Odjuret skrev:
"Dagens ilands problem"

Nja, vi är ju inte i TS' skor, vi vet ju inte hur det är att bo där. Klart man ska kunna diskutera bekymmer med sin granne. Och skaffa tips på vägen t ex i forum.
 
  • Gilla
teddybear11 och 1 till
  • Laddar…
Du ser det som ett stort problem med både levande och döda träd, barr och löv. Försök att bryta ner det i mindre delar och ta ett problem i taget.

Döda träd: Där tror jag grannen kan bli skadeståndsskyldig om träd eller grenar faller ner och skadar person eller sak. Upplys denne om detta så tror jag ni nog kan komma överens om att ta ner trädena. Så, då var ett problem ur världen.

Stora levande träd i närheten av barn brukar man ju kunna använda. Klätterträd eller kanske hänga upp en gunga i?

Var kreativ och se det inte som en stor vägg med problem…
 
  • Gilla
LeGaard_SR
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Svar till @Pungpinan
Det finns inte jättemånga rättsfall. Och det är bra, för då gör domstolar viktigare saker än att hjälpa grannar som bråkar om träd.:)

Men ni kan såklart säga till grannen att ni anser att grenen inte är en olägenhet och att ni kommer att anmäla honom för skadegörelse eller egenmäktig förfarande om han tar bort grenen.
Det kan bli en lång och bitter strid mellan dig och grannen och chansen att du vinner rättsligt är små. Men det kan skrämma grannen
Nja, vi hoppas enbart att grannen ska dämpa ner sin snorkighet och sitt översitteri om vi kan peka på en paragraf som ger oss rätt att vägra att låta kapa överhängande grenar; grenarna fyller ändå inget ändamål och dom får mer än gärna kapa dessa - på egen bekostnad och till och med inifrån vår mark om det krävs. Det handlar bara om att ta ner någon en smula närmare jorden :-D
 
harry73
Gör inte det. Livet blir så mycket enklare om du inte låter ett grannbråk eskalera.
 
harry73 harry73 skrev:
Gör inte det. Livet blir så mycket enklare om du inte låter ett grannbråk eskalera.
Du missförstår; vi bråkar inte alls. Jag är bara irriterad över att någon ska tycka sig ha rätt att uppvisa någon som helst attityd pga något som jag varken medvetet eller genom underlåtenhet gjort till dennes "problem" och som den nu stör sig på. Kan jag påpeka att dennes "problem" inte är mitt problem eller att jag har - med lagen på min sida - rätt att nullifiera det påstådda problemet och även kan rikta skadeståndskrav om du tar lagen i egna händer, ja då kanske tonen blir snäppet ödmjukare. Om inte så är väl människan obotlig och får väl rida vidare på sina höga hästar; framtiden får utvisa. Grenarna åker ner oavsett; jag bryr mig icke alls.
 
C claesborjesson skrev:
Har du pratat med grannen ?
Motfråga: Har du läst tråden?

Sammanfattning:
Grannen bor inte i huset.
Hyresgäster bor i huset.
Grannen är därmed svår att få tag på.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Motfråga: Har du läst tråden?

Sammanfattning:
Grannen bor inte i huset.
Hyresgäster bor i huset.
Grannen är därmed svår att få tag på.
Skicka brev, att "prata" är ju bara ett talesätt....
Fråga hyresgästerna om adressen...
 
O Odjuret skrev:
Dagens ilands problem
Vet inte om jag ens skulle kalla det ett problem. En smärre olägenhet, där jag ville skaffa mig lite mer kött på benen innan jag ringde grannen (har ännu inte lyckats få tag på honom, men tror inte att det kommer bli några problem). Hur som helst, inget som upptar mycket av min tid eller som jag ligger sömnlös över.

Människor som har tid och energi till att kommentera och bli irriterade över fantasibilder som de målar upp i sina inre (kring skrikande barn, tomternas beskaffenhet, min moral och kurage mm) utan att veta någonting om förutsättningarna. Som skriver trots att trådens ämne inte intresserar dem och trots att de saknar information att tillföra, skulle jag beteckna som ett I-landsproblem. Detta eftersom fenomenet är ett tecken på ett överflöd av tid, tristess och avsaknad av något mer meningsfullt att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enolf och 8 till
  • Laddar…
Hantlangaren:
Ja svar har du ju fått! Några av dem har till och med varit informativa. :D
Tyvärr är det ju så att dina möjligheter begränsas till att ta ner grenar som hänger över din tomt. Lika tyvärr får du acceptera att löven från övriga grenar kommer fortsätta blåsa in på din tomt och att du själv får ta hand om dem varje år. Däremot kan du ju naturligtvis som någon redan tipsat om fråga grannen om du får ta ner hans trän på din egen bekostnad - men det förutsätter ju såklart att du får tag i honom eller henne...

