Det kan vara värt pengarna att anlita en arkitekt som har erfarenhet av bostadsanpassning.
 
  • Gilla
MarkusTe och 2 till
  • Laddar…
Hej, har själv två barn med funktionsvariation, har genomfört en ganska omfattande anpassning. Efter att ha tjuvläst här i en herrans massa år så fick du mig att idag regga ett konto.

Tänker inte komma med några supersmarta lösningar eller konkreta förslag då jag inte har en aning om er dotters förustänningar eller behov. Men vill skicka med ett par tips och tankar.

Tänk att anpassningen ska funka tills hon flyttar hemifrån. Tänk på att anpassningen ska funka för att smyga ut utan lov när man är 15.

Tänk på att alla saker runt omkring lyfttar, rullstolar osv blir sjukt stora med åren. Tänk yta och utrymme speciellt i badrum och förvaring.

Tänk ett hus som kommer funka utifrån behov tänk inte hur ett hus ska se ut enligt vad man drömt om.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Om dottern har fysioterapi eller nån annan form av terapi så löns det att fråga av terapeuten hur ni ska gå tillväga. Dom har hand om många handikappade barn och brukar ha koll på vilka rättigheter ni har.
Vår erfarenhet är att barnhabiliteringen (som det heter i Sverige) inte alls har koll på sådant här, och även om de har det så berättar de inte, man måste själv ta reda på saker, jaga och fråga. Diverse föreningar och forum för rörelsehindrade barn är bästa vägen att gå för att få reda på sina rättigheter och möjligheter.

Där finns driftiga föräldrar som kan tipsa om vilka krav man kan ställa på ledsagning, assistans, hjälpmedel, anpassning mm.
 
  • Gilla
MarkusTe
  • Laddar…
Kortsiktigt utan att ni gör några ombyggnader så föreslår jag att ni använder lilla sovrummet nere som ert sovrum. Vårt sovrum har i båda husen varit mycket mindre och det där sovrummet har bra mått som gör att man smidigt tar sig runt sängen.

Använd sedan det större sovrummet nere till sovrum för dem båda men även yngsta dotterns lekrum. Äldre dottern får sitt rum på övervåning, med säng bara för att.

Möblera sovrummet nere med en våningssäng om det funkar med yngsta dottern. Tänk då på att välja säng som har stor nivåskillnad till överslafen.

Om äldsta dottern vill ha leksaker nere kanske det går att möblera vardagsrummet så att hon har en hylla eller skåp med sina leksaker.

Med det har ni köpt er lite tid för att prata med erfaren arkitekt.
 
  • Gilla
MarkusTe
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Tokvild idé, utan hänsyn till kostnad...flytta köket till väggen mot badrummet (för vatten o avlopp) i en L-form eller med en liten vägg som inte möter ytterväggen till kylfrys och skafferi som bildar ett gallerikök. Öppna upp väggen mot rummet som idag är kök från vardagsrummet och ha TV-hörnan där och lek- matsal- samvaro yta i resten av vardagsrummet/nytt kök. Gör matrummet till sovrum med garderober från murstock till yttervägg och dörr in längst höger mot murstock.
Alla tips är välkomna, även dom mest galna Detta är absolut en variant att kolla närmare på. Tack
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Hej, jag hade absolut låtit barnen dela rum ett tag till. Men de möjligheter jag ser är: beroende på om det är läge med nytt kök så skulle jag gjort matrummet till sovrum och öppnat upp köket åt v-rum med köksbordet där. I annat fall får det nog plats ett litet sovrum bredvid badrummet, snyggast i det fallet är att öppna upp mer mellan matrummet och hall. Lycka till!
Tack! Även detta är absolut en variant att suga på
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle försöka tänka långsiktigt och skapa ett boende som kan hålla länge. På kort sikt kan barnen förstås dela rum som redan påpekats, så att försöka få till någon lösning med tre sovrum på ett plan tror jag är slöseri med både tid och pengar.

Då ni bor på två plan förtjänar även den rullstolsbundna dottern att kunna nå båda planen. Det behöver ni en hiss för, vare sig ni får bidrag för den eller ej. Går inte det att lösa bor ni nog tyvärr i fel hus. Om man även behöver bygga så att hissen går ner i källaren vet jag inte – kanske. Jag skulle föreslå att ni bygger hissen rakt fram från entrén så att den kommer upp precis ovanför fönstren i allrummet.

Badrummet på nedervåningen behöver göras om. Ytan räcker nog, men det behöver toa, handfat och dusch i varsitt hörn.

