KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kan inte låta bli att citera kära gamla Hamlet:

UPP FLYGA ORDEN, TANKEN STILLA STÅR

Eller med andra ord: Visst, hittar du på ett sätt att omvandla värmeenergin i marken till varmluft vi kan använda i våra bostäder, så sätt igång!
Och kanske du skall testa hemma hos dig själv först, för att inte hamna i Fuskbyggarna.

Men det räcker nog inte med att sätta utedelen till en luftvärmepumpen i krypgrunden tyvärr :(
Hej KnockOnWood! Jag förstår att du längtar efter en reaktion.
Låt mig då säga så här. Tvärsäkra uttalanden om komplicerade ting formulerade som one-liners säger ofta mer om budbäraren än sakinnehållet i budskapet.
Seså KnockOnWood, får vi höra ett smart motargument som sågar mitt resonemang längs med fotknölarna. Jag skulle uppskatta, för då kan jag lägga den här pedagogiska ökenvandringen åt sidan och ägna mig åt andra ting. För i annat fall skulle jag kunna känna mig kallad att berätta fortsättningen på historien.
 
J jangro skrev:
Hej KnockOnWood! Jag förstår att du längtar efter en reaktion.
Låt mig då säga så här. Tvärsäkra uttalanden om komplicerade ting formulerade som one-liners säger ofta mer om budbäraren än sakinnehållet i budskapet.
Seså KnockOnWood, får vi höra ett smart motargument som sågar mitt resonemang längs med fotknölarna. Jag skulle uppskatta, för då kan jag lägga den här pedagogiska ökenvandringen åt sidan och ägna mig åt andra ting. För i annat fall skulle jag kunna känna mig kallad att berätta fortsättningen på historien.
Fast i det här fallet har han nog rätt ändå: Om det gick att få upp jordvärme med utedelen av en luftvärmepump placerad i en instängd luftmängd, så tror jag inte folk hade kostat på att borra efter bergvärme eller gräva upp hela gräsmattan för att få jordvärme.

Och sedan får du gärna förklara varför vi får tjäle på vintern, även med tjock isolerande snölager om marken värmer upp luften så mycket som du säger?

Nej, det är nog trots allt så att den huvudsakliga värmekällan i en krypgrund är varmluften i huset som kommer ner genom bjälklaget.
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
Eller, med andra ord: William Shakespeare visste vad han skrev redan då, för 500 år sedan :D

Men om du vill ha lite fysikalisk eller termodynamisk argumentation:
Hur tänker du att få upp värmeenergin från marken till inneluften?

Ja det finns ju mark/jordvärmepumpar och bergvärmepumpar, men hur gör vi här, i krypgrunden?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Vi fick ju heller inte se att de riktade upp huset, kulan drog ju iväg så huset va ju skevt, men de riktade ju ingenting?
!
Precis. Om huset sätter sig på grund av att grunden sjunker ihop hjälpter det ju inte med att gjuta en liten låda på 2+x20 cm...

Går det ens att laga sånna stora sättningar? Vad händer med fuktspärr i badrum med mera?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Precis. Om huset sätter sig på grund av att grunden sjunker ihop hjälpter det ju inte med att gjuta en liten låda på 2+x20 cm...

Går det ens att laga sånna stora sättningar? Vad händer med fuktspärr i badrum med mera?
Fast - var det inte så att det var något märkligt stöd mitt i huset som alltihopa liksom hängde på? De kanske bara sänkte den, så att det kom i nivå med resten av grunden? Spännade! Och .... fortsättning följer INTE ;-)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast - var det inte så att det var något märkligt stöd mitt i huset som alltihopa liksom hängde på? De kanske bara sänkte den, så att det kom i nivå med resten av grunden? Spännade! Och .... fortsättning följer INTE ;-)
Jag känner bara att i ett sånt här fall är det ju inte lätt för husägarna.

För det där huset är ju verkligen osäljbart nu när alla sett hur mycket som det har fuskats med.
I andra hus känns det som det rör sig om mer ytliga saker men där är det ju en byggare som inte alls vet hur man bygger ett hus vad gäller grund med mera.

Dessutom en av sveriges mest kända kriminella.

Dr Brasa har ju för övrigt satt i system att bygga om latställen till "villor" och sen lämna det där med bygglov till de som köper. Det finns ganska många tusen inlägg om honom på Flashback
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det senaste avsnittet, (tisdag 12/9?) var ju bara sorgligt!

Hur lättlurade får vi konsumenter vara egentligen innan vi börjar ana oråd?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi svennar är nog ett av de mest blåögda folkslaget. Ingen slump av det finns s.k irländska hantverkare , fullt med fula fiskar i branchen...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det senaste avsnittet, (tisdag 12/9?) var ju bara sorgligt!

Hur lättlurade får vi konsumenter vara egentligen innan vi börjar ana oråd?
"det var ju så billigt. Då Slog vi till!"

Jag har lagt ner enormt mycket tid på att lära mina vänner och bekanta att billigaste hantverkaren eller han som kan börja imorgon är sällan den bästa.

