Som rubriken lyder, har fått erbjudande att hoppa på en fiberinstallation i radhuset från Stadsnätsbolaget.
Vi har idag 250/10 Mbit från Comhem via kabel-tv, men erbjudandet från Stadsnätsbolaget ger installation samt 1000 Mbit internet och TV i 3 år för totalt 18.000:-.

Ska man hoppa på detta? Är ju ett öppet nät, så man kan välja operatör i nätet sedan själv. Är man dumsnål om man kör vidare med Comhem när det redan finns installerat?
Risken är kanske att man inte kan installera fiber i efterhand. Telia tar just nu 19.900:- för sitt nät, utan att det ingår någon tjänst i nätet.

Tacksam för tips både för och emot erbjudandet.
 
Vi har kabel-TV via comhem och internet/telefon via fiber. Det känns bra att ha det separerat, för får vi problem med det ena har vi det andra kvar och kan ta det vi behöver därifrån om det blir långvarigt, alla grannar blir ju utan då och då.

Tycker att just ComHem verkar ha haft väldigt mycket ganska långa avbrott på sistone, iallafall där vi bor.

Sedan om det är en bra investering elelr inte är svårt att sia om.
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Det var ju en smart lösning! Ja, det har varit några avbrott för oss också, dessutom är det ju dyrare internet i Comhems nät generellt, så om man någon gång skulle sälja radhuset är det kanske lite plus att både ha fiber och kabeltv, även om det inte är det som avgör om någon köper radhuset, men det kan ju vara en fördel med valfrihet och framtidssäker lösning.
 
Ja! alla dagar i veckan, fiber är framtid och det är en liten investering i sammanhanget.

Edit: läste igen, får du Internet/Tv i 3 år "på köpet" så får du ju fibern gratis, med tanke på att nuvarande abbonemang lär kosta kring 15 tusen för 3 års abbonemang.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja, får försöka övertala sambon under helgen!

Comhem tar ju 369 :- i månaden för 100 mbit, det blir ju 13284:- om man har det i 3 år.
Fibern från Stadsnätsbolaget inkl 1000 mbit samt tv i 3 år blir knappt 18000:- inkl installation ända in i huset. Så från år 5 är ju installationen av fibern betald och det blir billigare (hoppas jag) att hitta någon operatör inom fibernätet att köpa data från.
 
Fairlane
Till det priset skulle jag inte tveka. Jag skulle ta detta i 3 år och sen skruva ner hastigheten lite för 1GB har jag inte behov av och då är jag ändå teknikintresserad: .
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att de bjuder på 3 år och inte att du måste binda dig i 3 år? Låter nämligen väldigt förmånligt.

Är det bostadsrätt ni bor i?
Är detta något som föreningen dealat fram?
Vilken operatör är det isåfall som levererar det här "erbjudandet"?
 
  • Gilla
Lokis81
  • Laddar…
Ja, det ingår dessa tjänster i 3 år, 36 månader, man kan välja att betala per månad också 499:- eller denna klumpsumma på knappt 18.000:- efter installationen. De bjuder i stort sett på installationen av fibern med andra ord. Det är Stadsnätsbolaget som är den man skriver avtalet med och det är ett radhusområde med äganderätt vi bor i. Alla ska inte ha detta erbjudande i samfälligheten, några har Telia sedan innan som fiber, några är nöjda med Comhem via kabeltv och vissa har bara vanlig TV-antenn på taket och kör med Xdsl/vDSL eller mobilt internet.

Någon som dragit in fiber med hjälp av Stadsnätsbolaget? De verkar ha kommunikationsoperatörerna Zitius, Open universe och Öppna stadsnät som det sedan levereras tjänster i.
 
Redigerat:
P Patrik Lidstedt skrev:
Är du säker på att de bjuder på 3 år och inte att du måste binda dig i 3 år? Låter nämligen väldigt förmånligt.

Är det bostadsrätt ni bor i?
Är detta något som föreningen dealat fram?
Vilken operatör är det isåfall som levererar det här "erbjudandet"?
Operatören som levererar själva tjänsten på 1000/100 mbit under 36 månader vet jag inte ännu, men det ska jag fråga, tack för tipset om det!
 
Jag vet de som inte hoppade på när det erbjöds för 3 år sedan och nu kostar det ca 100% mer...inte så kul...
 
S
Fiber är nytiden och definitivt framtiden. Kom ihåg att i dagens fiber så är det bara ändutrustningen som begränsar.

Mao. Framtidssäker kabel åtminstone.
 
Vi hade liknande erbjudande från Svensk Infrastruktur, där ingick dock bara 100/10 i tre år med Universal. Jag frågade innan vi beställde och man var inte tvungen att ha kvar Universal utan kunde byta leverantör när som helst (men då blev det ju dyrare eftersom man fortfarande betalade lika mycket för installationen och sen då fick betala till den nya leverantören).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.