Hej,

Har letat väldigt länge efter en bred golvtröskel. Som ni kan se på bilderna så har vi ett hål i golvet efter en riven vägg, hålet är 130 mm som bredast. De bredaste golvtrösklar jag hittat sträcker sig till 120 mm bred. Är det någon som vet om det ens går att få tag på en 130-140 mm bred golvtröskel? Om inte, vet ni hur man på bästa sätt löser detta problem? Materialet som sökes är ek och gärna vitbetsad så det smälter in i golvet.
 
  • Golv med 130 mm brett hål efter riven vägg, bredvid intakt ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband över ett hål i betonggolv som visar en bredd på cirka 130 mm där en vägg har tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sitter i samma sits och upptäckte precis som du att de flesta tröskelplattor är för smala. Hittade några webbutiker som hade bredare, men det kostade därefter med. Jag kommer köpa vanlig planhyvlad ek och fräsa till själv med överhandsfräsen. Har du något snickeri i krokarna kanske du kan ringa och fråga, borde inte kosta skjortan. Dessa kan du sedan behandla som du vill.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Så gjorde jag också. Jag tog en träbit och fräste ur den som ett T och därefter mjukade upp kanten med överhandsfräsen. Gick fort o billigt. :)

Träbit fräst som ett T ligger på ett kaklat golv bredvid verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trälist fräst till T-form med mjukade kanter längs ett golv nära byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rosen.johansson och 2 till
  • Laddar…
Planhyvlad ek är som flera sagt lösningen. Lägg först en vanlig regelbit så att du kommer upp till golvnivå och sedan 18 mm tjock ek, så blir det inte så dyrt. Kräver inga andra verktyg än sandpapper för att runda ekbrädans kanter.
 
Lägg en brädbit i skarven på regeln där så du kommer upp i samma eller lite lägre nivå som resten av golvet. Kommer du upp lite för högt kommer tröskeln vobbla. Detta för inte tröskeln ska böja sig, ek är väldigt hårt och en tunn planhyvlad planka kan eventuellt spricka vid belastning. Köp sedan någon form att byggfog och limma fast, finns en uppsjö på byggvaruhusen att välja mellan. Jag tyckte inte en av mina egensnickrade trösklar låg stadigt nog med lim så jag skruvade fast med försänkta mässingsskruvar, blev snyggt på en gammal dörr och tröskel men kanske inte passar till modernare stil.
 
S Saffady skrev:
Lägg en brädbit i skarven på regeln där så du kommer upp i samma eller lite lägre nivå som resten av golvet. Kommer du upp lite för högt kommer tröskeln vobbla. Detta för inte tröskeln ska böja sig, ek är väldigt hårt och en tunn planhyvlad planka kan eventuellt spricka vid belastning. Köp sedan någon form att byggfog och limma fast, finns en uppsjö på byggvaruhusen att välja mellan. Jag tyckte inte en av mina egensnickrade trösklar låg stadigt nog med lim så jag skruvade fast med försänkta mässingsskruvar, blev snyggt på en gammal dörr och tröskel men kanske inte passar till modernare stil.
Väcker liv i denna tråd igen. Har nämligen ett problem. Höjden i skarven upp till golvet är 50 mm och 90 mm bred. Jag hade tänkt köpa reglar som du säger för att komma upp i golvnivå, men eftersom det närmsta jag kommer är att köpa 2 st 45x45 reglar, då kommer det dock bara upp 45 mm och saknas därför 5 mm upp till golvnivån. Gör detta något? Hur kan jag annars lösa det?

Har även en fundering om det inte räcker med en 8 mm tjock planhyvlad ek som golvtröskel? Vill gärna ha så tunn som möjligt. De flesta ordinarie golvtrösklar är ju runt 9 mm tjocka.
 
Kör först kanterna med en sänksåg och avsluta det du inte kommer åt med en Fein/multicutter. Kör bredden så du har ca. 2 mm till godo på båda sidor.
Hittar du en planhyvlad ekplanka på t.ex. 140mm bredd så kör "diket" 144 mm.
Sen kan du antingen såga/dra ur diket och fylla upp med flytspackel så ekplankan livar med golvet eller sticker upp ett par mm (slipa av kanterna på ekplankan i så fall!).
När du har plankan på plats, tejpa både golv och planka och dra i en 2mm sträng med ljusbrun/beigie silikon.

Så har jag gjort på liknande plats i vårt hus. Jag slipade ekplankan först och drog på vit lasyr och sen vaxade jag med matt Osmo hårdvaxolja.
 
  • Gilla
Softoy
  • Laddar…
Du har fått några förslag och får avgöra viket du har ork, verktyg och kunskap till men för att svara på din följdfråga gällande min beskrivning. Ta en vanlig 45x45 regel och lägg distanser på den gamla regeln i golvet så du kommer upp strax under golvnivå med nya 45-regeln. Antingen tar du remsor av masonit, brukar vara 3mm tjocka eller så köper du distansbrickor som jag gör numera efter att tröttnat på att skära masonit. Dessa finns i 2mm(blåa), 5mm(gröna) och 10mm(svarta) tjocklek och är användbara till mycket annat med. Lägg 2 blåa (2mm+2mm)på höjd med lagom mellanrum så att nya regeln inte sviktar och skruva sedan fast nya regeln i den gamla så det blir stumt. Detta bygger då 49mm och du har nu en millimeter kvar till golvnivå. Köp valfri byggfog eller till och med trälim funkar nog bra, kludda på en sträng på nya regeln och lägg sedan dit tröskeln som den ska ligga. Limmet fyller upp den där millimetern och stöder upp tröskeln i mitten när det härdat. Lägg några tunga böcker eller motsvarande på tröskeln medans limmet torkar så att den ligger tryckt mot det nya golvet utan glipa. Du behöver inte fylla hela hålrummet mellan golven utan bara tröskelplattan får lite stöd i mitten kan du välja en så tunn du hittar med rätt bredd.

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/armering/pallningsbricka-p21507

Diagram som visar tröskelplatta ovanför ny regel 45x45 med distanser på gammal regel och mätpilar som indikerar 49 mm höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carlsonn
  • Laddar…
Enklaste är att skruva med karmskruv, justerbara åt båda håll, finns som långa träskruv också, de få mm i different skruvar du rätt.
Essve vet jag marknadsför dem, då kan du sätta regeln med bra passning.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Clossa och 1 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Enklaste är att skruva med karmskruv, justerbara åt båda håll, finns som långa träskruv också, de få mm i different skruvar du rätt.
Essve vet jag marknadsför dem, då kan du sätta regeln med bra passning.

Mvh P-A
Det var en himla smart idé...
 
S Saffady skrev:
Det var en himla smart idé...
De går under namnet "karmjusterskruv" mina är från gunnebo, inte Essve som jag skrev.

Mvh P-A
 
Jag känner till produkten men hade inte tänkt på att använda den på det sättet. Funkar isåfall även med vanliga karmhylsor...
 
S Saffady skrev:
Jag känner till produkten men hade inte tänkt på att använda den på det sättet. Funkar isåfall även med vanliga karmhylsor...
Ja, helt rätt, vanliga fungerar lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.