B Bjoellander skrev:
Är det något i stil med de tjänster Villafix erbjuder som ni söker? (Www.villafix.se) Jag har inte någon erfarenhet av företaget själv, men har uppfattat det som att de erbjuder "vaktmästare" till villor.
Ja det är något liknande tjänst som jag är intresserad av.
 
Nu vet jag ju att det mesta av småsaker kan man fixa själv. Men vad gör man man liksom om tex värmepumpen slutar fungera och man behöver få igång den? Eller om det är något fel på golvvärmen etc.

Man kanske lär sig att sköta detta efter ett tag, men i början lär det vara svårt, då varken jag eller min sambo har bott i hus förr.
 
tommib
Om du är normalbegåvad så kommer du lära dig, om det så bara är vilket nummer du ska ringa.

Det kan verka jättekrångligt att hitta hantverkare för olika saker men för de akuta grejerna som du kanske inte kan/vill fixa själv, som el/vvs, kan du alltid hitta någon. Ja, det blir dyrare att ta en jourelektriker. Troligen blir det mycket billigare än att betala en summa varje månad till någon som ska vara standby.

För värmepumpen finns det troligen ett felsökningsschema i manualen. För golvvärmen kan du ringa en röris. Du kan också fråga här, precis som Anna_H säger. Det finns alla möjliga typer här som gärna hjälper till. Man lär sig rätt snabbt vilka som är duktiga på vilka saker.
 
P phattrance skrev:
Nu vet jag ju att det mesta av småsaker kan man fixa själv. Men vad gör man man liksom om tex värmepumpen slutar fungera och man behöver få igång den? Eller om det är något fel på golvvärmen etc.

Man kanske lär sig att sköta detta efter ett tag, men i början lär det vara svårt, då varken jag eller min sambo har bott i hus förr.
Du börjar med att kolla i bruksanvisning, letar efter uppenbara fel som vid en okulärbesiktning kan ses.
Får du ingen ordning, så ringer/kontaktar du en passande firma i din närhet, alt. frågar en granne, bekant eller på detta forum.
Att ha en mellanhand fördyra bara sakerna, helt onödigt.
 
P phattrance skrev:
Nu vet jag ju att det mesta av småsaker kan man fixa själv. Men vad gör man man liksom om tex värmepumpen slutar fungera och man behöver få igång den? Eller om det är något fel på golvvärmen etc.

Man kanske lär sig att sköta detta efter ett tag, men i början lär det vara svårt, då varken jag eller min sambo har bott i hus förr.
Hemligheten är att om man inte är händig så får man se till att ha en stor buffert så att man istället kan anlita någon annan som gör det :)

Jag skulle dock rekommendera att inte köpa hus om ni inte har någon erfarenhet och inte är händiga och inte heller har vänner/släkt som kan hjälpa till att lära upp er.

Min bror med sambo är i er sits men de har dels bott i hus hela sin uppväxt och dessutom hjälper jag dem med iaf checklistor och goda råd/tillrop.
Man brukar ju säga att med Hus behöver man ingen hobby för huset blir en hobby själv. (spoeciellt om man har eller planerar barn med)

Men åter igen. Kan man inte själv så får man ha budget för att leja bort. Och det kommer alltid bli mycket dyrare.

(Fastighetsskötare kommer aldrig bli bra då det är ett eget ansvar att ha hus. Den delen är inget man kan leja bort)
 
  • Gilla
Hasse C och 3 till
  • Laddar…
S
Kanske bättre att bo kvar i lägenheten eller flytta till brf-radhus?
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
P phattrance skrev:
Nu vet jag ju att det mesta av småsaker kan man fixa själv. Men vad gör man man liksom om tex värmepumpen slutar fungera och man behöver få igång den? Eller om det är något fel på golvvärmen etc.
Man fotograferar det man tror är intressant och skapar en tråd här där man beskriver problemet. Det finns garanterat flera stycken som har en likadan. Och hjälpen här är gratis. Plus att den du anlitar inte har något intresse av att lära dig något, de vill hellre att du fortsätter ringa dem.
 
