hej!

Vi köpte vårat hus för ca 6 månader som är 2 plan med källare.

Nu undrar jag, varför är det massa små sten på vårat garage tak? De samlas massa med vatten som inte rinner bort, men det finns en ränna som ger in i garaget och vidare mot gatans avlopp.

I somras samlade jag ihop 3 styckna fyllda sopsäckar med mossa som växte mellan stenarna.

Kan man ta bort all sten eller uppfyller de någon slags funktion eller vad det den konstruktionen man hade på 70 talet? Vårat hus är byggt 1976.
 
  • Vy över ett garage med platt tak täckt av småsten, en bil och släpvagn synlig, intill ett tvåvåningshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Platt garagetak med småsten och vattenansamlingar, omgivet av trädgård och ett annat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade likadant på mitt 70-talshus, tyngden får taket att sätta sig och vatten blir kvar på taket. Jag skyfflade bort allt grus (det är en gummiduk under som är själva taket) Jag lät gummiduken vara kvar och byggde ett nytt tak ovanpå med minimal lutning (5 cm. per meter) för att det fortfarande skulle se platt ut.
 
Gruset håller nere gummiduken på den här typ av tak tar du bort gruset kommer den blåsa sönder.
 
Men om man spikar fast gummiduken? Är det inte papp?
Har inte tänkt på det faktist, om de papp eller gummiduk..
 
Är nästan säkert gummiduk och hur ska du spika fast den?! Går inte ta bort gruset uttan att bytta tätskiktet på taket.
 
Konstruktionen är sådan att gummiduken helst skall hållas fuktig hela tiden och därför är avrinningen försedd med en kant. Stenarna håller dels ned gummiduken, men också att gummiduken inte torkar upp vid solsken.
 
Har du något läckage från taket?
Låter som om du hade en fungerande lösning från början.
 
p
I johan ivarsson skrev:
Är nästan säkert gummiduk och hur ska du spika fast den?! Går inte ta bort gruset uttan att bytta tätskiktet på taket.
vad skulle man kunna göra om man inte vill ha kvar all sten? Vad finns de mer för typ av tätskickt?
 
thomas33 thomas33 skrev:
Konstruktionen är sådan att gummiduken helst skall hållas fuktig hela tiden och därför är avrinningen försedd med en kant. Stenarna håller dels ned gummiduken, men också att gummiduken inte torkar upp vid solsken.
Jasså? Så de ingen fara att det samlas vatten och som fryser till is på vintern?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har du något läckage från taket?
Låter som om du hade en fungerande lösning från början.
Nej det är inget läckage, förutom på plast taket bredvid som förra ägaren lagt en lite ny plastbit på och en stor sten på som håller den nere
Vilken var den fungerade lösningen?
 
P Plutus skrev:
Jag hade likadant på mitt 70-talshus, tyngden får taket att sätta sig och vatten blir kvar på taket. Jag skyfflade bort allt grus (det är en gummiduk under som är själva taket) Jag lät gummiduken vara kvar och byggde ett nytt tak ovanpå med minimal lutning (5 cm. per meter) för att det fortfarande skulle se platt ut.
Hur byggde du ett nytt tak ovanpå?
 
F Fredda112 skrev:
Nej det är inget läckage, förutom på plast taket bredvid som förra ägaren lagt en lite ny plastbit på och en stor sten på som håller den nere
Vilken var den fungerade lösningen?
Men Ser ju det till och med. Hehe. Där de stora stenarna är rinner de igenom på plasttaket. Man måste Byta hela plasten för att få de helt tätt va?
 
Jag skulle ta bort hela det gamla taket, regla upp för lutande tak och lägga på plåt enligt konstens alla regler.
Kräver eventuellt bygglov dock.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Ghettolösningen: ta bort all sten, leta efter takets lägsta punkt, såga ett hål och montera ett avloppsrör under. Lägg några större stenar så att duken inte fladdra bort.
Bra lösning: Se Anna_H, #13. Istället för plåt kan du även använda takpapp av bättre sort men då krävs det spont.
 
  • Gilla
Fredda112
  • Laddar…
L
Som Plutos säger , ett nytt ovanpå , gjorde lika på en av ungarnas hus med plåt , bara bygga ett nytt med nya takstolar direkt ovanpå , med stöd mot det gamla , asfalt mellan infästningarna och befintligt tak svag lutning , brydde mig inte med bygglov det ser platt ut , det är ett nytt tak ingen isolering behövs , men hängrännor och stuprör , men nät utmed sidorna annars hyresgäster , fåglar och getingar
 
  • Gilla
Fredda112
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.