C Conqvist skrev:
Intressant projekt. Ser fram emot fortsättning.
Du har väldigt lika förutsättningar vi hade med vårt 70-talshus med mekanisk F-luft med Alliance i köket.
Vi valde att ta in en firma för konvertering till FTX som blev klar förra vecka.
Jag kunde direkt märka en kraftig förbättring i både luftkvalitet och värmekomfort i rummen.
Jag tycker däremot att de ställt flödet lite för högt och därför fått ställa ner donen hårt vilken ger en del ljud. Så en bättre injustering är nog på sin plats.
Utmaningen hos oss dragningsmässigt var att komma ner från kallvind till bottenplan. Det gick tillslut men orsakade en del svårigheter.
Det enda jag funderar kring är att vi nu har kvar Alliancen till köket med grundflöde, dvs det går inte alls via FTXen. En bättre lösning är kanske en frånluft till FTXen i köket och en egen kanal med takfläkt enbart för köksfläkten? Eller finns det risk att alla FTX-frånluftsdon i kök drar in för mycket skit i systemet?
Lycka till med projektet!
Beroende på vad du har för kåpa och styrning till takfläkten så kanske du kan koppla bort grundflöde, att fläkten stannar istället för grundflöde och montera ett backspjäll, montera ett don för grundflöde på FTX systemet så du får återvinning.
Lite fett blir det på grundflöde, jämför med att damma bokhylla och köksluckor, alltid lite flottigt i kök men inte så det blir problem.
 
Jag satsar på fasta dämpare och har uppdaterat ritningarna en del: 3D-ritning av ett hus med markerade ventilationsvägar, dämpare och luftflöden i olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker mig att jag sätter dämparna i bjälklaget med en 90böj efter till tilluftdonet. 3D-ritning av en byggnadssektion som visar ventilationssystemet med fasta dämpare, in- och av-luftsflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även ritat in in- och av-luften där jag tänkte plocka in-luft från norra gaveln och skicka ut av-luft på den södra. Vi har en altan alldeles nedanför den södra så jag tänker sätta ljuddämpare även där. In-luften tänkte jag lämna odämpad då det inte borde låta så mycket där.

Frånluftsidan ser ut så här där jag bestämt mig för att göra samma överföring där.
3D-ritning av ventilation i ett hus med färgkodade kanaler för in- och av-luft samt dämpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och med flödena inritade:
Ritning över ventilationsplan med in- och utflöden, dämpare och rumsmarkeringar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 3D-ritning av ventilationssystem i hus med in- och av-luftsflöden markera och ljuddämpare installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort en uträkning på tryckfallet i systemet och jag ligger på ca 30 Pa vid det dimensionerande tilluftsdonet (som är sovrummet på nedervåningen längst bort). Resterande tilluftsdon på nedervåningen ligger då på 10-12 Pa. På övervåningen hamnar jag mycket högre kring 25 Pa på alla tre don. Enligt specen för det tilluftsdon jag kikat på så ligger jag kring 18 dB med detta tryckfall och flöden så det borde vara ok. Annars får jag väl sätta nåt spjäll på den övre stammen.

Verkar det rimligt?

Sen har jag börjat på en lista på material. Säkert en massa jag glömt men ett första skott i alla fall.
Lista över ventilationsmaterial med priser och antal, inklusive ventilationsböjar, T-rör, spirorör och ljuddämpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar nu dels på vilket aggregat det ska bli och dels lite mer monteringstekniska bitar. Hänga upp kanalerna eller montera dom med kanalstöd?
 
Menar du att det behövs 30Pa vid 12 l/s vid dimensionerande don och det behövs 10Pa för att få 8 l/s i rummet bredvid?
Om du har 30Pa vid don, så får du lägga på tryckfallet för varje detalj ända fram till nästa avstick, där får du ett nytt flöde som ger annat tryckfall osv.
Du kanske får 35-40Pa vid rummet bredvid (har inte räknat, höftar bara) och du får då strypa donet till 8 l/s, kolla i dimensioneringsdiagrammet vilken inställning och ljudnivå det blir, så det inte blir någon tankevurpa
 
Var nog lite otydlig. Jag läste av tryckfallet vid 12 l/s för det dimensionerande donet och summerade upp tryckfallen tillbaka till aggregatet. Detta blev då 30 Pa totalt. Det blir väl någon form av arbetspunkt för aggregatet och det jag sedan räknar mig nedåt ifrån när jag går ut i övervåningens gren.
 
