Mikael_L
Ett annat tips är att fråga hantverkare om bra hantverkare.
Helst chefen på firman, eller egenföretagaren. Den nyanställde 19-åringen har antagligen inte så mycket koll.

Själv har jag fått tips på bra hantverkare genom hantverkare. De har nämligen koll, och vet vilka de vill samarbeta med själva.
'
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Själv är bäste dräng. Läs här på byggahus.se eller skaffa några böcker. Prata med andra som har hus. Gör en kalender för regelbundet underhåll (filterbyte i ventilationen och annat sånt som man lätt glömmer bort). Var nyfiken och uppmärksam så lär du dig fort.

Det blir väldigt dyrt att hyra in någon. Med alla omkostnader, skatter och avgifter som ska täckas landar det lätt på 500 kr/tim eller mer, precis som hos frisören eller en billig bilverkstad. Om det tickar iväg en femhundring så fort en kran droppar eller en dörr skevar, så blir det väldigt dyrt väldigt snabbt. Förebyggande underhåll kräver dessutom att man känner sitt hus, och det gör man bäst om man bor där själv.

En frisör måste jobba nästan en hel dag för att ha råd att hyra sig själv i en timme, och det är samma kalkyl i det här fallet. Oftast tjänar du på att ta ledigt en dag och fixa själv istället för att hyra in någon ett par timmar. Specialkompetens är en annan sak förstås, som el och knepiga VA-jobb.

En viktig anledning till att hus är billigare boenden än lägenheter är just möjligheten att fixa saker själv utan att utlösa några skattekostnader. Den trivsamma känslan av att kunna klara av saker själv är en skattefri bonus.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Orientexpressen
Dessutom är ni 2 som kan hålla varandra i handen och bolla idéer för att klura ut bästa sätt.
Lär känna era grannar, bjud dem på bullar och kaffe eller en grillkväll. Prata om er husrädsla, så kommer ni att få både skrämmande historier och lugnande besked.
 
Vi har bott i hus i 20 år utan att egentligen kunna nånting eller gjort några större reparationer själva. Endera lär man sig eller så hyr man in nån som fixar de problem som uppstår. Det beror ju på vad man har för intressen.
Förhoppningsvis händer det inte så mycket dramatiska saker med huset heller.
En buffert är bra att ha, så att man har råd att betala. Och gör som föreslagits tidigare: fråga grannar om vad de anlitar för hantverkare istället för att bara ringa nån på måfå.
Och det finns många fördelar med att bo i hus mot i lägenhet, så man kan inte bara säga att man ska bo i lägenhet om man inte kan nåt om husrenovering.
 
Det sista där, att det är så många fördelar att bo i hus...

Nu höjs fastighetsskatten, tack så mycket.
ISK-skatten åker också upp.
Blir inget gyllene liv som pensionär i hus.
 
Nåja
S Sir Duke skrev:
Det sista där, att det är så många fördelar att bo i hus...

Nu höjs fastighetsskatten, tack så mycket.
ISK-skatten åker också upp.
Blir inget gyllene liv som pensionär i hus.
Nåja, jag tänkte väl inte av ekonomiska skäl, utan att du kan välja att inte bo så nära dina grannar, att du kan gå ut i trädgården mycket enklare än om du bor i ett hyreshus och sånt. Värt jättemycket för mig i alla fall.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Håller med helt, finns många sköna fördelar med hus :)

Men var tvungen att skriva av mig lite... Dessa skattehöjningar... Mångmiljonlån så egentligen är det ju bankens hus och inte mitt... Så ska man betala denna lyxskatt...
 
Jo, det håller jag såklart med om! Hatar fastighetsskatt, det finns ingen logik i den skatten.
 
Fairlane
Taxeringsvärdet höjd för många nu. Det var lite intressant hur personen från Skatteverket beskrev effekten av höjningen.
"För de som inte betalar högst fastighetsavgiften så höjs denna. För de som redan betalar högsta avgiften höjs värdet på huset".
Jag är rätt tveksam till att värdet på vårt hus går upp pga höjt taxeringsvärde. :)
Dock är ju nuvarande fastighetsavgiften en relativt liten del av kostnaden med huset. Som den såg ut innan var det värre.

Det var såklart rätt mycket off topic, så till TS så säger jag kör på. Kan du stänga av vatten och el lite snabbt så klarar du dig. En fastighetsskötare skulle dyka upp x timmar senare bara för att sen ringa en elektriker. Du sparar tid och pengar på att ringa elektrikern själv.
 
Man pratar om 40-procentig höjning för många. Har mitt hus ökat 40 % i värde? Hur kan Stefan och Magdalena veta det, jag har inte haft dem på besök här hemma?
 
När ni köper huset ta in en bra besiktningsfirman, en som tar sig tid ger ofta dig råd om hur huset skall skötas och hur det är byggt. Vad som är viktigt för dig att tänka på angående just detta huset.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Orientexpressen
Vi flyttade till hus för två år sedan och kunde absolut ingenting (förutom att ha varit med i styrelsen i BRF:en, vilket var mkt lärorikt) och har mycket lite nätverk som hjälper till.

Mitt bästa tips är att göra en riktigt bra besiktning på huset i samband med kontraktsskrivningen. Alltså inte bara gå på säljarens eventuella "light" besiktning. Vår besiktningsman tog sig jättegod tid, förklarade hur allt fungerade och berättade vad vi skulle fokusera på först och vad vi kunde strunta i. På så sätt får ni en "underhållsplan". Jag antecknade varenda ord han sa, har flera gånger gått tillbaka till de anteckningarna och har dessutom ringt honom ett par ggr efteråt för fler frågor. Bor ni i närheten av Stockholm kan jag varmt rekommendera den besiktningsman vi använde: http://www.ssvbk.se/

Lycka till! Vi har inte ångrat oss en sekund. Och som sagt, allt går att googla sig till! Men ju mindre man kan, desto bättre är det nog att ha en lite större buffert.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för all hjälp. Jag antar att vi själva får försöka lösa detta istället för att anlita fastighetsskötare :)
 
Om man av olika skäl inte kan, vill eller orkar ta hand om ett eget hus så finns ju BRF med parhus och enstaka mindre hus. Kan vara ett bra alternativ om man inte vill en stor villa, men ändå ha ett eget hus och en egen liten trädgård även om just enfamiljshusen är lite svåra att hitta.
Det kan vara skönt att få en lapp i brevlådan typ: Vi kommer och byter dåliga fasadbrädor och målar om husen med start om 2 månader.

Ganska bekvämt jämfört med att bo lite mer enskilt i villa. Finns mycket som kan ta tid och energi... tex dela väg och grannen inte vill ploga snö lika ofta som du och därmed inte vill betala snöröjaren.

Numera så njuter jag av att vakna av ljudet av traktor som röjer snö på vintern. Då vet man att man kan behöva åka lite tidigare till jobbet... nästan så man längtar efter kallare årstid så man slipper regnet... Har flyttat till mer central villa och trivs med det.

Så låt det ta lite tid, förstå vad ni vill ha, besiktiga, fatta vad ni köper. Gör ekonomisk kalkyl för boendekostnader och ev renovering. Förstå vad som är bakom det bländande vita kaklet i badrum och kök... så kan ni slippa doldafeldiskussioner och raserad ekonomi...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.