Jag har rivit ned gammal lös masonit och har nu kvar en vägg i rent trä som jag tänkt sätta gips på. Ska man ha plast/ångspärr innanför gipset?

Huset är från 1920 och av vad jag kan se så är det utifrån: ny lockpanel, ny vindduk, lite isolering, tjärpapp, stående rejäla plankor, vindpapp och till sist de liggande plankorna man ser på bilden.
 
  • Rumsinteriör med avtäckta träväggar, en radiator under ett fönster och synliga rör längs hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Nej. Du riskerar bara fuktproblem med plast i den konstruktionen.
 
Nej, i ett hus från 1920 där ventilationen är i huvudsak baserat på självdrag skall man inte ha någon form av ångspärr.
 
Blir det inte mindre fukt i konstruktionen om man invändigt sätter plast? Då vandrar ju bara värme ut i väggen medan fukten stannar kvar i inomhusluften?
 
  • Gilla
Hagalund2020
  • Laddar…
Tricket är att ha tillräckligt bra ventilation så att ångan inomhus inte tillåts vandra in i väggen. Givet kommer alltid en liten del göra det men i ditt fall är nog ångbroms att rekommendera. Något som bromsar ångan så den hinner ventileras ut. En isolering som kan "andas" är också att rekommendera, typ lin.

Det är svårt att plasta i efterhand och du kommer aldrig få allt tätt så jag hade satsat på något annat...

Nu sitter där redan isolering i väggen om jag förstår det rätt så det skulle vara bra att veta vad du värmer huset med? Om murstocken är kall så är det alltid bra att hjälpa till med mekanisk ventilation. Antingen typ pax på toalett, tvättstuga etc eller något mer centralt ex monterad på skorstenen...
 
S
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.