Ok, då förstår jag.
Men 30Pa låter lite lågt för totalt tryckfall på tilluften, visst ska man sträva efter lågt tryck för att få en energieffektiv anläggning, jag brukar försöka få minst 10Pa vid tilluftdon för att få en säkrare mätning/injustering, en del konstruktörer vill ha 50Pa över don för att få ett stabilare system men det tycker jag är att ta i..

Upphängning eller kanalstöd, det är en smaksak.
Upphängning blir lite mer avvibrerat men kan bli svajigt
Kanalstöd är stabilare och ser bättre ut om det är synligt

Läs på om aggregaten på tillverkarnas hemsidor så du får dom funktioner du vill ha, kontakta dom om du har frågor, givetvis säger alla att deras produkt är bäst..
Kolla mått och öppning på aggregatet så du får plats att byta filter, och kanalanslutning förstås.
t.ex Östberg och Acetec har till och frånluft på samma sida, inte som du ritat
 
Jag kollade mina beräkningar igen och jag hade nog underskattat trycket i nån böj och i T-kopplingarna. Det ligger snarare på 40-45 Pa i totalt tryckfall. Det gör också att tilluftsdonen på övervåningen ligger kring 30 Pa. Enligt diagrammen så är det heller inga problem rent ljudmässigt.

Har pratat med Östbergs och dom rekommenderade sitt 130 S. Dock så måste jag göra lite våld på balkongtaket för att få upp det aggregatet. Jag hade tänkt mig ett 100 S som går in i den befintliga luckan. Får fundera lite till innan jag slår till.

Ja, det stämmer ju att jag ritat fel i anslutningarna :oops: Men det gör det hela lite lättare för frånluften med en rakare anslutning. Frågan är om man vågar satsa på ett kombidon för ute- och av-luft? Får gräva lite i forumet efter erfarenheter...
 
Idag levererades allt förutom aggregatet. Det tog ett bra tag att bära upp allt till övervåningen. Jag kom på en liten miss i beställningen där det blev 160mm dämpare istället för 200mm som ska sitta vid aggregatet. Jag hade ju tänkt mig ett Heru 100 S men efter rekommendationen från Östbergs så blev det ju ett 130 istället. Det har ju 200mm anslutningar istället för 160mm så nu funderar jag på hur jag gör bäst.

Duger det att sätta en reduktion direkt på aggregatet och därefter ljuddämparna eller bör man göra på annat sätt? Med tanke på de flöden jag räknar med så tror jag inte att det behövs några 200mm rör men frågan är om man får onödigt högt tryckfall om man börjar med en reduktion? Får kanske ringa Östbergs igen och kolla vad dom rekommenderar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Investeringen har redan lönat sig enligt 2-åringen :) Döpt till "Hornbach" :crysmile: Barn i rosa tröja leker i en hemmagjord kartongkoja kallad "Hornbach".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik Lövstav och 2 till
  • Laddar…
Efter en förkylning så kom jag igång idag och fick gjort lite grann. Man har ju en startsträcka som en jumbojet när man ska göra sånt man aldrig försökt sig på förut. Fick i alla fall sågat upp en lucka på altanen så jag kommer åt utrymmet där jag ska dra frånluften från kattvinden till kallvinden. Skulle nog haft en sänksåg egentligen men tigersåg funkade ok. Jag får ljuga till det så att det ser bra ut sen när jag sätter igen den:
Altan med uppsågad lucka och verktyg för ventilationsprojekt på kattvinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen lucka på en altan som leder ner till ett underliggande utrymme, med synliga reglar och bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fyra tilluftsventiler är på plats och jag har börjat dra rör på kattvinden på den sidan (där fanns det redan en lucka):
Ventilationsrör med ljuddämpare på ett isolerat vindsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad ventil i taket med synlig fastsättning genom skruvar och ansluten ventilationsslang i öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ventilationsventil monterad på ett slätt, gipsat innertak med synliga skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev inte som jag tänkt då det blev för tajt att gå 90 grader från stammen in till ventilen med den fasta ljuddämparen. Så istället får det bli lite 45 och 30-graders anslutningar till t-rören och ljuddämparna får ligga uppe på bjälklaget istället för emellan.

