Hej
Vi har fått en ny elcentral (normcentral) monterad och den hamnar lite trångt till. