , en FJV -central klarar väldigt mycket , angående VV så klarar den nog dina grannars VV oxå samtidigt
 
Vi beställer via bolaget som äger fjärrvärmenätet och sedan har de en underleverantör som byter.
 
L
Tänkte bara på priset för respektive , central och arbete , det finns flera lev av centraler som är godkända i hela sverige och flera rörisar , kan vara ide att kolla med flera , inte bara ett stycke
FJV-bolaget kan inte neka annan sort eller röris
 
Tack så mycket. Har kollat med några andra och det skiljer i princip inte något i pris. Däremot har jag inte av någon annan fått info om vilken central de tänker sätta in. Så frågan var om effekten för uppvärmning räcker. Vattenmängden som centralen klarar verkar ju vara okej.
 
Här är vår skyllt på vår fjv-central, har aldrig haft ont om varmvatten och värme.
Bor i södra Sverige, enplan med uppvärmd källare 100+100kvm.
 
  • Skylt på en fjärrvärmecentral från Cetetherm med tekniska specifikationer, installerad i södra Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
När det gäller central så är det inga problem att den inte skulle räcka , sedan det med olika fabrikat har ingen betydelse , alla är likvärdiga i effekt , nu verkar det som du har ett pris från FJV-leverantören som verkar bra , då har dom beräknat vad som behövs och har även förbrukad energi i sina system sen gammalt , blir det fel så behöver inte ni vara oroliga , det är FJV-lev som har det
En ska till värmen kommer att kosta mindre , de nya är effektivare
 
Tusen tack. Så även om Demmpa har en effekt på sin central på 20kW och den de erbjuder mig är på 15 kW så borde det klara sig alltså. Så tolkar jag svaret i varje fall. Hoppas det stämmer.
 
L
Du har inte sagt vad du vill ha , utan det är dom som beräknat det , ( bara kolla gamla räkningar vad du förbrukar , tros att det finns någon månadsregistreringar på fakturan oxå ) sedan om den gamla skulle vara på 100KW men du utnyttjar bara 15 KW ,
15KW är lite billigare än 20KW , skiljer inte många kronor tror jag ,men varför köpa en
MC Lauren när det finns volvo eller folkis
 
Danfoss fjärrvärmecentral är mycket bra. Har själv Redan/danfoss.
kapaciteten räcker, jag fyller poolen 2m³ på 1 timma med 40º C vatten centralen levererar drygt 50 kW kontinuerligt utan problem.

En mycket viktig extra investering är rumstermostat c:a 2000:- extra!!

Den reglerar temperaturen perfekt, vårt hus är från 1961 med 7 cm isolering trots detta hålls tempen på 21° C perfekt året runt.
Med en tryck på en knapp får man mys höjning av tempen till valfri temp under 1 tim 3 tryck = 3 tim
Åka bort, tryck på knappen med reväska 2 tryck = 2 dygn på t.ex. 17º C

Grannar som bara har utgivare sitter med gasolkamin eftersom eftersom utgivare inte tar hänsyn till om det blåser eller solen gassar på våren. Dom vågar inte röra på kurvan då det är et helsike komma rätt igen.

Med rums-kontrollen blir element och ledningar hel kalla om man är 10 personer på middag och tempen stiger inne till 22º , när gästerna gott möter centralen upp med värme så temperaturen återgår till 21º

Jag är helnöjd. 40º C i poolen året runt med fjärrvärme.

Person i uppvärmd utomhuspool omgiven av snö på vintern med en dryck i handen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har toppat på ca 3,3 MWh/mån värme (uppskattat till radiatorerna) under vintern, tappvarmvattnet ligger på ca 0,2-0,25 MWh/mån.
3300/(31*24) = 3300/744 = 4,4kW
Snittförbrukningen gällande värmen är 4,4kW i timmen.
 
L
Då är det inga problem med den som kommer in , räcker till allt och lite till :)
 
Måste kolla vad förbrukningen legat på. Problemet är att vi inte bott så länge i huset så vi har inte fullt klart för oss vad det skulle kunna vara om det blir en riktigt kall vinter. De vi köpte huset av bodde dessutom halvårsvis i Spanien, så där har vi inte mycket att hämta vad gäller vinterförbrukning. Återkommer när jag kommit på hur jag loggar in på hemsidan och kollar förbrukning ;)
 
L
Men har ni inte uppgivit adress och ev.kundnummer när ni talade med FJV-verket dom vet ganska exakt vad ni har för hus och har erfarenhet om storlekar , den installerade centralen från början är nog i rätt storlek , du hade något med 4,4 KW medel och den nya är 15 KW , det ska till ett häftigt stort hus för att dra det , normalt stockholm för ett hus som ert räcker en El-panna 9 KW
 
Vi toppade i vintras 4,7 MWh en månad i värme. Vet inte hur mycket av detta som gick till varmvatten. Men om jag räknar på att varmvattnet är försumbart (det var inte heller så kallt i vintras) så skulle det betyda 4700/(31*24)=6,3 kW. Då borde ju en central med 15 kW ha tillräckligt med marginal. Ska dock fråga vad det kostar med en central på 20kW. Får se om jag får tag i han som har hand om detta (han är svår att komma i kontakt med :))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.