Hej

är det någon här som har problem med Västanfors bygg eller att en entreprenör vägrar göra klart jobbet efter SB? Har hamnat i en soppa efter att besiktningsmannen bara bett oss hålla inne med en relativt liten summa pengar som inte ens täcker att lösa en av alla anmärkningar. Trots samtal och sms så får vi ingen kontakt med Västanfors, anledningen är säkerligen att det inte är kostsamt nog för byggaren att slutföra jobbet? Vad tycker ni, ska man ta upp det i rätten? Det är ju inte alltid optimalt att köra sådana här historier i rätten, men detta verkar vara det sista alternativet för oss. Har aldrig varit med att man kan vara så oseriös som byggare att man skiter i slutbesiktningen, vi skulle utan problem få Västanfors prickade i ARN, hamnar dom dessutom i rätten tror jag det skulle drabba deras framtid eftersom många kan dra sig för att använda entreprenörer som är oseriösa. För att inte tala om banker när de ska bevilja byggkreditiv, vem vill att ens bolånekund bygger med en entreprenör som inte tar sitt ansvar?
 
  • Gilla
kahnilainen
  • Laddar…
Jag tycker snarare det vore ett perfekt ärende att dra till ARN och sen eventuellt tingsrätten. Varför ens bemöda sig att försöka kontakta byggföretaget mer än nödvändigt när man kan få en dom direkt av någon opartisk part?
 
Ja du kanske har rätt. Men man hoppas ju in i det sista att ett bolag som gör hundra mille i omsättning och bygger 40-50 hus om året ska respektera gällande branschlagar.

Men även besiktningsmannen funderar jag på att dra in. Hur kan man sätta ett lågt vite när det återstår faktiska kostnader på ca 200-300 000? Om besiktningsmannen satt högt vite från start så hade byggaren säkerligen gjort klart.

Hela härvan hade kunnat undvikas. Nu sitter även försäkringsbolag utan att ta ansvar för den besiktningsman man skickar ut. När man går till försäkringen så hävdar dom att färdigställande bara gäller bolag som går i kk.
 
Redigerat:
Vad är det som återstår efter besiktning?
 
Allt.
Dom har skitit i varenda punkt. Inte gjort det som står.
 
H husbygge_sigtuna skrev:
Allt.
Dom har skitit i varenda punkt. Inte gjort det som står.
Tror katten1234 ville veta vilka punkter som fått anmärkning. Omöjligt för oss att veta.
 
Hur mycket återstår av slutfakturan?
Hur mycket bedömde besiktningmannen att punkterna kostar att rätta till?
 
25000. Men finns ingen byggare i världen som gör det för under 200 000. Bland annat målning av hela huset återstår. Plus diverse annat som inte ordnats i finsnickeri. Plus att byggarna själva förstört en del material.
 
Hur mycket återstår av slutfakturan?
 
K katten1234 skrev:
Hur mycket återstår av slutfakturan?
25000
 
Hur kan det vara en sådan skillnad?
 
Jag skuklle absolut undersöka möjligheten att kräva besiktningsmannen. Inte säkert att det går, men värt ett försök.

Reflekterade du inte själv över beloppet? Det låter ju rätt uppenbart att det inte räcker för att ex. måla ett hus.
 
H hempularen skrev:
Jag skuklle absolut undersöka möjligheten att kräva besiktningsmannen. Inte säkert att det går, men värt ett försök.

Reflekterade du inte själv över beloppet? Det låter ju rätt uppenbart att det inte räcker för att ex. måla ett hus.
Hur ska man kräva besiktingsmannen? Vi reflekterade inte över summan eftersom vi antog att alla skulle göra sitt jobb. Vi är inte proffs. Vi påtalade för besiktningsmannen också att vi inte ville ha SB eftersom det var byggverkstad när vi kom in. Men Aros besiktning som dom heter från Västerås valde att köra vidare.
 
Det är du som beställare som är avtalspart och avgör hur mycket du skulle ha hållit inne med. Bsiktningsmannens belopp var bara ett förslag (som man visserligen borde kunnat ha haft som referens). Jag hade en besiktningsman som inte alls tyckte alla saker var att anmärka på. Som beställare har du ändå rätt att kräva att han skall ta upp punkterna i protokollet som B-anmärkningar (Beställar). Sedan är det upp till dig och motparten att komma överens om B-anmärkningarna skall åtgärdas eller kompenseras. Samma med övriga anmärkningar, beställare och entreprenör kommer överens om hur det hela skall lösas. Gör man inte det så får man ta det vidare.
 
  • Gilla
husbygge2 och 1 till
  • Laddar…
H
Vi är alla olika och var jag i din situation skulle jag köpa färg och påbörja målningen omgående. Du har precis fått ett nytt hus och viktigast är väl att det blir målat innan vintern.

Jag har själv målat huset och det går fort om man är några stycken.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.