Jag jobbar som det blandannat, det blir 98 % trädgård och anläggning, gör mindre el och va jobb, blir faktiskt inte mycket sådana jobb numera. Dom flesta är äldre som inte orkar med riktigt och rikemans som inte gitter och ser bättre ut att man har en fixare som sköter allt.
 
Allt går att ordna om man har vänner och bekanta som kan ge goda råd och om man själv är litet händig och villig att lära sig.

En kamrat upptäckte att så gott som allt trävirke i huset från underkanten på fönstren och nedåt var ruttet eller mögligt och måste bytas. Ingen försäkring täckte det och han hade bott där i 15 år redan så det fanns ingenting att bråka om med tidigare ägare. Jag var där och hjälpte honom ungefär en vecka och så gjorde jag litet finsnickeridetaljer hemma i verkstaden. Dessutom hade han en byggare där för betalt ett par veckor.
Resten gjorde han själv. Inklusive helt nytt rörsystem och ny el men han tog dit en elektriker som granskade alla elkopplingar innan de satte lock på dosorna och slog på strömmen. Han högg allt virke i egen skog och körde stockarna till en såg i trakten och så hjälpte han till när de sågade virket och så körde han hem virket och stabbade hemma på tomten. Han blandade egen betong av cement och sand som han öste upp ur byns sandgrop. Han våtsläckte kalken själv till fasadputsen. Allt går om man är händig och har en stark vilja att lära sig.
Vi kapade av en vägg i gången nedtill och skarvade varenda regel och skarvade snedbrädningen på utsidan och satte in ny isolering och nya bräder och skivor på insidan. Utsidan putsade vi med kalkbruk så som resten av huset var putsat. Han rev ut golvet och byggde helt nytt golv på nya bjälkar. Då han endå höll på med golven passade han på och gjöt ny potatiskällare under golvet.
Byborna glodde och såg ut som om de trodde (visste) att vi var tokiga allihop som var inblandade men resultatet blev förstklassigt fastän 90% av arbetet var rent amatörarbete.
Sådan fenomenal otur som han hade kan du helt enkelt inte ha och han klarade sig endå.

Eftersom han klarade att lära sig det här måste du rimligtvis kunna lära dig reparera ett och annat smått på ert nya hus eller hur?
 
  • Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Vad är du rädd för? Är man så rädd, bo kvar i lägenheten eller flytta till mamma..

Hur svårt är det? Man provar själv, frågar, googlar,
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P phattrance skrev:
Nu vet jag ju att det mesta av småsaker kan man fixa själv. Men vad gör man man liksom om tex värmepumpen slutar fungera och man behöver få igång den? Eller om det är något fel på golvvärmen etc.

Man kanske lär sig att sköta detta efter ett tag, men i början lär det vara svårt, då varken jag eller min sambo har bott i hus förr.
Om värmepump pajar ringer du leverantören för värmepumpen.
Om golvvärme strular ringer du en rörmokare.
Om elen strular ringer du en elektriker.

Det är vad en fastighetsägare ofta gör men tar betalt för att lyfta luren och ringa dit en hantverkare åt dig. Tror nog vilket fastighetsskötarbolag som helst skulle bli jätteglada om ni anlitade dom. Men du kommer slänga stora pengar i sjön.

Du har ju hittat detta forum. Det är här du frågar vad man gör när man har problem. Är det för avancerad ringer man relevant hantverkare eller tillverkare.
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Som flera är inne på:

Hyresvärden och fastighetsskötaren i ett småhus = DU SJÄLV.

Med nyfikenhet och vilja kommer ni lära känna ert hus. Ni kommer få alltmer kontroll på hur det funkar och vad som kan strula och hur ni löser det, själva eller ta in rätt kompetens. Det finns massor av tips att få i forumet. MEN ni måste ha viljan att lära er!