Lite erfarenheter så långt:
  • Jag började längst ut i tilluftskedjan med monteringen. Det hade kanske varit enklare att utgå från aggregatet och anslutit rör efter rör den vägen men då aggregatet inte har kommit än så började jag så. Lite krångligt bara att krypa fram och tillbaka över ljuddämpare som redan är monterade på kattvinden så hade jag aggregatet redan nu hade jag börjat där.
  • För att få rätt placering på hålet så måttade jag ut placeringen underifrån och borrade upp med en 5,5mm borr. En blompinne rätt upp genom isoleringen och vips så ser man var man ska skära i isoleringen. Är det inga el-rör i vägen (vilket det tyvärr verkar vara i 50% av fallen) så är det bara att gå på med hålsågen underifrån (hålet blir snyggare så). Det kanske finns bättre sätt men detta funkade.
  • Det är svårt att komma ner i isoleringen och tejpa ångspärr-gummi runt röret. Istället så limmade jag den befintliga ångspärren mot tackskivan. Eventuellt lägger jag nån sträng silikon mellan taket och ventil-ramen.
  • 105mm hålsåg är perfekt för att få plats med röret. Det är på håret att skruvarna går att skjuta upp men då jag har nån form av honeycomb-skiva i taket så går det att klämma in dom. Annars hade man fått ha en smäckrare skruvskalle på de skruvarna.
  • Krypa på bjälkar är fan inte roligt. Det hade kanske lönat sig att lägga ut ett par spånskivor innan jag började jobbet men å andra sidan hade det varit svårt att få tag i vart hålen kommer upp.
Nu funderar jag lite på hur jag ska fixera rör och ljuddämpare på kattvinden så att ventilramarna sitter kloss an mot innertaket. Även hur jag ska göra med isoleringen av rören på kattvinden. Tänker köra på lamellmatta där, men rullar man ut den längs med röret eller tvärs? Och behöver man isolera ljuddämparna?
 
Arbetet är i gång och jag tänkte jag skulle lägga ut lite random-bilder.

Här en bild på Heru 130S utan lock. Det gick väldigt enkelt att plocka ur fläktar och värmaren för att reducera vikten en aning. Trots demonteringen så var den tung nåt så inåt helvetet att pressa på raka armar genom ett hål i balkongtaket upp till kallvinden. Jag skulle nog rekommendera att vara tre personer på en sån manöver om det är andra som tänker samma sak.
Öppet Heru 130S ventilationssystem med demonterade fläktar och värmare, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppe på kallvinden drog jag tilluften under isoleringen som ligger uppe på bjälklaget. Den gick att vika undan och sedan tillbaka över rören. Jag tänker bättra på det lite senare men det duger nog till att börja med.
Ventilationsrör draget under isolering på ett bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spirorör dras över isolerat bjälklag på en vind för ventilationsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen till en intressant grej. Kombidonet satte jag på norra gaveln så som jag tänkt. Det var smidigt att montera förutom när man skulle upp på stegen och skruva. Jag hade sjukt mycket flyt och fick rören som sticker ut genom väggen att ligga precis i kant med fasaden genom att sätta en muff och en nippel innan. Kapa 160mm spirorör är inte det roligast att göra så det var en vinst.
Kombidonet monterat på husets vita fasad under takfoten, synliga rör sticker ut och sikaflex syns applicerat för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kombidonet monterat på ett hus gavelvägg under taket, med tydliga rör som sticker ut och fasaden i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svåra var att täta runt rören. Jag vågade inte stå uppe på stegen och vingla utan tryckte in en massa sikaflex från insidan så att det blev tätt. Dock så skulle det kunna rinna vatten ner längs fasaden och lägga sig på baksidan av donet uppe på rören. Jag få hålla lite koll och eventuellt bocka till en plåtbit och skruva dit.

