Hej allihopa!
Jag skulle behöva hjälp ang rivning av innervägg.
Huset som jag nyligen har köpt är byggt 1933 och tidigare ägare har öppnat upp kattvind på bägge sidorna av huset.
Nu är det så att det går en vägg snett mot trappan så fort man kliver ut ur sovrum så är trappan där (livsfarlig).
Min tanke är att slå ut hela den kurviga väggen och bort med dörren och helt enkelt ha det som ett öppet allrum.
När jag började riva så såg jag att en av reglarna ser ut att stötta taket och jag kan inte riktigt se från vinden om den har något bärande funktion.
Jag tror att taket stöttas av väggarna men jag kan ha fel. Vad tror ni? Observera att hela övervåningen är på 44 kvm och samtliga kattvindar är borta.
Det jag kan se från vinden är att murstocken bär upp en del av balkarna, men jag kan inte se hur det ser ut på andra sidan där väggen jag vill riva är.
Bifogar bilder kom gärna med tips och förslag!
// Tomas
 
  • Delvis rivet hörn av en innervägg med exponerade reglar nära taket i ett vitt rum med fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg under rivning med synlig träregel som kan vara bärande, bredvid tak- och väggmöte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av övervåning i hus med markerad vägg som användaren önskar riva och potentiell farlig placering nära trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vad jag har förstått från andra likartade frågor i forumet tittar man på konstruktionsritningar och hur takstolarna går för att komma fram till vilka väggar som är bärande. Allra bäst är att anlita en byggnadskonstruktör som kommer ut och tittar.
 
Hej!
Ville bara uppdatera mitt inlägg.
Jag anlitade en konstruktör som kunde konstatera att den inte var bärande.
Väggen är riven och snedtaket är spacklad och målad, inga konstigheter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Vad bra och vad fort du fick tag på en konstruktör.

Välkommen till forumet också!
 
Ja det gick fort för jag kom ju på att jag hade en klasskamrat som pluggade byggteknik och jobbar idag som projektledare på ett större bolag och snäll som han är så ställde han upp och tog ett titt på huset :)

Tack så mycket!
Som ny villaägare lär det bli många frågor och svar här.

Helt fantastiskt forum!
 
Annars kan man räkna med att huset är likformigt och notera att sovrummet inte har något bärande där....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.