Det går att leja bort allt - hänga upp en tavla och skruva en Ikeamöbel - MEN det blir aldrig någonsin ekonomi i det, och man går miste om den där självtillfredsställelsen och utvecklingen av att ha klarat av något.

Jag tror inte heller det är riktigt bra för själva huset att någon som bor där är ointresserad. Hus behöver omvårdnad och omtanke!

Lycka till!
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Mikael_L
S Sir Duke skrev:
Som flera är inne på:

Hyresvärden och fastighetsskötaren i ett småhus = DU SJÄLV.

Med nyfikenhet och vilja kommer ni lära känna ert hus. Ni kommer få alltmer kontroll på hur det funkar och vad som kan strula och hur ni löser det, själva eller ta in rätt kompetens. Det finns massor av tips att få i forumet. MEN ni måste ha viljan att lära er!

Det går att leja bort allt - hänga upp en tavla och skruva en Ikeamöbel - MEN det blir aldrig någonsin ekonomi i det, och man går miste om den där självtillfredsställelsen och utvecklingen av att ha klarat av något.

Jag tror inte heller det är riktigt bra för själva huset att någon som bor där är ointresserad. Hus behöver omvårdnad och omtanke!

Lycka till!
Du har rätt i precis allt det där.

Men jag har stor förståelse för den oro som de som köper hus för första gången kan känna för allt nytt.
Man vet nog med sig att man så småningom kommer lärt sig mycket och behärska mer i husskötandet, men i början är det nog scary.

Just detta forum är guld värt på resan till att bli sin egen hustomte.
Jag har sett en och annan nyreggad medlem börja sin karriär här med "tusen frågor", för att något år sedan vara den som sitter och svarar på alla andra nybörjares frågor. Så nog är det tydligt vilken otrolig inlärningskurva man kan ha.

Till TS vill jag väl bara säga "var lugn!"
Det är väl inte något ruckel ni köpt, utan ett helt fungerande hus?
Då kommer det naturligtvis gå sönder någon sak lite då och då, men för det mesta kommer ni bara ha ett problem i taget att ta tag i. Så det reder ni antagligen ut ganska galant, tillsamman med byggahus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Bra skrivet.

Ja jag vill inte avskräcka från att flytta till hus - det är en rolig och lärorik resa. Har man viljan att utvecklas så är det bara att köra!
 
Jag var nyskild med två småbarn och köpte ett 60-årigt hus. X-et var en händig man så jag hade inte ens behövt byta glödlampor under de äktenskapliga åren. Visste således absolut ingenting.

Vi bodde i det gamla huset i 24 år. Under årens lopp hann jag lära mig mycket inom området fastighetsskötsel. Men det blev inga semesterresor för min del: ALL fritid ägnades åt huset, från skorstensproblem, värmeanläggning, rörmokeri, läckage, ventilation och målarkvalitet. Nu hade huset ålder så det var inte så mycket teknik. Successivt lärde jag mig "husets själ".

ByggaHus fann jag snabbt och blev en källa till många praktiska problemlösningar. Tror man sig vara okunnig men något så när händig och nyfiken är du TS i gott sällskap härinne.

För min egen del fick BH mig så småningom till att ta steget till nybygge. Ett nytt hus är egentligen inte lättare (även det blir äldre och åren utan underhåll förvånansvärt kort) då teknikutvecklingen gått i en rasande fart.

Som så många härinne påpekar är inte en fastighetskötare optimalt. Se till att huset är mycket väl checkat innan köpet, gå inte på ett renoveringsobjekt, lär dig så mycket som möjligt om huset och ta problemen efter hand. Se till att du får med alla originaldokument vid köpet.

Ett litet praktiskt tips: skaffa en rejäl (gärna inbunden) skrivbok och anteckna alla företag, telefonnummer och namn när du söker hjälp. Kommentera vilka som är vettiga och om du anlitar dem. Det kan ta flera år innan en kontakt behövs igen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.