Jag bor i ett bostadsområde med kommunalt vatten. Och grannen hade en firma som grävde på hans garageuppfarten förra veckan och de råka gräva sönder något rör. Så i fredags förra veckan stängde de av vårt vatten akut. Efter någon timme va vattnet igång.
Sen fick vi en lapp att på måndagen skulle vattnet va avstängd hela dagen.

Efter detta så har jag reagerat på att vattnet är lite gult.. Igår fyllde jag ett bad till barnen och vattnet va piss gult.

Jag har också haft ont i min mage sen i söndags och varit inne och sökt för detta. Krampar och halv diarré.

Nu slog det mig kan vattnet ha med magen att göra.? Jag dricker mest vatten i huset. Barnen dricker mycket mjölk och jag dricker oftast vatten.
??
 
L
Skit i rören , koka , de tar ett par dagar innan det rensat , spola en del
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Kan detta göra att man får ont i magen?
 
L
Naturligtvis du har fått sliiite skit i dig iof inte farligt men kan bli lite mer i baken och toa , det är s.k avlagringar som finns i alla vattenledningar och lossnar när luft och vatten tillsammans far fram i rören , försvinner efter ett tag , har du inte hört på radio om att koka vatten efter fel i kommunala vattenledningar , det är samma sak med det här
 
J jonaslatt skrev:
Kan detta göra att man får ont i magen?
Jordbakterier är inte avsedda för människomagar, så, ja, det orsakar bla. diarré, kräkningar, lös/hård mage, feber....listan blir lång.
Klart att du inte skall dricka vattnet som är förorenat om du vill ha en god hälsa.

Mvh P-A
 
Då kanske det inte beror på detta. Jag har kramper i magen.
Jag har sökt för magen och har ärligt talat svin ont. Kanske inte kan bli så dåligt av vattnet då.?
 
J jonaslatt skrev:
Då kanske det inte beror på detta. Jag har kramper i magen.
Jag har sökt för magen och har ärligt talat svin ont. Kanske inte kan bli så dåligt av vattnet då.?
Hmm, om du missat svaren, drick inte vattnet om det är förorenat på något vis!
Vattnet orsakar just det du upplever, ont i magen.....
 
Okej. Då kanske ni har löst mitt problem.
Är alltså detta en självklarhet?
Borde det inte stått på lappen vi fick att man skulle koka?
Detta har kanske gjort att jag i så fall har fått varit sjukskriven.
 
L
Naturligtvis har det blivit en bom i protokollet :worried:, dom skulle sagt till , men det går inte att backa nu , ta det som en prövning och mer erfarenhet om vattenledningar :)
 
Claes Sörmland
Jag bor i ett mindre samhälle där vattendistributionen inte är så pålitlig. Om det har gått stora flöden genom rörsystemet (läcka) eller vi har haft tryckfall så rörs ofta fällningar upp från rörsystemet och vattnet blir gulgrumligt ett tag. Det blir bättre när man spolat ur vattnet efter någon dag. Det är således inte så att gulgrumlet kommer utifrån utan är istället rörsystemets partiklar som virvlat upp. Sen kan ju systemet förorenas utifrån vid reparationen i alla fall.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag bor i ett mindre samhälle där vattendistributionen inte är så pålitlig. Om det har gått stora flöden genom rörsystemet (läcka) eller vi har haft tryckfall så rörs ofta fällningar upp från rörsystemet och vattnet blir gulgrumligt ett tag. Det blir bättre när man spolat ur vattnet efter någon dag. Det är således inte så att gulgrumlet kommer utifrån utan är istället rörsystemets partiklar som virvlat upp. Sen kan ju systemet förorenas utifrån vid reparationen i alla fall.
Vi har alltid haft fint vatten de 6 åren vi har bott här. Och vi fick grumlig vatten samtidigt som de hade stängt av vattnet.
 
Är ditt inkommande vattenrör galvat eller pem slang? Har du galvat rör för inkommande vatten så kan det lossna rostbitar från de röret och dessa lägger sig i kranens sil. Då spelar de ingen roll hur mycket man spolar, utan man måste resa silen för att de ska bli bra.
 
Från gatan in i huset är det är en gummislang som bytes för några år sedan.
 
Igår kväll fick sambo ont i magen och min börjar nu blir bättre. Kan sambon bli dålig nu? Det har gått en vecka sen de stängde av.
Ingen chans att något har blivit fel?
 
harry73
Eller så har ni en vanlig magsjuka.
Kokar ni vattnet innan ni dricker det?

Börja annars med det

Har du haft kontakt med va bolaget?
Om inte, gör det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.