Vi har ett växthus / odlingstunnel där duken är gjord av ett presenning-liknande material... ett vävt material som liknar de stora IKEA-kassarna, fast nästan transparent.

Nu är vi i ett läge där vi vill skarva i en bit duk för att göra duken lite lösare. Eftersom det är mycket jobb att ta ner och sätta upp duken vill vi göra det på plats, men hur?

Vad jag kan se är de olika bitarna i duken hopsydda med någon sorts stark tråd. Det hade ju varit det bästa, men det går ju inte med duken på plats. Även om vi hade tagit ner duken så skulle vi inte ha någon symaskin stor nog för att klara jobbet.

Att limma tror jag inte håller i längden (kyla, värme, sol, blåst, regn).

Vad sägs om att nita ihop bitarna på något sätt? Finns det något som liknar pop-nitar, men för mjukplast?

Tacksam för tips!
 
L
Att skarva sådan duk kan vara svårt , då hållfastigheten förutsätter hela sömmar så det inte sliter i små fästpunkter , jag förutsätter att ni vill ha det flexibelt och inte fast , tror nog att ni får tala med någon som håller på med trädgårdsdukar av något slag
Tex Granngården eller växthusfirmor , riktiga
 
Kolla med företag som reparerar segel. Dom borde ha någon beprövad metod att tipsa dig om och kunna ge råd om att sy ihop som du själv funderat på.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Segel är det inte helt ovanligt att man tejpar. Men då behövs det ju nu då en tejp som verkligen är UV-tålig och där limmet inte torkar ut.
 
Handhållen symaskin för ett par hundra? Eller är de för klena?
 
Finns det kardborreband att sy fast som kan hålla tro?
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Jag skulle våga rekommendera "Stenlim" från ESSVE, har limmat nästan allt med det och det håller, lätt att applicera och finns i två utföranden, sprayflaska eller trycktub.
 
Kardborreband kanske är en bra idé. Det skulle jag kunna sy fast på båda bitarna och komma åt med en handsymaskin. Undrar om de klarar så grova material bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.