Annars så känns det som att det närmar sig start av systemet. Jag tänker vänta med att isolera färdigt tills det är igång för att se så att det verkar vara tätt överallt. Jag är lite orolig att det skall läcka runt skruvhålen. Det verkar inte som att skruvarna drar riktigt tajt den sista biten och det skulle kunna bli ett litet läckage runt gängorna. Troligen minimalt men jag vill ändå se hur det verkar innan jag "förseglar" systemet.

Nu ska jag beställa hem en rensviska så att jag kan städa ur de gamla frånluftsrören innan jag kopplar på mig där.
 
Om du har den gamla F-fläkten kvar och installerad så kör den medans du viskar rent! Ofta är dessa manövrerade via en allians fläkt i kök eller liknande, den skall väl ändå demonteras när ftxsystemet driftsätts så direktiv den gamla fläkten med 230v och öppna ett fönster så får du bra hjälp att få ut skiten medans du viskar.
 
Ja, den sitter fortfarande monterad så jag hade tänkt som du säger att använda den när jag kör rensningen. Det är en allians så jag kan sätta den på forcerat flöde. Dock så måste jag lista ut om det går att stänga av grundflödet sen när jag pluggat frånluftskanalen. Jag vill ju inte att den ska fortsätta att suga frånluft från kökskåpan men det vore bra om det går att använda den som köksfläkt.
 
Till slut så har det då blivit dags att summera projektet. Jag gjorde sista rycket för två veckor sedan med isoleringen och nu fungerar det i princip som det ska. Dock så har jag problem med rotorstopp-larm men mer om det senare.

Jag startade upp systemet den 8e oktober utan att ha isolerat rören. Tänkte att det var bra att se om det var några konstigheter innan man "förseglar" systemet. Så här såg det ut i början:
Fjärrkontrollens display som visar temperaturinställningar och procentandel luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationssystemets handenhet som visar fläkthastigheter för tilluft och frånluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då det inte är injusterat än så kör jag på 45% tilluft och 49% frånluft. Det kändes verkligen skillnad på luften när systemet varit igång ett tag. Det är så mycket friskare luft inomhus.

Systemet fick gå oisolerat en månad ungefär innan jag tog tag i isolerandet. Det blev 90mm byggmatta som jag lindade med ståltråd runtom. Skulle tro att det inte är en helt optimal isolering men det märktes skillnad på tilluften som var riktigt kall innan isoleringen. Det var inte det enklaste jobbet i projektet men jag blev rätt så nöjd med resultatet. Möjligen skulle jag kunna lägga på ett lager till för att få isolering över skarven som blir med byggmattan men jag är nöjd som det är.
Ventilationsrör isolerade med byggmatta i ett vindutrymme, ståltråd använd för fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Conqvist
  • Laddar…
E e9wikner skrev:
Till slut så har det då blivit dags att summera projektet. Jag gjorde sista rycket för två veckor sedan med isoleringen och nu fungerar det i princip som det ska. Dock så har jag problem med rotorstopp-larm men mer om det senare.

Jag startade upp systemet den 8e oktober utan att ha isolerat rören. Tänkte att det var bra att se om det var några konstigheter innan man "förseglar" systemet. Så här såg det ut i början:
[bild] [bild]

Då det inte är injusterat än så kör jag på 45% tilluft och 49% frånluft. Det kändes verkligen skillnad på luften när systemet varit igång ett tag. Det är så mycket friskare luft inomhus.

Systemet fick gå oisolerat en månad ungefär innan jag tog tag i isolerandet. Det blev 90mm byggmatta som jag lindade med ståltråd runtom. Skulle tro att det inte är en helt optimal isolering men det märktes skillnad på tilluften som var riktigt kall innan isoleringen. Det var inte det enklaste jobbet i projektet men jag blev rätt så nöjd med resultatet. Möjligen skulle jag kunna lägga på ett lager till för att få isolering över skarven som blir med byggmattan men jag är nöjd som det är.
[bild]
I efterhand var det värt jobbet/pengarna? Har du sett någon energivinst än?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.