Mikael_L
I slutet av veckan här började det plötsligt ryka ur diskmaskinen på morgonen, kom rök från bakom knapparna. Luktade tvi av bränd plast.
Då fick lösningen bli att bara rycka strömmen.

Sen på lördagen var jag tvungen att ta tag i frågan över hur tömma maskinen på vattnet.
Det var bara en svag anstrykning av mörkt sot på utsidan vid knappsatsen, så jag provade faktiskt att koppla in strömmen lite snabbt och resetta maskinen så den skulle starta tömning.
Och kul nog så fungerade det. :)

Sen snabbt av med strömmen igen.

På fredag kvällen var jag 100% säker på att byte av maskin skulle ske, den är ju ändå snart 15 år gammal, men nu började jag plötsligt fundera på att kanske försöka laga ...

Så efter lite skruvande hade jag fått fram denna dosa med elektronik och knappar i.

Ja felet syns ju tydligt, om man säger så, ser lite mörkt ut ....
Sot- och brandskador kring elektronikboxen och knappanelen på en diskmaskin, indikerande en kortslutning eller eldsvåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brända och sotiga elektroniska komponenter och knappar i en diskmaskin som tecken på rök- och sotskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Men när jag öppnade dosan kändes läget ganska hopplöst ... :)
Öppen elektronikdosa med tydliga brännskador och smält plast som antyder en överhettning eller kortslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnad elektronikdosa med synliga kretskort och komponenter täckta av damm och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du tvätta kortet lite med t.ex. sprit? Jag tycker inte det är uppenbart vad som brunnit upp.
//Nyfiken
 
Mikael_L
Relät "under" flatkabeln har brunnit, antingen innifrån, eller pga glapp och brand i lödningen mot kretskortet.
Därmed har även kretskortet skadats ganska svårt, måste reparera flera kretskortbanor. Sen har flatkabeln också bränts sönder sekundärt utav värmen från den primära branden.

Visst skulle det gå att fixa, om t.ex. ens liv hängde på det.
Men lägga en dag på detta är tråkigare än att jobba en dag extra för att kunna köpa en vettig 1-3 år begagnad maskin, som man brukar kunna få för 1-2 tusenlappar.
 
Tur att självslocknande plast brukar användas i kåpan. Jag är mest förvånad att det verkar brunnit hål på den. Trist om elden sprider sig till damm eller annat mer brännbart.

I övrigt håller jag med dig om tidsanalysen för att fixa eländet.
 
Vad är det för diskmaskin? Fabrikat alltså
 
Mikael_L
Bosch, närmare bestämt en SGU43A42SK/49

Varför har Bosch så otroligt svåra och konstiga namn på sina vitvaror?

Denna kan nu vem som helst få ta som reservdelsmaskin, eller för att fixa, det är bara att komma och hämta ... :D
Frontpanel av Bosch diskmaskin modell SGU43A42SK/49 eller S9H1B för reservdelar eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



edit:
Inser nu att den kanske heter S9H1B, och det andra längre numret är en något mer intern artikelkod. Inte för att det "namnet" ändå var så mycket bättre ... ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Om någon är sugen på att handdiska är ni också välkomna. :cool:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

https://dishcareaction.com/sv-se

De hade en rätt stor och uppmärksammad kampanj om dessa maskiner.
Knappa in dina uppgifter här och ta sedan kontakt med Bosch
Edit:
SGU43A42SK/49 är den rätta betäckningen
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
torbeno torbeno skrev:
[länk]

De hade en rätt stor och uppmärksammad kampanj om dessa maskiner.
Knappa in dina uppgifter här och ta sedan kontakt med Bosch
Edit:
SGU43A42SK/49 är den rätta betäckningen
Jojo, här ser man ... ;)
Skärmdump av varning om säkerhetsrisk med defekt elektrisk komponent i diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Och nästa steg i processen, ja det här blir spännande ... :D
Skärmavbild av en säkerhetsåtgärd för registrering av diskmaskiner på Boschs webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra. Förhoppningsvis ser fler detta, kan ju finns fler som har berörda maskiner.
(Jag gissar att du och Bosch hittar en lösning ...)
 
Mikael_L
Och nu som jag redan har baxat ut diskmaskinen på altanen, suck ... :sweat:


Som sagt, lite spännande detta, att se hur Bosch vill lösa detta för mig.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.