Jag samlar på mig allt mer gamla verktyg som behöver grovbearbetas före bryning. Nyss hade jag fingret på köpknappen på en liten bandslip för det grova. Amerikanerna gillar ju det. Men snålheten vann. Dessutom funkar kanske inte en 1x30-maskin optimalt för att plana större ytor som hyvlar eller stora hyvelstål.

Därför kollar jag nu på varianten slippapper på glas/granitplatta. Men vad använder man för papper? Kiselkarbid, aluminiumoxid, zirconium? Det sistnämnda sägs ju vara bäst men är möjligt att hitta. Ska man bara gå till nån bilvårdsfirma och köpa random våtslippapper, är det alu-oxid? Finns det några märken som är särskilt bra?
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
Nu hamnade din fråga i möbelsnickeriforumet, kanske bättre i verktygsforumet?

Jag använder 'vanlig' grovt sandpapper från Biltema för grovformningen. Billigast möjliga, fungerar fint tycker jag. Sen ett verktygsbryne från samma ställe (det är rejält grovkornigt det med så går snabbt att avverka). Och sen går jag vidare med japanska vattenstenar..
 
Tack för svar! Ja det stämmer att tråden platsar bättre i Verktyg, det var en miss. Nån kanske kan hjälpa mig att flytta.

Jag har vattenstenar så detta var just tänkt till det grova. Jag tänkte kolla med en lokal stenfirma om de har några spillbitar man kan använda till underlag. Annars är det kanske glasvarianten som funkar bäst?

Ovanpå frågan om slippapper slänger jag in en sliparbonus - jag har en gammal bandkniv där bladet är lite bågformat (det ligger inte platt mot underlaget dvs. Hur gör man med en sån för att göra baksidan flat? Slipa den över typ en regel med slippapper på? Detsamma gäller f.ö. min nya bandkniv från Djärv.
 
S SCGB skrev:
Tack för svar! Ja det stämmer att tråden platsar bättre i Verktyg, det var en miss. Nån kanske kan hjälpa mig att flytta.

Jag har vattenstenar så detta var just tänkt till det grova. Jag tänkte kolla med en lokal stenfirma om de har några spillbitar man kan använda till underlag. Annars är det kanske glasvarianten som funkar bäst?

Ovanpå frågan om slippapper slänger jag in en sliparbonus - jag har en gammal bandkniv där bladet är lite bågformat (det ligger inte platt mot underlaget dvs. Hur gör man med en sån för att göra baksidan flat? Slipa den över typ en regel med slippapper på? Detsamma gäller f.ö. min nya bandkniv från Djärv.
Fina verktyg! Du lär dig lämpligen att bryna och slipa på frihand, då går det alltid att bryna även mer komplicerade eggar.
Jag gick från att under många år använda våtslippapper på granit till billiga diamantbrynen från Ali/ebay istället. Diamantbrynena tar allt från grovt fram till strppningen. Finns en tråd om det här någon stans och det finns flera här som använder liknande lösningar.
 
Vad var det som fick dig att gå från slippapper till diamantbrynen då? Många verkar ju också gå andra hållet. Jag har också ett Atoma 400 men det käkar inte tillräckligt bra för det grova, och sen hjälper det inte t.ex. med bandknivarna jag nämnde. Där tänkte jag att slippapper kanske ger lite mer flexibilitet?
 
Det jag fortfarande använder papper till är till skölpar och sånt med liten radie, där är papper runt en lämplig rundstav smidigt.

Mitt grövsta bryne är 80-100 ungefär och det finaste ~2000. Avslutar med polerpasta på en stropp. Det räcker för mig, använder inte längre bandslip (till verktygseggar får tilläggas :p) och restaurerar ändå en del riktigt dåliga loppiseggar där mycket måste avverkas.

Främsta anledningarna att byta system var nog nyfikenhet; Paul Sellers kör så, och att det tar mycket mindre plats & smidigt att plocka undan/ta fram. Tidigare låg granitbitarna alltid framme på en bänk. Nu har jag diamantplattorna limmade på en skiva som förvaras i en låda under hyvelbänken. För knivar och liknande eggar, tex bandkniv, har jag smalare handhållna diamantbrynen med samma grit-intervall.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Nyfikenheten tog i alla fall överhanden. Idag gick jag till en stenhuggare som hade många fina spillbitar, några hundralappar för en rejäl platta. Så nu kommer ursprungsfrågan igen, vad använder ni för slippapper och var kan jag köpa det? Man vill ju alltid optimera (väl?) och kännarna på utländska forum verkar rekommendera aluoxidpapper från Norton, 3M och Klingspor. Vissa verkar mena att de ska vara så tunna som möjligt (A-weight?) för att minimera risken för att runda kanterna. Och vad använder ni för att fästa dem, självhäftande, spraylim eller bara vatten? Jag jobbar ju inte med detta så priset är inte hela världen, men det känns fel att halva priset ska vara frakt som det blir på Ebay.
 