Med de två ändringarna tror jag att ni kan skapa er ett funktionellt hus. Att ni i något år till helst skulle vilja ha alla sovrum på samma plan är dock något ni istället bör arbeta runt.
Tack för ditt svar. Det är inte lätt men det ska nog ordna sig, vi tar en dag i taget och även det med husägandet. Om det kommer en dag det inte längre finkar får vi väl helt enkelt flytta till något lämpligare
 
LinusGustavsson LinusGustavsson skrev:
Hej, har själv två barn med funktionsvariation, har genomfört en ganska omfattande anpassning. Efter att ha tjuvläst här i en herrans massa år så fick du mig att idag regga ett konto.

Tänker inte komma med några supersmarta lösningar eller konkreta förslag då jag inte har en aning om er dotters förustänningar eller behov. Men vill skicka med ett par tips och tankar.

Tänk att anpassningen ska funka tills hon flyttar hemifrån. Tänk på att anpassningen ska funka för att smyga ut utan lov när man är 15.

Tänk på att alla saker runt omkring lyfttar, rullstolar osv blir sjukt stora med åren. Tänk yta och utrymme speciellt i badrum och förvaring.

Tänk ett hus som kommer funka utifrån behov tänk inte hur ett hus ska se ut enligt vad man drömt om.
Hej!

Vad roligt att du reggade dig, och vad skönt med kommentar från någon som även har lite livserfarenhet av från liknande område.

Det här med rörelsefrihet är väldigt viktigt som du säger, självklart vill jag att Molly ska få en så "normal" vardag som möjligt, och jag kommer göra allt för att hon ska kunna röra sig inne och ute så självständigt som möjligt. Men.. sen måste man även ha i bakhuvudet att en rullstolsbunden blir begränsad på ett eller annat sätt vare sig man vill eller ej, men jag ska tänka som du säger och försöka göra den begränsningen så liten som möjligt.
 
  • Gilla
LinusGustavsson
  • Laddar…
Jag har sugit lite på en variant.. vad tror ni om att riva väggen mellan toa och det lilla sovrummet och bygga ett stort badrum/wc och tvättstuga där, på det sättet blir vi inte beroende av källaren.

Det stora sovrummet blir lekrum för barnen med lite mer inriktning på lilla tjejen.

På övervåningen blir det var sitt sovrum till barnen och ett för oss.

På detta sätt borde vi klara oss bra i några år till vi kan investera i en hiss som går till övervåningen.

Vad tror ni?
 
Tycker inte att det är någon bra idé alls med sovrum uppe och idéer om att bära henne upp och ner. Av erfarenhet (sett det hos andra) vet jag att det väldigt lätt blir så att det lyfts och bärs hela tiden, inte bara i trappan, bara för att det känns enklare så.
Jag kanske låter trist nu, men hennes självständighet börjar här och nu, att inte kunna ta sig till och från sitt sovrum utan att någon bär är inte värdigt, även om man är två år eller fem år.
Börja redan nu att jobba på självständighet istället för beroende.
Övervåningen bör i första hand innehålla bara sådant som hon inte behöver eller kommer att behöva.
 
  • Gilla
Ljus och 2 till
  • Laddar…
tommib
Min rekommendation är helt enkelt att flytta till ett enplanshus om det alls är möjligt, så fort som möjligt. Jag förstår om det låter hårt och tråkigt men flera synpunkter som kommit fram i tråden talar för det. Den absolut viktigaste kom från @LinusGustavsson, tänk på att dottern ska kunna smyga ut själv när hon är 15. Tänk på att dottern ska kunna ta hem sina kompisar (kanske även de i rullstol). Tänk på att hon kanske till och med vill ta hem en partner, diskret, och stänga om sig. Tänk på att dottern ska känna sig som en del av familjen och inte känna att det finns utrymmen i huset där hon är mindre välkommen. Att kunna känna sig självständig är så extremt viktigt, speciellt med tanke på att många med ryggmärgsbråck har andra bekymmer som ändå gör dem beroende av föräldrar länge (framför allt urin/tarmkontinens, men även andra bekymmer).

En hiss kanske verkar som en bra lösning nu men den är extremt dyr, ska ha regelbunden service och begränsar ändå dottern till markplan och ovanvåning. Tänk också på allt annat som måste anpassas, t.ex. trädgård, garage för elmoppe eller liknande lite längre fram.

Min erfarenhet av detta är en kusin som är född med ryggmärgsbråck och en faster i rullstol sedan typ 1987 pga trafikolykcka. Kusinens föräldrar flyttade till enplanshus strax efter att hon föddes, fastern bor sedan länge i ett hus med hiss. Nu har jag inte haft särskilt mycket kontakt med min faster under många år men träffade henne i somras av en händelse. Sett till deras livsvillkor så skulle jag säga att enplanshuset är bättre.
 
  • Gilla
Ljus och 1 till
  • Laddar…
Bra synpunkter, tommib.