Lite ansvar får man ta att ta in flera olika offerter och sedan jämföra. Men många verkar ta första bästa person de träffar på en restauran eller bygghandel.
Om du hade gjort samma sak med de flesta andra inköp i livet (för betydöligt mindre summor) hade folk idiotförklarat dig. Men boende verkar göra folk förblindade genom att de inte ser pengarna i handen. Man läger utan problem 1,4 miljoner till en ensamföretagare.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Fast i det här fallet har han nog rätt ändå: Om det gick att få upp jordvärme med utedelen av en luftvärmepump placerad i en instängd luftmängd, så tror jag inte folk hade kostat på att borra efter bergvärme eller gräva upp hela gräsmattan för att få jordvärme.

Och sedan får du gärna förklara varför vi får tjäle på vintern, även med tjock isolerande snölager om marken värmer upp luften så mycket som du säger?

Nej, det är nog trots allt så att den huvudsakliga värmekällan i en krypgrund är varmluften i huset som kommer ner genom bjälklaget.
Angående tjäle. Det händer ju att vi ibland får ett rejält snölager redan tidigt på året. Är man inte snabb nog att skotta undan brukar det bli rejält tungt och blött att skotta om snön fått ligga ett tag. Man förstår att den värme som kommer upp från marken har förmåga att smälta en hel del snö.
Det är ju klart att om vintern får härja utan snötäcke så kryper kylan nedåt. Men det kan ta rätt lång tid med barmark och kyla innan vi har fått 1 meter tjäle, och i det fallet har vi fortfarande noll grader på 1 meters djup. Å andra sidan så isolerar tjälen så det är svårt att veta om det är tjälen eller markvärmen som bromsar.
Man kan nog bara dra den slutsatsen tjälen isolerar och marken värmer i princip.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller, med andra ord: William Shakespeare visste vad han skrev redan då, för 500 år sedan :D

Men om du vill ha lite fysikalisk eller termodynamisk argumentation:
Hur tänker du att få upp värmeenergin från marken till inneluften?

Ja det finns ju mark/jordvärmepumpar och bergvärmepumpar, men hur gör vi här, i krypgrunden?
Resonemanget förutsätter att marken kan leda värme tillräckligt väl för att få ut mer sedan ytlagret tömts. Huruvida det är möjligt eller inte har vi hittills bara spekulerat om. Det återstår att bevisa eller motbevisa. Om det inte går att få ut värme från större djup har man bara från det översta skiktet att tillgå.
Nu var det ju bara tänkt att värmen från marken skulle bli ett komplement ifall det fanns möjlighet utan några större vidlyftiga åtgärder.
 
harry73
J jangro skrev:
Resonemanget förutsätter att marken kan leda värme tillräckligt väl för att få ut mer sedan ytlagret tömts. Huruvida det är möjligt eller inte har vi hittills bara spekulerat om. Det återstår att bevisa eller motbevisa. Om det inte går att få ut värme från större djup har man bara från det översta skiktet att tillgå.
Nu var det ju bara tänkt att värmen från marken skulle bli ett komplement ifall det fanns möjlighet utan några större vidlyftiga åtgärder.
Nu får du ge dig. En luftvärmepump blir inte en bra jordvärmepump bara för att den står i en krypgrund. Även en jordvärmepump under ett hus är en dålig ide.
För att jorden ska leda värme till kollektorslangarna, är det viktigt att marken är blött. Stenmaterial leder värme dåligt och jord är sten med luftfickor (=bra isolering)

Under ett hus dränerar man bort all fukt, så det är ett dåligt ställe öht.

Nu får du lägga ner dina ideer och fokusera på viktiga saker igen
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu får du ge dig. En luftvärmepump blir inte en bra jordvärmepump bara för att den står i en krypgrund. Även en jordvärmepump under ett hus är en dålig ide.
För att jorden ska leda värme till kollektorslangarna, är det viktigt att marken är blött. Stenmaterial leder värme dåligt och jord är sten med luftfickor (=bra isolering)

Under ett hus dränerar man bort all fukt, så det är ett dåligt ställe öht.

Nu får du lägga ner dina ideer och fokusera på viktiga saker igen
Det har aldrig varit tal om från min sida att ha en jordvärmepump i grunden. Och inte heller att en luftvärmepump skulle drivas med jordvärme. Det är bara den tid på året när det inte längre finns någon energi kvar i luften som man kan tänkas dra nytta av markvärmen genom att hålla uppe temperaturen något. Det är fukten i luften som transporterar energi och det är när fukten kondenserar som den värmen frigörs och tas upp av värmeväxlaren. Om värme från marken kan hjälpa till att värma luften så bär den med sig den mera energi till värmepumpen när den sedan kyls till vatten.

Och angående att lägga ned idéer, jag brukar hålla mig till devisen att det är bättre att tänka än att inte tänka alls, även om det finns risk att man tänker fel.
Det kanske är så att frågeställningen är helt OT för den här tråden, och att det egentligen var tuppfäktning som stod på schemat.
 
Du får nog bättre effekt om du kopplar träningscykeln till ett elverk som driver värmepumpen, stöööön!
 
harry73
Nu har i inlägg 72 och 87 förklarat varför det inte hjälper att ha utedelen i en krypgrund.

Det är bra att tänka out of the box, men när det visar sig att man tänkte lite fel, då är det bara att hoppa till nästa ide. Och det borde du göra nu.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.