Hej!
Har tänkt bygga ett trappsteg till utterdörren. Hade tänkt göra det med överblivna plattor från uppfarten (se bild). Hade sedan tänkt lägga en "ram" med marksten för att dölja kanterna.

Min tanke är att limma matkstenen med typ PU 700 eller liknande och sedan mura markstenen runt om.
Låter detta som en bra ide? Skall jag göra på något annat sätt?
Vad för sorts murbruk bör jag använda?


Överblivna plattor från uppfarten används för att bygga ett trappsteg utanför en ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
har själv byggt en avsats till en kompis för ett par år sen, la dit större block 20x20x50cm som ram, dessa låg då innanför plattorna i botten så de inte pressas utåt, fyllde på med bärlager och stenmjöl som packades sen i med plattorna innan för de större kant stenarna, inget lim inget murbruk. blev kalasbra och ligger kvar än, var där i sommras och det är minst 5 år sen vi byggde avsatsen, den är c:a 1,5m bred och 0,8m djup.
 
Jag kan inte riktigt göra så dock. Trappsteget kan bara vara 10cm högt och de enda stenar jag hittar som är 10cm är gatsten.
Tack ändå!
 
ska den sticka upp 10 cm ska de vara 15 då de plattor du har är 5cm.
hittar du inte 15 cm heller tar bort plattor, gräver lite så de nya inte sticker upp högre än 10 cm över ytan.
att limma kan hålla några år men är tveksam, speciellt om du ska limma exakt som det ser ut som på bilden, släta stenar fäster det dåligt på. men ska du prova så är stenlim PU700 ett alternativ eller mur och putsbruk B, tror dock inte att det håller mer än något år.
 
Förstår inte "ska den sticka upp 10cm ska de vara 15"?
Skall kantstenen vara 15? Hur tänkte du då?
 
Han tänker nog att du ska ta bort plattorna som ligger under. Jag skulle nog också ta bort de sex plattorna och göra något i det hålet. Att det skevar lite mot dörren stör i mina ögon mindre än en helt centrerad upphöjning som är förskjuten fem–tio cm mot övriga plattor.
 
  • Gilla
ATCAndy
  • Laddar…
Självklart menar jag att du måste ta bort de plattor som ligger där.
Sen hade jag gjort den lite större så att det inte blir en liten bit på 5 cm på högra sidan, gör ytan 20 cm bredare så blir det mer symmetrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.