A
Hejsan,

Skulle vilja byta inkommande el (-54) och sätta fasadskåp. Skulle då samtidigt vilja byta plats på inkommande så den går direkt till centralen.

Får man dra ny inkommande matning på insidan av sockelskivorna jag har runt grunden? Detta skulle göra att jag bara behöver gräva ett par meter till tomtgräsen där elskåpet matningen går från.

Mvh.
 
tommib
Detta är en åtgärd som du bör blanda in en elektriker i.

Om jag har uppfattat det rätt vill du flytta inkommande servisledning. Det är något som du inte kan bestämma över då det är nätägarens ledning. De lyssnar säkert på vad du säger men du får inte röra den ledningen själv (och inte din elektriker heller).

Om det är matningen från mätarskåpet till elcentralen som du vill dra bakom sockelskivorna så är det kanske möjligt, men det är svårt att säga utan att ha sett förutsättningarna på plats. Samma här, ta in en elektriker som får titta på plats.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
L
En del nätbolag förändrar och drar om inkommande ledning gratis till nytt fasadmätarskåp , det enda som behövs är att gräva och lägga ned ett rör i backen , rördim får du fråga dom om
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
L Liteavvarje skrev:
En del nätbolag förändrar och drar om inkommande ledning gratis till nytt fasadmätarskåp , det enda som behövs är att gräva och lägga ned ett rör i backen , rördim får du fråga dom om

Jo precis. Vårat bolag gör detta. Kanske får gräva hela vägen för att vara på säkra sidan. Hur djupt gäller? Och kan man sätta infällt skåp?
 
L
tommib
Fråga först, det kostar inget.

Vilken kabel var det som skulle vara där bakom sockelskivorna? Den från gatuskåpet till mätaren (=servisen) eller den mellan mätaren och elcentralen?
 
A
Tanken var: gatuskåpet hela vägen under mark en bit sen bakom skivorna sedan till ett infällt fasadskåp. Dvs servicekabel hela vägen.

Sen från fasadskåpet in till min nya central blir isf ca 2 meter totalt, de antar jag att jag sj får stå för.
 
L
Vad är det för skivor du talar om , är det från mark och till skåp , klart det går men måste finnas
rör för det , tror inte nätägaren gillar att kabeln går lång väg bakom någonting
 
Du får lägga ett rör bakom skivorna och in i skåpet så att dom kan dra in sin kabel.
 
Mikael_L
L Liteavvarje skrev:
Dom vill nog att det ska vara 60 cm djupt med rör , bara fylla på med jord , utan rör min 60cm med finsand runt och gult band 20 cm ovan , föredra gult rör minst med jobb
Både Vattenfall och fortum har en liten broschyr om förläggningen av deras serviskablar (adresserad åt husägare som vill förbereda med grävning) och båda stipulerar 35cm djup eller mer, på kabeln.

https://www.vattenfalleldistributio...y-anslutning/el-till-din-fastighet-16-63a.pdf
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L
PÅ egen tomt behövs inte djupet vara mer än 35 cm , ( spaddjup ) men när man ändå håller på så ta till så det räcker , ingen risk att skada något om man ska gräva eller göra något i backen där kabeln går , det är min mening , sen vad den som gräver tänker är en annan sak
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
En god regel är att alltid gräva >60 cm. Jag har gjort mina tidiga yrkesdagar på Elverk respektive Televerket (som det hette då) och har sett elände som ytliga kablar kan ställa till med.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.