Har själv en stuga där jag i dagsläget har 2 elelement (500w resp 1000w) då det på 500w inte klarar att hålla temperaturen i stugan när det är minus 20.

Jag har också samma funderingar på att kunna styra temp centralt. (i dagsläget styrs temp beroende på inställning lokalt på elementet.)

Har idag Zwave uttag i stugan som slår av/på 1000w elementet då centraldammsugaren går igång annars går säkringen.

Har ställt termotsaten på det lilla elementet så att det slår igång om temp går under ca 10 grader utan zwave styrning - så att inte det fryser om Veran (eller min programmering) strular

Avstånd från Vera controller (i huset) minst 15 m.

kollade lite och hittade denna Wall Thermostat with LCD display och (manual)

Man verkar kunna ställa in bör temp både i controllern och lokalt i stugan.
Det finns termometer inbyggd i denna så det som behövs är en insatsbrytare typ denna samt controller förstås. Här hittade jag en info om att denna används av Vera användare iallafall.

Om den fungerar som jag tror så kan man med denna vara i stugan och ställa in önskad temp och den styr då elementet via Zwave till brytaren.
Man kan också via zwave controllern ställa in temp.

Det bör då vara möjligt att i controllern skapa lägen så att man kan välja t ex
  • normalläge (dvs en förvald temp t ex 20 grader)
  • Bortaläge (dvs t ex 10 grader)
  • Avstängt element och ändå? se temp i stugan via termostaten och då lägga regel att om under 5 grader ändå slå på...
  • Manuell inställning till valfri temp
Jag är själv intresserad av denna eller liknande om det funkar som jag tror

någon som använt denna termostat?
 
tillägg efter att läst lite på vera forum så bör man kunna associera termostaten med brytaren så att den styr brytaren även om controllern slutar fungera.

Om det är möjligt så ger det extra säkerhet då termostat och brytare är nära och controller längre bort
 
samt en annan variant av termostat med inbyggd brytare så man kopplar element direkt till den - men det passar väl bäst för element utan stickpropp - eller om man drar styrfas från denna till uttaget i väggen som elementet ska kopplas till.

Termostaten kan sättas infälld i väggen t ex bredvid lampknappen - System 55 frames (Elko RS16, Schneider Exxact, Gira, Jung etc.)

För denna bör man ha extern (golv)sensor eftersom man annars inte kan få rumstemperaturen till Controllern - eftersom termostaten blir varm värdet skulle bli felaktigt så lev har stängt av rumstemp till controller.
Med extern sensor så skickas rumstemp till controllern.
 
Redigerat:
Har faktiskt kollat på den första som du länkade till och har ni mailat m.nu och rådfrågat ang mitt önskemål om att styra värmen i stugan, återkommer här när jag får ett svar.

Den andra heat-it har jag sneglat litenpå också, dock som styrning för golvvärmen i badrummet, då jag tror att nuvarande termostat håller på att gå sönder.

Har dock kommit såpass lång i bygget så att ett element är inköpt, så det är bara att hoppas på att det går att få det att fjärrstyra.
 
om du nu inte har dragit elen dit elementet ska vara så kan du ju förbereda med rör från dosa vid tänkt placering av termostat till elementets kopplingsdosa - då kan du senare änvända även termostat typ heat-it som styr elementet direkt.

Ska bli intressant att se vilken lösning du väljer och hur det kommer fungera
 
Här är svaret jag fick från m.nu

"Det är inte trivialt att styra element på det sättet utan att helt gå förbi den interna termostaten. Så här kan du göra:
1. Sätt valfri Z-Waveplug till elementen. Är det 380V-element får du använda en kontaktor som du styr med en z-wavebrytare.
2. Ställ termostaten på elementen på max
3. Använd en Z-wavetermostat, https://www.m.nu/varme-kyla/wall-thermostat-with-lcd-display , som sedan får reglera värmen.

Med denna setup kan du styra temperaturen exakt som du vill på distans."

Med andra ord borde det fungera enl din teori JanneSjo :)
 
  • Gilla
stoffes och 2 till
  • Laddar…
J Jimmu skrev:
Här är svaret jag fick från m.nu


1. Sätt valfri Z-Waveplug till elementen. Är det
3. Använd en Z-wavetermostat, [länk] , som sedan får reglera värmen.

Med andra ord borde det fungera enl din teori JanneSjo :)
Perfekt
Jag har köpt termostaten SECURE SRT321 begagnad och väntar nu på zwave plugin brytare

Sen ska jag testa detta.
 
  • Gilla
Jimmu
  • Laddar…
Återkom gärna med lite feedback :)
 
Trevligt! Så man måste ha en kontrollenhet av något slag.
Just HC2 reas ut begagnat på en del ställen. Har sett för 1000-1500 kr. Absolut värt för en controller till sommarstugan!
 
  • Gilla
Fredrik Walter
  • Laddar…
Det är möjligt att det går att göra samma sak i Fibaro Home Center Lite. Den kostar hälften så mycket som HC2.
 
T toolman77 skrev:
Tänker jag fel eller kan du inte komplettera det här paketet med en termostat och vara hemma?
[länk]

Eller köpa lösa delar, znet lite v1 är inte så dyr.
[länk]
Det är möjligt att det går, men det förutsätter att du kan göra liknande inställningar i Telldus styrenhets användargränssnitt (eller motsvarande) som jag gjorde i Fibaro HC2. Du får testa och återkomma :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.