tommib
Nu är det dags att starta en projekttråd om mitt källarbygge. Det finns några sedan tidigare som gett mig inspiration och nu har jag kommit såpass långt att det finns något att visa. Det är långt kvar, jag räknar med minst tre år innan första rummet är klart och kanske upp mot åtta år innan resten blir klart. Det hela beror på hur mycket pengar jag kan avvara till detta, eller rättare sagt hur mycket pengar familjen kan lägga på detta istället för andra saker. Min fru har en något avvikande uppfattning om behovet av källare, men har fått ge sig delvis. Så småningom ska det byggas en trappa ner, där är vi ännu inte överens hur det ska gå till men bearbetning pågår.

Så, vi börjar med en liten återblick till 2015. Har tyvärr inga tidigare bilder men jag hade å andra sidan knappt gjort något här nere innan dess.

Första rummet. Ingen belysning ännu, en liten bygglampa från Jula får lysa upp hjälpligt.
Oupplyst källarrum under renovering med synliga rör och avskärmad jordyta, upplyst av en bygglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ouppstädat källarrum med synliga rör i taket och plastskydd på golvet i dålig belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, bättre. En lysrörsarmatur uppe. Nu ser man också ingången till nästa, betydligt större rum, bättre.
Oupplyst krypgrund med träväggar och rörledningar, temporär belysning från en bygglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nominellt är detta en krypgrund men det är full ståhöjd i åtminstone halva.
Person i källare med pågående renoveringsarbete och provisorisk belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixa armatur i nästa rum också. Snygg tischa kom med posten lagom till att detta projekt började.

Det var ungefär så långt jag kom 2015. Mycket planer men lite tid att fixa på tack vare tillskott i familjen året innan.
 
  • Gilla
Maxelen och 7 till
  • Laddar…
tommib
Nästa bild är från sommaren 2016. Det är lite konstigt stort glapp men jag har inte hittat några andra bilder. Vet faktiskt inte om jag hade hunnit så mycket mer.
Renoveringsarbete i krypgrund med grävning, synligt vatten och rester av plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag i alla fall börjat gräva undan grus för att se hur mycket vatten som tränger in. Det är en del.

Grävning i krypgrund med synligt vattenintrång och pump, grus och stora stenar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går dock att pumpa ut. Här kör vi ut det till trädgården än så länge. Nu ser man också andra rummet bättre.
Bild på en krypgrund med grus, stora stenar, en stege och avlägsnad plast, tyder på renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stege för att klättra ner. Stora sprängstenar som byggarna inte pallade med att ta bort när huset byggdes. En st bilhammare från Jula. Jag gjorde ett försök med den mot de där stora stenarna, det gick förstås inte alls.
Ett grävt område under ett hus med synlig vattensamling och en röd vattenpump, plast och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild tagen från inre rummet. Nu börjar det synas lite mer hurpass stort det faktiskt är.

Plasten som syns på bilderna, och en hel del av gruset, är ditlagt av tidigare ägare. De hade konstig lukt från krypgrunden vilket inte var så konstigt när man väl tog sig ner. Det var tydligen fullt av bråte som låg och ruttnade. Man installerade avfuktare, stora mängder naturgrus (ja, inte singel av någon anledning) och plast. Nu har jag tagit bort plasten till stor del och planen är att istället pumpa bort vattnet.

Avfuktaren finns kvar, det är en Corroventa TT300 så bra grejer men den drar ohemult mycket el.
 
  • Gilla
Erik Lidén och 1 till
  • Laddar…
tommib
Första testet med pumpgrop, byggt av stenar som fanns där nere. Jag trodde jag hade hittat botten.
En grovgrävd pumpgrop med stenar och grus i ett källarutrymme, med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
tommib
I samband med ombyggnationen uppe såg jag till att ta upp ett hål genom bjälklaget för framtida bruk. Frugan var "lite" upprörd när hon fick veta vad det kostade, men det gick över.
Delvis renoveringsplats under bjälklag med synlig stege, utspridda blåa presenningar och oorganiserad kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hylla har kommit upp också, och nya lysrörsarmaturer. Kabeldragningen är lite bristfällig.....
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
tommib
Här har det kommit upp en till hylla. Vi fick så mycket presenter när vi gifte oss att vi inte visste var vi skulle förvara dem.

"Älskling, jag har en idé..."
Nyuppsatt hylla i en rörig källare för förvaring av presentartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två vita hyllor på betongvägg med flaskor, vingåvor och boklådor, perfekt för törstiga stunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra att ha om man blir törstig medans man jobbar.
 
  • Gilla
AnnaFiiia och 20 till
  • Laddar…
tommib
Här får man också en bättre uppfattning om hur man kommer ner.
Källare med en steglejdare upp till en öppning, gamla rör och betongrester på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På marken ligger de gamla dagvattenröret. Det gick inne i huset för att sedan gå ut igen. Lite knepig konstruktion men de slapp väl gräva ett extra dike.