Min kompis bor ju i tvåplanshus, men de hade redan hiss i huset när de köpte det, samt två sovrum på bottenvåningen och givetvis anpassat badrum.
Övervåningens tre sovrum används som gästrum och arbetsrum. Deras trädgård är relativt platt, en viss lutning och givetvis svårt att köra rullstol i, men de har satt upp stolpar med rep så att hon kan gå längs med dem. Det är många med ryggmärgsbråck som lär sig gå om de ges möjligheten, även om förutsättningarna givetvis är individuella.
 
Hej,
nu jobbar ju jag som inredningsarkitekt så jag kunde inte låta bli att fundera till lite när jag läser din tråd...

Fråga 1. - är det helt omöjligt att komma över att köpa en tomt för rimliga pengar och bygga ett nytt enplanshus som passar er familj inom närområdet?
Fråga 2a. Kan ni tänka er att ha barnen nere i vars ett rum och ert sovrum uppe redan nu?
Fråga 2b. kan ni annars tänka er att ha en sänglösning för er vuxna (typ fällbar säng) under de år som ni vill att alla tre ska sova på samma plan?
Fråga 3. Vilken typ av budget/arbetsinsats ser ni framför er? Är ju ganska dyrt att flytta kök - VVS - bärande väggar och då tycker jag personligen att det bör göras på ett sätt som köper er en lösning över längre tid än ett par år.

Finns självklart sätt att lösa detta för er så tappa inte hoppet! Jättebra forum att få tips på - o såklart värdefull input från familjer som har liknande mobilitets förutsättningar:)
/Caroline
 
C caroline2014 skrev:
Hej,
nu jobbar ju jag som inredningsarkitekt så jag kunde inte låta bli att fundera till lite när jag läser din tråd...

Fråga 1. - är det helt omöjligt att komma över att köpa en tomt för rimliga pengar och bygga ett nytt enplanshus som passar er familj inom närområdet?
Fråga 2a. Kan ni tänka er att ha barnen nere i vars ett rum och ert sovrum uppe redan nu?
Fråga 2b. kan ni annars tänka er att ha en sänglösning för er vuxna (typ fällbar säng) under de år som ni vill att alla tre ska sova på samma plan?
Fråga 3. Vilken typ av budget/arbetsinsats ser ni framför er? Är ju ganska dyrt att flytta kök - VVS - bärande väggar och då tycker jag personligen att det bör göras på ett sätt som köper er en lösning över längre tid än ett par år.

Finns självklart sätt att lösa detta för er så tappa inte hoppet! Jättebra forum att få tips på - o såklart värdefull input från familjer som har liknande mobilitets förutsättningar:)
/Caroline

Hej!

Fråga 1: Vi har nyligen köpt detta hus...vi har inte ens flyttat in. Dom senaste 3 åren har vi hyr en lägenhet och 2 hus. Det huset vi hyr nu visste vi skulle säljas inom en framtid och nu känner vi oss inte framtidssäkra här längre. Huset vi bor i är ett enplans, dock är det bara 125 kvm och ej möjlighet till att bygga ut, sedan ligger det ca 1,5 mil över vär budget. Bostadsmarknaden är tuff här/runt Hamburgsund. Bygga nytt fanns ingen möjlighet till. Vi hade en budget på max 2 mil och här får du betala minst 1 mil för en ofärdig tomt.

Våran budget var alldeles för liten för att köpa något hus i sammhället så vi fick söka lite utanför och hitta huset som vi nu har köpt. Vi kände att alternativen var att sätta sig i lägenhet igen och invänta rätt hus, dock är det svårt att hitta lägenhet och i en bra storlek för att vi ska få plats.

Nu har vi köpt ett huset och vi tycker verkligen om det. Vi tänker att vi får göra det bästa av situationen. Nu äger vi i alla fall ett hus. Känner vi i framtiden att det inte fungerar längre så kanske vi har bättre möjlighet att kolla på ett nybygge då.

Fråga 2 : Vi är helt öppna på förslag, den lösningen blir väl troligtvis bättre ju äldre barnen blir. I dagsläget tror jag vi hade fått springa upp och ner ett antal gånger på natten tyvärr.
B:känns väl kanske inte jätte lockande men hur tänker du att det skulle kunna se ut?

Fråga 3: Vi förstår ju självklart att det måste läggas ner lite tid och pengar för att få till detta. Vi har väl inte satt något budget men en sådan stor grej som att flytta kök och badrum blir för mäktig att göra inom det närmsta året iaf.

Vi håller hoppet uppe!
Tack för ditt svar!
 
Hur är möjligheten att helt enkelt bygga ut med ett rum till på nedre plan?.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.