Det du inte ska behöva acceptera är att det faller ner grenar från döda eller döende trän. Om du på ett dokumenterbart sätt kan påtala för grannen att hans träd är sjuka/döda och att dessa riskerar att, eller redan har, åsamkat dig skada så kommer han att kunna bli ersättningsskyldig om något mer händer, åtminstone i teorin. Hur det fungerar i praktiken vete fan däremot men någonstans måste du ju börja. Regeln verkar vara att om grannen vet att dennes träd är sjukt/dött så kan denne bli ersättningsskyldig, annars får du ta det på din egen försäkring.

Är det verkligen så att det faller ner grenar av en dimension som riskerar att allvarligt skada någon skulle jag definitivt göra några försök att påtala detta för grannen och om inte detta lyckas så skulle jag kontakta kommunen för rådgivning, då snackar vi ju trän som är en fara för allmänheten.

Observera att ovanstående är slutsatser jag dragit från andra trådar på forumet, jag har inte någon egen sakkunskap eller förstahandsinformation... Däremot tror jag att jag är rätt bra på att sålla bland information som ges av andra... :rofl:
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Pungpinan:

Om din granne nödvändigtvis vill ha ner grenar som hänger över dennes tomt så kan du lugnt be dem ta ner dessa själva och ta hand om riset själva. De kan inte kräva att du ska bekosta eller göra något alls. Däremot skulle jag om jag var du vara närvarande och hålla lite koll på vad de gör och hur de gör det, om möjligt. (y)
 
E etompau skrev:
Jag driver tesen att många människor är paniskt rädda för att beskära ett träd, kapa grenar eller fälla ett träd, detta pga av bilden av trädfällning av Amazonas regnskogar.
Träd inom bebyggt område måste hållas efter, annars så står man där en vacker dag med ett förvuxet träd som tränger in på granntomten, skräpar ner och rötter som tränger upp ur asfalten.
Jag är en sådan person som ogärna fäller stora lövträd. Det tog mig två år av vånda att ta ner en jättefin ek som skuggade altanen och stod för nära garaget. I lördags drog jag upp stubben med grävmaskin. Men som kompensation har jag bestämt mig för att plantera två blodbokar på ett annat och lämpligare ställe.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Intressant tråd. Vi är själva naturälskare med allt vad det innebär, men bara för det så gillar vi inte att ha träd precis inpå oss. Såklart har vi några fruktträd i trädgården, men alla större träd på tomten har numera sågats ner, då tomten blev mörk, totalt nedlövad och gav hela platsen en murrigt och grottliknande upplevelse där man knappt såg horisonten från något ställe på tomten. När vi flyttade in tyckte vi dock det var "charmigt" att bo nära skogen...

Nu är träden väck, tallar, bokar och björkar ca 30 st totalt. Vilken skillnad det blev, nu är det ljust både inomhus och utomhus. Vi kan se himlen, solnedgången och lite ängar också på grannens mark, en helt annan upplevelse än att se in i en mur av skog. Det är svårt att beskriva vilken positiv upplevelse det blev. Är det någon i familjen som saknar träden? Nej.

Kan tycka det är upp till var och en att avgöra hur mycket träd man vill ha i sin närhet. Det man ska akta sig för är att beskära träd för mycket, då är det antagligen bäst att plocka ner hela trädet (vilket kan bli ett problem om det växer från en granne).
Ta dit en arborist och förklara problemet så kan denne förmodligen omsorgsfullt beskära trädet så att du slipper löv och torra grenar och trädet kommer antagligen att överleva också...
 
H hemljuvahem86 skrev:
Kan tycka det är upp till var och en att avgöra hur mycket träd man vill ha i sin närhet.
Om du med "i sin närhet" avser på din fastighet håller jag fullkomligt med. Om du även menar på grannarnas fastigheter håller jag alls inte med. ;)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.