Väldigt praktiskt för mig dock eftersom jag när jag ersatte det med plaströr satte ett avstick för att kunna pumpa ut vattnet som tränger in via det istället för att behöva dra ut slang i trädgården hela tiden.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
sallad och 5 till
  • Laddar…
Det blir ett jäkla projekt! Det finns säkert många här i forumet som uppmuntrar dig! Min källare såg för jävligt ut när jag flyttade in för sex år sedan, nu börjar det ta form. Jag lärde mig att belysningen är oerhört viktigt för arbetet, trivseln och när man ska visa upp för andra i hushållet. Jag vurmar ju för Haralds LED-rör som lyfte min källare oerhört.
Om du behöver sälja in projektet till familjen ta gärna ELFAs reklam till hjälp. Den ger dom en bild av möjligheterna.
Lycka till och håll oss informerad!
 
  • Gilla
Rober55 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, belysningen är jätteviktig. Från början hade jag bara en liten 18W lysrörslampa när jag var där nere. Rätt snabbt satte jag dock upp två armaturer från Biltema, tror det är T5 2x14W. Dessa var ett stort steg upp från arbetslampan men fortfarande lite klent. Så småningom köpte jag Lysrör och armaturer på Jula när de hade kampanj på sina 2x36W. Köpte då fyra stycken och nu för någon månad sedan ytterligare en. Så nu sitter där fem 2x36W samt två 2x14W som fått flytta till de lite lägre delarna. Allt är kopplat via en trappautomat så att jag inte ska glömma ljuset på. Dessutom går det att tända/släcka vid båda nedgångarna, även om den större (luckan) inte används just nu för att den är så förbaskat tung.

Vinterns projekt blir, förutom att gräva ut grus och lera, att bygga en lyftanordning till luckan så att den går att dra upp enklare.
 
tommib
Fortsätter med lite mer bilder från i våras.
Krossad stor sten bredvid en metallstege och en flexibel slanga på ett grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag skaffat grejer för att spräcka sten på riktigt.

Sten med borrade hål och insatta stången, bredvid ligger en röd slägghammare, i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första vändorna gjordes med en studsfri hammare, det funkade visserligen men hammaren gick åt helskotta rätt snabbt. En riktig slägghammare införskaffades sedan.

Stor sprängsten och mindre stenar på en byggplats med redskap och stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag började med de stora sprängstenarna som var i vägen.
En krossad sten i fokus med spräckt yta och ett blått verktyg, omringad av grus och andra stenfragment på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hög med splittrade stenblock och verktyg på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sten krossad, en kvar. Har inga bilder på det men när det hela var klart hade jag ungefär en kubikmeter stenar som skulle tas upp. Bjöd in en polare på öl och kött, tipsade om att ta med oömma kläder. Vi tog upp stenen samt ungefär 500L av naturgruset som inte var så skitigt och gjorde en trädgårdsgång. Tog ca tre timmar. Vi behövde inte gå till gymmet den dagen.
 
  • Gilla
  • Haha
AnnaFiiia och 9 till
  • Laddar…
tommib
Varvar med att bila sönder betongblocken som blev kvar när de tog upp hålet i bjälklaget. Jag hade ju fått sova säkert fyra timmar den natten på jobbet....
Elverktyg används för att bila sönder betongblock vid en betongvägg i en byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nu börjar den stora gropen ta form. Undrar hur långt ner det är till berg?
En grop i byggfas med synlig betongvägg, grushög och vattenansamling, omgiven av berg och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Här ser man en bättre bild av det stora rummet. Tyvärr är där ca 2 kbm berg i vägen för att jag ska få ett jämnt golv.
Stort rum under renovering med ojämnt betonggolv och ett område med berg som måste tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Får se hur mycket jag orkar spräcka bort. Varje kvadratmeter räknas....
 
tommib
Justerar hålet lite. När de tog upp det från början hade de lämnat ungefär en decimeter betongkant. Väldigt irriterande. Den är nu borta, till priset av ett förråd fullt av betongdamm (trots tält). Det tog ca tre kvällar att städa allt.

Arbetsområdet vid ett justerat hål i en betongvägg med borttagen betongkant, betongdamm och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasttäckt entré till ett förråd med en pall och synligt betongdamm på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ny pump, från Biltema. Fungerar väldigt bra.
Ny Biltema-pump installerad i grävd grop med grus och lera, flottör synlig, i ett rörigt kryputrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den inbyggda flottören på sidan är mycket bättre än den friflytande som är standard.

En ny pump vid sidan av säckar med grus och en hög med sten i ett ofärdigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte riktigt orkat ta upp grus/lera än. Väntar på nästa grillkväll samt att jag måste göra lite förändringar i trädgården så att jag kan dumpa det mesta i ett hörn på min tomt samt hos grannen som gärna vill ha en svacka utfylld. Tyvärr är det ner för en slänt så jag måste bygga en ramp där, men då har jag å andra sidan något att göra av all sten som blir över

Byggarbetsplats med grushög, sten och byggmaterial under betongbjälklag i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
tommib
Roade mig med att spola rent berghällen med högtryck idag efter att ha varit krasslig i två veckor och inte kunnat göra något. Fint blev det men pumpen la av, troligen pga mycket sediment i vattnet. Har tagit upp den och plockat isär den och den verkar vara ren invändigt, så det är väl bara att vänta på att all dy lägger sig på botten så kan man pumpa torrt sen.
 
  • Gilla
Axel öhman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.