Jag skall lägga klinkers i garaget och funderar på hur man gör vid avslutet för att skydda klinker kanterna vid porten.

Skall man lägga klinkers fram till porten eller fortsätta hela vägen ut under porten ?

Oavsett så blir det en oskyddad kant någonstans...

Hur har ni gjort ?
 
L
In under porten ( blir lite otätt där i fogarna , och avslut med en metallist ) , eller bäst sluta 10 cm från och gjut in under porten , den tätar då mot golvet och klinkern är skyddad i kanten
 
L Liteavvarje skrev:
In under porten ( blir lite otätt där i fogarna , och avslut med en metallist ) , eller bäst sluta 10 cm från och gjut in under porten , den tätar då mot golvet och klinkern är skyddad i kanten
Menar du att låta porten går ner mot metall listen?

Vart hittar man en lämplig metalllist ? ...
 
L
Om du tänker ha klinker ända ut , tror inta det finns att köpa som standard , men plåtfirmor kan knäcka rätt vinkel och skarva till rätt bredd , vilket typ av materiel du vill ha vet jag inte men rostfritt står sig bra , 3 mm som skruvas mot betongen , kanske med liiiite tunn betong under när man skruvar fast den , så ligger den stum
 
Tycker att det borde finnas något standard övergång att köpa och även varit runt bland de större "seriösa" kakel/klinkers butikerna och försökt hitta någon lösning utan framgång.

...och även haft 2 plattsättare som räknat på jobbet men inte haft en lösning utan lämnat det till mig att lösa...

tack för tipsen, verkar som det får blir någon special lösning
 
L
Som nämnts det finns ingen standard för detta , men att inte plattisarna kunde säga något , är väl inte bra för dom , en som vill visa framfötterna försöker att spåna på det ,men ,men
 
Kan du sko betongkanten med ett galvat L järn? Man brukar gjuta med det men detta är ingen nyproduktin, förstår jag.
 
L Liteavvarje skrev:
Som nämnts det finns ingen standard för detta , men att inte plattisarna kunde säga något , är väl inte bra för dom , en som vill visa framfötterna försöker att spåna på det ,men ,men
Är själv väldigt förvånad, hade jag varit plattsättare så hade jag haft koll..
 
N Nils82 skrev:
Kan du sko betongkanten med ett galvat L järn? Man brukar gjuta med det men detta är ingen nyproduktin, förstår jag.
Betongplattan har ett kantjärn men det ligger i samma höjd som betongen på plattan,
när jag lägger klinker så blir det en ny kant på ca 10mm någonstans oavsett

Tror även att det är en bättre ide att avsluta plattorna inne i garaget / eller precis under gummilisten på porten
 
Är befintligt järn intakt så kan du svetsa på ett eller två nya plattjärn, beroende på höjd och vad porten tillåter.
 
L
Om du avslutar klinkern en bit in , det blev ca 10 mm i höjdskillnad , finns plattjärn 100X10 och lägga som utfyllnad , och ha ha lite löst betong under ( för att få det stumt ) bulta i innerkant och svetsa i yttre järnet , klart vanligt stål rostar och blir gravrost på , men du kan ta kortenstål
rostar bara på ytan
 
D doohan99 skrev:
Hittade en standardlösning på nätet.

men eloxerad aluminium är det något som kommer hålla ?


[länk]

[bild]

Har kikat på den lösningen med och fick ett prisförslag från ett företag i närheten som köper in från blanda annat KGC som har den i sortimentet.
995 kr per 2,5m längd gjorde att jag backade då jag är osäker på hållbarheten med i kombination med väder och vind.

Som tur är finns det en fasad kantlist till min klinkerplatta så köpte 12 st sådana och skall montera dem inom kort. Sen blir det en gjutning med Ardex A46 för att plocka sista 5-6 mm. Känns som en mer hållbar lösning i längden.
 
L
D doohan99 skrev:
Hittade en standardlösning på nätet.

men eloxerad aluminium är det något som kommer hålla ?


[länk]

[bild]
Den fungerar nog , men måste ha det otroligt stumt under för att inte deformeras ,
tror inte att det behövs många mm för att den börja böja sig vid tryck
 
Strunta i list helt, jag körde fram till ytterkant på porten med klinkers och sen en säck med fallspackel och det har hållt för 2 bilar som kör ut och in dagligen i snart 4 år nu.
Så fort det är nått som är löst eller kan röra på sig det minsta så kommer det släppa förr eller senare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.