Hej,
Jag håller på att beställa en spröjsad terrassdörr i gammal stil och hade tänkt mig en dubbelkopplad fönsterdörr där de yttre rutorna ska vara gammalt glas och den inre rutan (ospröjsat) isolerglas. Vad kallas sånt glas? Snickaren pratar om 1+2. Är det samma sak som en ruta med högre energivärde, eller betyder det att den inre rutan består av dubbelglas? Man hör ju alltid att gamla fönster kan bli mera energieffektiva om man sätter ett isolerande i den inre bågen. Jag har förstått det som att det är en viss typ av glas och inte någon slags dubbelglas. Om inte, vad kallas sånt glas? Länka gärna till en produktsajt.

Tackar på förhand!
 
1+2 innebär att du har totalt tre rutor, varav två sitter i en kassett.
Sen vet jag inte riktigt hur det funkar med energiglas, men det är väl en ruta som är "behandlad" med något lämpligt.
 
L
Det heter energiglas och har en beläggning som reflekterar värme , snickarns 1+2 är en tvåglasruta med gas i + ett enkelglas , mina fönster är sådana och jag får plats med persienner mellan dom , sedan om det går att ha det i en dörr vet jag inte , dörren blir rätt tjockt mina altandörrar gick det inte med 1+2 utan bara 2 glas
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar! Det var som jag misstänkte alltså, att vi pratade om olika saker. Näää, 1+2 låter som att det kan bli tungt och klumpigt i en dörr. Är det någon som har erfarenhet av energiglas i innerrutan? Hur ser glaset ut? Gör den någon skillnad på kallraset? Är det något som går att köpa hos glasmästare? m.m.
 
L
Glasmästarna har det , angående kallras tala med glasis , men ett dubbelglas kanske är ca 10 mm tjockt
och isolerar rätt bra , ta upp även det glasis
 
Standard för dubbel isolerglas ruta är D4-12 dvs tot 20mm , optimalt för isolerglas idag är T4-16 2gg energiglas +2gg argon gas. För ytterligare effektivitet väljer man "varm kant" som bryter köldbryggan i glaset ytterligare.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi har satt in energiglas I de fönster vi renoverat, det syns ingen skillnad mot vanligt glas. Jämför du med gammalt glas är det så klart planare, men det är ju allt float glas.

Skillnad på kallraset har det nog blivit, men då är även fönstren nykittade och ny tätningslist monterad. Så hur stor skillnad energiglaset gör och vad som beror på annat vet jag inte.
 
fremax fremax skrev:
Standard för dubbel isolerglas ruta är D4-12 dvs tot 20mm , optimalt för isolerglas idag är T4-16 2gg energiglas +2gg argon gas. För ytterligare effektivitet väljer man "varm kant" som bryter köldbryggan i glaset ytterligare.

Med vänlig hälsning, fremax
Standard OK. Men är det byggnadsvårdsmässigt? Får dörren en gammal look även på nära håll?
 
Dheri Dheri skrev:
Vi har satt in energiglas I de fönster vi renoverat, det syns ingen skillnad mot vanligt glas. Jämför du med gammalt glas är det så klart planare, men det är ju allt float glas.

Skillnad på kallraset har det nog blivit, men då är även fönstren nykittade och ny tätningslist monterad. Så hur stor skillnad energiglaset gör och vad som beror på annat vet jag inte.
Tack för dina erfarenheter! Vad säger du om att energiglasen skulle vara känsliga för repor och rengöringsmedel. (Tänker att detta ju blir en glasyta i barnahöjd och då blir det alltid diverse avtryck)
 
  • Gilla
tombzon
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det heter energiglas och har en beläggning som reflekterar värme , snickarns 1+2 är en tvåglasruta med gas i + ett enkelglas , mina fönster är sådana och jag får plats med persienner mellan dom , sedan om det går att ha det i en dörr vet jag inte , dörren blir rätt tjockt mina altandörrar gick det inte med 1+2 utan bara 2 glas
Ni valde att inte ha 2+1 i altandörren. Gällde det en befintlig dörr som det inte funkade bygga om till 1+2 eller var det en ny dörr som ni tyckte blev för klumpig?
 
L
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ni valde att inte ha 2+1 i altandörren. Gällde det en befintlig dörr som det inte funkade bygga om till 1+2 eller var det en ny dörr som ni tyckte blev för klumpig?
Det är en ny altandörr , men det gick inte att ha 1+2 glas i den , fanns inte i det utförandet :confused:
bara att leva med det :) det är nu s.k 2 glas , funkar det med , bara att persienen sitter lös på insidan och fladdrar lite vid öppen dörr , det finns gejdrar som dom kan åka i , får se om jag sätter sådana . ligger lite på framtiden
 
S
Om du vill att det ska vara gammal stil kanske det är värt att ha litet lägre u-värde på glaset för att få rätt känsla. Altan-/fönsterdörrar brukar ändå vara ganska dåligt isolerade så om de isolerar dörren väl i övrigt så kanske det blir en bra kompromiss.

Bra tätningslister gör nog större skillnad än isolerglaskasset i upplevd komfort.
 
Inga problem med känslighet hittills. Beläggningen som kan vara känslig är bara på ena sidan av glaset, den sidan ska vara vänd så den kommer i mitten, "mellan" glasen så att säga, helst i innerbågen, då ska det ge bäst effekt. Men om man har tex mönstrat glas kan man sätta energiglaset i ytterbågen.
Glasmästaren vi köpte energiglaset av sa att vi lugnt kunde fortsätta att ha persienner inne i fönstret, så känsligt ska det inte vara. Så kör du med vanlig fönsterputs skulle det förvåna mig om du fick repor.
 
Tack för era olika svar! Nu vet jag tillräckligt för att kunna fortsätta diskussionen med snickaren.

Det gäller ett gammalt och för övrigt oisolerat hus som huvudsakligen används vår, sommar och höst. Så det väsentliga är inte energibesparingen utan komförten. Jag hatar kalldrag! Normalt har man ju en farstu mellan ytterdörr och rummen, så det känns lite läskigt att ta upp en dörr direkt från rummet.....

För den som har liknande funderingar och hittar denna tråd länkar jag till Energimyndighetens broschyr som Google hittade åt mig. Väldigt bra förklaringar här: https://energiradgivningen.se/system/tdf/fonsterrenovering_med_energiglas.pdf?file=1

Som jag tolkar informationen på sid 5 sker den stora förbättringen i steget från vanligt dubbelkopplat till dubbelkopplat med energiglas. Steget vidare till 1+2 ger inte lika stor ytterligare förbättring. Rätta mig gärna om jag förstått det fel!
 
S
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.