Mikael_L
Visst saknar vi en tråd om masindiskmedel?
Jag har i alla fall inte funnit någon.

Nu startar jag en trots att diskmaskinen här hemma precis brunnit ... :worried:

Jag kör nästan bara med finish powerball, köper det billigt ifrån ÖoB.
http://www.öob.se/hushall/stada-diska/diskmedel/maskindiskmedel-finish-powerball-classic-3607376
Finish Powerball Classic diskmedelsförpackning för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ger alltid bra resultat i vår gamla Bosch maskin. Jag kör sen länge alltid på 65°C programmet, min tanke är främst att det håller avloppsrören rena. Tar säkert ström för en krona extra, men stopp i avloppen är sååå trist.
Vi har väldigt hårt vatten här, så jag kör med salt, och faktiskt lägsta avhärdningssteget på maskinen, det är egentligen för snålt, men får duga.

Ibland har jag spolglans i maskinen, men för det mesta utan, fungerar ungefär lika.
 
Jag föredrar pulver framför tabletter, betydligt billigare och lättare att dosera. Brukar också köra med Finish dock, och får bra resultat. Alternativet, Sun, funkar inte alls av någon anledning vilket jag tycker är konstigt. Däremot kommer det i en mycket bra hårdplast-förpackning, så jag brukar hälla över Finish-pulvret i en Sun-förpackning när jag kommer hem från affären. :D
 
Mikael_L
Vet inte om det är OT men det har hänt några gånger att något smarthuvud på jobbet tagit YES haddiskmedel i diskmaskinerna...
Kan säga det skummar en hel del!

En annan gång hittade jag sju tabletter i en maskin, misstänker städerskan som vikarierade.
 
Bra tråd. Har just skaffat en bänkmaskin till ett hus jag hyr, egen brunn med mycket kalk.
Har tidigare haft samma maskin, då med kommunalt vatten (Stockholm ph 3,5) och det diskade bra.
Nu blir det inte rent alls.
Det är alltså salt jag ska ha ??
 
W
Gillar att de på "testfakta.se nämner att det är en "hon" som sköter disken ;):crysmile:

"Testresultatet visar att det är stora skillnader i diskeffektivitet mellan olika fabrikat och att konsumenten inte alltid får vad hon betalar för"
 
harry73
Ica basic tabletter + salt + spolglans
Funkar bra
 
Vi har kört yes-tabletter länge nu. De med grön och blå gegga + pulver. Har alltid diskat bra. Ingen glans eller salt. Funkar bra utan i stockholmsvattnet. I stugan hade vi en låda powerball såg jag nu i helgen. De funkar också bra. Har kört lågpristabletter mån gång men tycker ofta att man hittar halva kvar i maskin efter disk.
Mina föräldrar har alltid kört säck med pulver från lantmännen (granngården för er yngre tittare) det blir typ nästan rent ibland.
 
  • Gilla
P.LL
  • Laddar…
Mikael_L
Isakare Isakare skrev:
Bra tråd. Har just skaffat en bänkmaskin till ett hus jag hyr, egen brunn med mycket kalk.
Har tidigare haft samma maskin, då med kommunalt vatten (Stockholm ph 3,5) och det diskade bra.
Nu blir det inte rent alls.
Det är alltså salt jag ska ha ??
Salt tror jag inte krävs för det relativt mjuka stockholmsvattnet...

Salt sätter man (i maskiner mer avhärdare) för att göra hårt vatten mjukt.
Uppland, skåne, gotland är ställen som i regel har hårt, eller mycket hårt vatten.
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Salt tror jag inte krävs för det relativt mjuka stockholmsvattnet...

Salt sätter man (i maskiner mer avhärdare) för att göra hårt vatten mjukt.
Uppland, skåne, gotland är ställen som i regel har hårt, eller mycket hårt vatten.
Jag har bytt från Stockhomsvatten till Upplandsvatten från egen brunn.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst saknar vi en tråd om masindiskmedel?
Jag har i alla fall inte funnit någon.

Nu startar jag en trots att diskmaskinen här hemma precis brunnit ... :worried:

Jag kör nästan bara med finish powerball, köper det billigt ifrån ÖoB.
[länk]
[bild]

Ger alltid bra resultat i vår gamla Bosch maskin. Jag kör sen länge alltid på 65°C programmet, min tanke är främst att det håller avloppsrören rena. Tar säkert ström för en krona extra, men stopp i avloppen är sååå trist.
Vi har väldigt hårt vatten här, så jag kör med salt, och faktiskt lägsta avhärdningssteget på maskinen, det är egentligen för snålt, men får duga.

Ibland har jag spolglans i maskinen, men för det mesta utan, fungerar ungefär lika.
Och se vad som hände med din maskin...
 
  • Gilla
torbeno och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag råkade hitta denna test som utsåg "min" tablett till den sämsta, typiskt ... ;)
[länk]
Testet är ju 10 år gammalt så vi får väl hoppas att Finish har ändrat lite på ingredienserna sen dess ;)
 
Mikael_L
electroluxaren skrev:
Och se vad som hände med din maskin...
Ja, man ska inte använda diskmedlet "Finished", då går det som det går ...
 
Använder finnish pulver mest ekonomiskt efter typ ica basic som vi använde först.
Men frun var inte nöjd med resultatet alltid med ica basic men finnish blir alltid bra.
På diskmaskinen står det också Asko rekomenderar finnish men det kanske dom fått betalt för att skriva :)

Ingen salt, diskmaskinen har ingen behållare.för salt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.