Undrar om ngn vet om man kan dra så att somliga uttag kan tidstyras gemesamt igrån elcentralen. Tänkte dra om hela elen i huset och visst vore det praktiskt om man tex kunde slå på alla lampor med mysbelysning samtidigt automatiskt. Blir ju lite extra att dra men det kan det väl vara värt ? Har ngn erfarenhet av detta ?

;D
 
;) Det finns olika timers att sätta in i elcentralen, tänk efter vad ni vill ha så ni kan få tänt samma tid varje kväll utomhus eller också kanske någon/ra lampa/or inom hus som kan lysa när man är bortrest.

Man kan sätta in flera timers, se bara till att elcentralen blir en 3- eller 4-raders eller mer, så att ni får plats med det ni önskar. Elektrikern vet allt, annars har Clas O m.fl. såna att köpa! :D

Helena med
Sverigestugan

 
Vi har tidsstyrning på ena uttaget i varje brunn, alltså ett av två uttag går till en multikanalklocka i elcentralen, det andra uttaget är alltid på.
Klockan styrs med ett PC program, du kan lägga in på/av på de olika grupperna hur du vill.

Likaså har vi tidsstyring+ljussensor till utebelysningen.

Det kostade en del extra då det går åt en hel del extra rör och tråd + jobb, elcentralen var heller inte gratis.
Vi tittade också på ett mer avancerat Lexcel system men då snackade vi betydligt mycket mer i extrakostnader.

Vi kan kanske benämna vår variant Lexcel extralight eller nåt. Om jag fattade rätt så går det relativt lätt att uppgradera vårt nät i viss mån senare om man känner sig onödigt rik nån gång.

Jag inbillar mig att det dels ger ett något höjt bruksvärde samt att det aldrig är fel med lite godis om man skulle behöva sälja. Dessutom gick värderingsmannen runt med ett lyckligt flin under besiktningen.
 
Hmm Låter intressant!

Det finns inga länkar till detta system så man kan läsa på lite mer?

//Markus
 
"Egenfix" tror jag det kallas ;)

Det är uttänkt av lysmasken så det finns liksom inga normala systembeskrivningar.

Han beskrev funktionen, vi kom överens och så satte han igång. Han specade upp centralen också, sen gick jag med den till en skåpbyggare som satte ihop det hela.

Vi var som sagt ute efter viss "intelligens" men kom fram till att IHC eller UIB system var lite overkill för våra behov. Då föreslog han en variant som kändes "rätt".
Det bygger på att (om jag minns rätt) separata tändtrådar går från det styrda uttagen till centralen vilket ger en hel del extra dragning. De styrda uttagen ligger i vissa grupper för att göra det hela hanterbart.
Man måste se till att de uttag man köper har möjlighet att separera kontaktblecken, alla kan inte det. Vi kör en vanlig Eljo , jag tror den heter Trend eller nåt sånt.

Det finns också en omkopplare i centralen för varje grupp som gör det möjligt att köra "alltid på" om man så vill, alltså en "klocka bypass".
 
De classe säljer som är lite smartare och släcker nattetid kör jag hemma nu. Otroligt smidigt och har fungerat felfritt i snart två år. Då slipper man programmera timers osv. Sköts helt automagiskt :)
 
frasse skrev:
Man måste se till att de uttag man köper har möjlighet att separera kontaktblecken, alla kan inte det. Vi kör en vanlig Eljo , jag tror den heter Trend eller nåt sånt.
En intressant fråga är vad reglerna säger om de olika grupperna måste vara på samma fas eller inte. uttagen är ju godkända för 250V 16A eller liknande, och det blir ju 250V mellan polerna, men 400V mellan de två halvorna ifall det är två olika grupper. Sunt förunuft säger väl att de fyrvägsuttag som i princip består av ett fyrvägslock, två tvåvägsuttag och en plastbit som håller ihop dem samt lösa ledningar som kopplar ihop de två halvorna nog är helt okej att köra två faser på, men om det bara är något litet bleck man skruvar loss är det väl mer tveksamt.

jag har också undrat vad som gäller tvåpoliga strömbrytare som är märkta 250V 16A, om man får bryta två faser med en sån eller inte (förutsatt att det är två enfaslaster).

Jag skulle vilja dela lysrören i "mekarrummet" på separata faser för att få ner flimmret, helst skulle man egentligen dela på dubbelarmaturerna så att de kan matas med två faser, säkert inte godkänt men ergonomin måste få ha sitt pris den med. Fast ska jag t.ex. sätta upp tre armaturer eller på annat sätt använda alla tre faserna åker jag ändå på en kontaktor så det kanske är lika bra att gå den vägen iaf, eller separata strömbrytare.
 
yxis skrev:
Jag skulle vilja dela lysrören i "mekarrummet" på separata faser för att få ner flimmret, helst skulle man egentligen dela på dubbelarmaturerna så att de kan matas med två faser, säkert inte godkänt men ergonomin måste få ha sitt pris den med. Fast ska jag t.ex. sätta upp tre armaturer eller på annat sätt använda alla tre faserna åker jag ändå på en kontaktor så det kanske är lika bra att gå den vägen iaf, eller separata strömbrytare.
Byt ut armaturerna till armaturer med indirekt belysning, dvs lysrören lyser mot taket och/eller väggen. Då uppfattar man inte 50 Hz flimmret som uppstår i lysrörens ändar. (Det är när man ser lysrörets ändar i "ögonvrån" som man kan uppfatta flimmer)
 
Eller ännu bättre använd t5 armaturer och slipp flimmret för gott.
 
Hobbyfixarn skrev:
Det här tiduret verkar vara perfekt för att styra belysning och annat utan att behöva sätta upp en ljussensor ute. Ingen extra kabeldragning och man slipper programmera om manuellt... ;D

[länk]

Oooootroligt smart grej! :D
Vad kostar en sådan på ett ungefär?
 
Vet den vad det är för väder också? Är det mulet blir det ju mörkt tidigare än om det är molnfritt!
 
Jesca_j skrev:
Oooootroligt smart grej! :D
Vad kostar en sådan på ett ungefär?

Har inte en susning vad den kostar men även om det är dyrare än ett vanligt tidur så slipper man ju kostnaden och arbetet för att installera en ljussensor. Kolla med någon Elkedjan butik för dom brukar kunna fixa fram det mesta eller någon din "lysmask".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.