Vi har nyligen flyttat till ett gammalt hus som vi succesivt renoverar.

Nu har vi kommit till tomten. Ute på tomten (som är ca 1200m2) så har vi sedan inflytt 3st friggebodar. En stor, insolerad med värme och el på 15m2. Ett kallt förråd för trädgårdsverktyg, ca 12m2 och ett litet förråd på ca 2-3m2, även det är kallt, utan el eller isolering.

Det stora utan el och isloering på 12m2 vill vi flytta, för det står där vi tänkt göra gräsmatta. För enkelhetens skulle tänkte jag plocka ned huset och bygga upp det igen på en ny plats i tomtens ena hörn.

Problemet är följande:
1. Vi får endast ha 15m2 friggebod på tomten, vilket vi överskridit i dagsläget.
2. Om 12m2 huset rivs, får jag bygga upp det igen då eftersom vi fortfarande då har ca 17-18m2 friggebod kvar (15+3)? Men 12m2 är ju så pass litet att det varken kräver rivnings eller bygglov.
 
Du kan nyttja attefallsreglerna annars för att behålla ditt förråd.
 
Har du bygglov för någon bod? Har de stått där mer än tio år?

Har du bygglov för någon räknas den inte som friggebod, då kan du använda de reglerna för en annan bod. Är bodarna mer än tio år är brottet preskriberat och de kan stå kvar. Flyttar du en bod blir det ett nytt bygge, som är olovligt.

Du kan inte själv välja vilken som är den "lagliga" friggeboden, utan flyttar du en räknas den andra som den ursprungliga boden och den du flyttar blir olovlig även om du skulle hävda att "nej, det är den andra som är olovlig, men det brottet är tyvärr preskriberat...".

Attefallsanmälan vore som föreslagits en möjlig väg framåt. Oavsett om det är friggebod eller attefallshus måste ni ha grannmedgivande om ni tänkt placera boden närmare än 4,5 m från tomtgräns. För gräns mot väg kan det vara ännu striktare, då är den marken prickad på tomtkartan.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du bygglov för någon bod? Har de stått där mer än tio år?

Har du bygglov för någon räknas den inte som friggebod, då kan du använda de reglerna för en annan bod. Är bodarna mer än tio år är brottet preskriberat och de kan stå kvar. Flyttar du en bod blir det ett nytt bygge, som är olovligt.

Du kan inte själv välja vilken som är den "lagliga" friggeboden, utan flyttar du en räknas den andra som den ursprungliga boden och den du flyttar blir olovlig även om du skulle hävda att "nej, det är den andra som är olovlig, men det brottet är tyvärr preskriberat...".

Attefallsanmälan vore som föreslagits en möjlig väg framåt. Oavsett om det är friggebod eller attefallshus måste ni ha grannmedgivande om ni tänkt placera boden närmare än 4,5 m från tomtgräns. För gräns mot väg kan det vara ännu striktare, då är den marken prickad på tomtkartan.
Tack för ett långt och utförligt svar.
Vi har bygglov för våran 15m2 som är isolerad och uppvärmd.

Så då är alltså vår 12m2 och vår 3m2 våra friggebodar som jag kan flytta utan bygglov eller rivningslov?
 
Då är allt lagligt och som det ska! Det enda ni behöver tänka på då är avstånd till tomtgräns/grannmedgivande. Prickmark som jag blandade in i förra inlägget har inte med det här att göra, utan det är bara 4,5 metersgränsen mot tomtgräns som är begränsningen.
 
Vad räknas "stora friggeboden" med bygglov som då? Boningshus?

Vet du var jag kan läsa mer om detta så jag har mer kött på benen?
 
Kanske komplementbyggnad eller liknande, knappast bostadshus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske komplementbyggnad eller liknande, knappast bostadshus.
Ja det stämmer bra. Jag har rätt att bygga en komplementbyggnad á 50m2. Så den går under den benämningen, helt rätt av dig :)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
9 kap. 4 § första stycket 2 plan- och bygglagen. Där regleras friggebodar, som alltså är bodar utöver de byggnader du har bygglov för.

Som @Jonatan79 skriver är boden med bygglov en komplementbyggnad med bygglov i lagens mening, vilket omnämns i samma paragraf.
Tack tack för hjälpen! Då tror jag att jag vet hur de blir med friggen
 
Beroende på föutsättningar så med hjälp av en stadig hjullastare eller kranbil så kan man lyfta hela friggeboden på en gång och bara sätta ned den på den nya platsen.
Tror aldrig jag har skrattat så mycket som när jag mötte en frigebod på en liten byväg. Ägaren tog den helt enkelt på ett par riktigt rejäla pallgafflar och körde iväg den under tiden han byggde om huset
 
Haha jag kan tänka mig det! Vilken syn! :crysmile:

Tyvärr har vi inte möjlighet att göra den varianten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.