Jag brukar ta helt vanligt 80 korn sandpapper och limma fast det med vanligt snickerilim för inomhusbruk på en bit planglas som jag sedan lägger på ett plant underlag. I mitt fall är det plana underlaget bordet på kombimaskinen.
Då jag skall byta papper bär jag ut glasskivan och lägger den i bäcken eller i någon vattenpöl över natten. Vintertid lägger jag den i en vattenbalja inomhus. Glaset tar ingen skada av vattnet och limmet blöts upp. Då jag limmar på nytt papper lägger jag glaset på plant underlag och ovanpå pappret en spillbit av någon skiva och till slut måkaren som tyngd.
Med den här metoden planar jag hyvelbottnar och flatsidan på stämjärn och hyvelbett.
Inte vet jag hur man förväntas göra men det här fungerar.

Den konkava flatsidan på barkknivarna har jag planat på hjulet på bandslipmaskinen. Min bandslipmaskin är ett hembygge med järnhjul och främre hjulet saknar helt bombering så därför går det bra att plana bandknivar med den. Motorn går med bara 1450 varv i minuten så därför överhettar den inte eggen lika snabbt som köpta bandslipmaskiner.
Hyvelbetten och vedyxorna brukar jag också slipa på bandslipmaskinen.

För vanlig eggslipning använder jag oftast vattenslipsten. Min är halvt hembyggd med växellåda och övrig mekanik från en 60-tals Alimak slipsten och en Strömberg motor av 50-talsmodell och en urgammal sandsten som jag köpte på loppmarknad och hemsvetsad stomme och vattenbalja. Man får bättre form på slipfasen och bättre kontroll när man slipar på frihand med slipsten än med någon annan metod.
Hembyggd bandslipmaskin med däck och metallkonstruktion i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Riktigt förstörda eggar på loppisfynd och nya profilbett och annat där mycket material måste avverkas och förståss borrar för metall brukar jag slipa på smärgel. Jag tröttnade på att inte kunna ställa in eggvinkeln på slipstödet men i går fick jag igång mitt nyförvärv. En 0,45 kW trefas smärgel tillverkad av All-Elektro i Falun. Den har lutbara slipstöd.

Sådär gör jag och tills jag hittar på någonting bättre fortsätter jag med det. I motsats till slipexperterna på youtube tycker jag att det inte finns någon metod som är bra till allt.
I alla fall skulle det gå åt alldeles för mycket tid att stå och slipa alltihop för hand på sandpapper. Sandpapper är vedervärdigt långsamt.

Lycka till och välj din egen väg så den passar dig!
 
S SCGB skrev:
Nyfikenheten tog i alla fall överhanden. Idag gick jag till en stenhuggare som hade många fina spillbitar, några hundralappar för en rejäl platta. Så nu kommer ursprungsfrågan igen, vad använder ni för slippapper och var kan jag köpa det? Man vill ju alltid optimera (väl?) och kännarna på utländska forum verkar rekommendera aluoxidpapper från Norton, 3M och Klingspor. Vissa verkar mena att de ska vara så tunna som möjligt (A-weight?) för att minimera risken för att runda kanterna. Och vad använder ni för att fästa dem, självhäftande, spraylim eller bara vatten? Jag jobbar ju inte med detta så priset är inte hela världen, men det känns fel att halva priset ska vara frakt som det blir på Ebay.
Jag kör med spraylim från samma ställe som jag köper sandpappret, dvs Biltema. Lagom kombination av fäste och att det tillslut släpper (lagom att pappret börjar bli slitet)..

Min filosofi kring det hela är att det bara är vid 'nyinköp' (läs inköp av rostiga gamla verktyg) som det behövs en grovslipning, sen räcker vattenstenarna till för att underhålla i.en mindre evighet innan man måste göra något drastiskt åt eggen igen..
 
H heimlaga skrev:
Jag tröttnade på att inte kunna ställa in eggvinkeln på slipstödet men i går fick jag igång mitt nyförvärv. En 0,45 kW trefas smärgel tillverkad av All-Elektro i Falun. Den har lutbara slipstöd.
Vad kul, har du också en All-Elektro @heimlaga ! Kan du ta en bild på den? Min spinner som en katt efter lite lättare renovering men den saknade slipstöd så jag tänkte mig tillverka nya.
 
Jag fattar ingenting. Men så är jag också yrkesverksam. Max två minuter kan jag ägna åt att få ett stämjärn bruksvasst. Superskärpa är meningslöst då det ändå är bruksskärpa efter några hugg.

Använder bänkslip med en grov och en fin trissa. Står en pyts vatten bredvid att kyla med om det är mycket som skall bort. Slipar alltid på fri hand utan stöd. Går efter ögonmått för att få rak egg och rätt vinklar (även på hyvelstål). Gnider till eggen på rött diamantbryne.

