Hej, jag har hittat en lägenhet med 3.60 (ev. 3.80) meter i takhöjd (3.40 i hall, 2.50 i badrum) där jag då fått funderingar på någon form av loft för att bättre kunna utnyttja takhöjden.
Vad har ni för förslag kring detta till denna planlösningen?
4J5J3A74OKBCSVFA.jpg
 
Nåt sånt här kanske, med reservation för bästa placering av trappan (spartrappa).

Kanske sänka taken i hallarna också och göra öppningar dit uppe på loftet för förvaring?
Ritning av ett våningsplan med vardagsrum/kök, sovrum, WC/dusch, hall och uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns en sak/finess att se upp med. Sitter det fast i väggarna så är det en byggnation och kräver tillstånd från styrelse med mera.
om du däremot ställer loftet löst på egna ben så ses det som en möbel och kräver därmed inga tilstånd alls.
Det har varit uppe tidigare vet jag
 
Är det verkligen så, Mats? Är det inte bara om man gör ingrepp i bärande konstruktioner, ventilation mm sådant behövs? Det har som sagt varit uppe tidigare och så minns jag det.
 
BirgitS
Det beror nog på vad som står i stadgar och andra regler i föreningen. Vi behövde anmäla till föreningen när vi flyttade en vägg som sattes upp för 10 år sen (långt efter att huset byggdes) och föreningen hade väl rätt att ställa upp villkor för det, men framför allt så vill de ju kolla att man inte gör något förbjudet som olämpliga ingrepp i bärande konstruktioner eller i ventilationen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Är det verkligen så, Mats? Är det inte bara om man gör ingrepp i bärande konstruktioner, ventilation mm sådant behövs? Det har som sagt varit uppe tidigare och så minns jag det.
Hmm, nu vart jag osäker alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.