DMOL - du har en poang - varfor ha larm i en uthyrnings stuga. Behovs egentligen inte men vissa saker vill man ju bara fixa for att men ar nyfiken och gillar tekniken :). Jag har ju redan dragit ett ror i marken så kostnaden for en magnetkontakt och att satta upp en deckare ar inte så stor. Enda kostnaden blir ju en ny panel och min egen tid. Så det blir billigt om man lar sig något på resan.

Sen finns det en praktisk nytta och det ar om vi t ex inte hyr ut stugan under host/vinter, och kanske forvarar saker dar som vi vill ha koll på.

Kan ju vara en usp for några sommar gaster som kanske vill vara trygg att lamna sin dator och reskassa i ett larmat område, vad vet jag.
 
D
Ja, alltså jag motsätter mig inte att du installerar ett larm, men sunt förnuft säger att man isolerar den delen oavsett. Sen sannolikheten att drabbas av ena eller det andra är ingen idé att spekulera i. Det finns ju ingen anledning att skaffa larm om alla hade goda intentioner. Min erfarenhet av att hyra ut däremot talar starkt för att folk inte bryr sig egendom de själva inte äger.
Du kan ju sätta centralen i ditt hus och dra alla kablar över annars.
 
Redigerat:
N NiBaBaD skrev:
Jag har kikat på Neo men gillade inte att det kravdes nya deckare i princip for att funka med nya centralen (jag har namlgen en massa rorelse och rok-deckare redan. Jag har aven ett par kontroll paneler till DSC liggandes. Darfor kikade jag lite på "gamla" DSC som stodjer hybrid, och har mobil/SMS uppringing till andra pengar.
Är det trådlösa detektorer du menar att du har redan? För är det trådat så fungerar det med Neo'n.
 
ja det ar de trådlosa, samt rokdackaren (trådad), samt panelerna. Enligt saljaren så funade inte dessa till neo. Resterande trådade funkar.
 
T
N NiBaBaD skrev:
Oj, vad många bra svar. Låter som det går att gora som jag tankt, men visst det finns ju alltid detaljer som skall tankas igenom.

Ni som svarat och verkar ha gjort liknande installationer, kan ni relkommendera någon larmcentral. Jag har kikat på Neo men gillade inte att det kravdes nya deckare i princip for att funka med nya centralen (jag har namlgen en massa rorelse och rok-deckare redan. Jag har aven ett par kontroll paneler till DSC liggandes. Darfor kikade jag lite på "gamla" DSC som stodjer hybrid, och har mobil/SMS uppringing till andra pengar.

Så om jag skall ha ett inte alltfor avanccerat hemma larm, som ar hybrid, som kan sektioneras enligt ovan, garna med mobil/SMS samt mojliget till temp koder for hyresgaster alt "av/på larmning" med proximity key. Vilka skall jag kika på?

Återigen - tack for alla svar.
Den centralenhet som jag tycker bäst om (troligen också för att jag jobbar mest med den) är SPCn.
Den är enkel att komma igång med även för nybörjare.

Men har du saker till Neon liggandes skulle jag köra på den, den blir troligen billigare också. Men jag skulle ha en TS100 som larmsändare.

Vad menar du med att du måste köpa nya detektorer? Har du trådbundna detektorer så kan man med 99% säkerhet bara byta motstånden i dom. Om det nu inte skulle vara så (mot all förmodan) att det är inbyggda motstånd. Vad heter dom detektorer du har? Är dom däremot trådlösa så är det nog svårare...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.