En överdriven skiss.
Överdriven skiss av stämjärn med markerade polerade och slipade ytor enligt en yrkesverksams metod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag lyckas (vilket är det normala) kan jag se radien av sliptrissan när grund/grovslipningen är klar (skissen överdriven, är i alla fall en 180 trissa). Sedan efter bryningen så ser jag att eggen är polerad. Kvittot på att jag hållit stämjärnet rätt är att nacken är lika polerad. Den har ju fungerat som stöd för att hitta rätt. Mellan de polerade ytorna ser jag fortfarande spåren efter sliptrissan.

Sedan går det att hålla skärpan med diamantbrynet ett tag tills det börjar runda till sig. Speciellt handhållet bryne (enda alternativet i fält) är svårt att använda utan att börja runda till eggen.

Den svindyra Veritashyveln jag köpte för en tid sedan var fabriksslipad i Amerikansk stil. Den förvånade mig genom att vara rundare slipad än vad jag åstakommer på fri hand på diamantbryne. Första försöket att skärpa den tog inte ut i hörnen :O varken på eggen eller flatsidan.

Det tyder på att vem som helst efter trettio års övning är mer standardiserad i kroppsrörelserna än aldrig så märkvärdiga slipstöd och jiggar. Den egna kropsstandarden är bättre i kombination med syn och känsel därför att alla halvmedvetna kuggarna i huvudet justerar slipningen exakt efter situationen.

Mvh Det sura proffset (@Anna_H);) Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag gör nog som jag brukar då, testar snik-metoden (sandpapper) och uppgraderar när jag tröttnar. Jag fattar att det är döden att avverka mycket stål manuellt oavsett metod.

Efter detta blir det väl nån maskin. Men hur ser ni på de konkava slipfaserna man får med t.ex. smärgel, är det inget problem? Bara fördel att man får mindre yta att bryna?

Sen måste jag också fråga Det Sura Proffset, det här med superskärpa... OK jag fattar att internet är fullt av såna som jag, tjänstemän med fritid som inte kan låta bli att optimera varenda liten grej, som skärpa. Men även om man kollar många av de gamla möbelsnickarna på nätet som P Sellers och Curtis Buchanan så verkar de ju använda typ smärgel och vattenstenar i kombination? De verkar anse att relativ superskärpa är viktigt? Och beror det inte lite på arbetsuppgift, träslag, arbetssituation osv?
 
S SCGB skrev:
Tack för alla svar! Jag gör nog som jag brukar då, testar snik-metoden (sandpapper) och uppgraderar när jag tröttnar. Jag fattar att det är döden att avverka mycket stål manuellt oavsett metod.

Efter detta blir det väl nån maskin. Men hur ser ni på de konkava slipfaserna man får med t.ex. smärgel, är det inget problem? Bara fördel att man får mindre yta att bryna?

Sen måste jag också fråga Det Sura Proffset, det här med superskärpa... OK jag fattar att internet är fullt av såna som jag, tjänstemän med fritid som inte kan låta bli att optimera varenda liten grej, som skärpa. Men även om man kollar många av de gamla möbelsnickarna på nätet som P Sellers och Curtis Buchanan så verkar de ju använda typ smärgel och vattenstenar i kombination? De verkar anse att relativ superskärpa är viktigt? Och beror det inte lite på arbetsuppgift, träslag, arbetssituation osv?
Jag är bara glad amatör men svarar ändå :) Smärgel/maskin och sandpapper & granit är ingen snikmetod.
P Sellers använder diamantbrynen, han har flera filmer på tuben om det, det var inspirationen för mig att byta till diamantbrynen. Skillnaden är att jag använder billiga 20-30 kronors-brynen (minns inte exakt vad de kostar men det är inte mer än några tior) istället för de dyra märkesbrynena. När man handbryner/slipar får man en lätt konvex slipfas.
 
Jo men det har jag märkt, alltså det är oerhört svårt att inte gunga lite på slipfasen när man slipar på stenar. När den är ny och absolut platt är det lättare, men sen blir det ju en ond virkel iom att en konvex fas gör det svårare att känna när man är rätt. Jag får min granitskiva i dagarna och sen ska jag känna på hur långrandigt det är att grovavverka manuellt.

Nej maskin är inte snik förstås, det var att köra enbart manuellt jag menade. Men jag tycker att verktygsrenovering är roligt, så nån gång måste jag nog mekanisera. Måste det vara Tormek då? Varför är de så populära?
 
Det gör inget att gunga på slipfasen, så länge man inte överskrider eggvinkeln man vill ha. Jag tycker det är lättare att snabbt få till en bra egg om man struntar i att hålla fasen exakt i samma plan som brynet utan slappnar av och bara koncentrerar mig på att inte överskrida eggvinkeln. Om du ställer en smygvinkel bredvid brynet får du en visuell refernens för vinkeln den vinkel du vill ha på stålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.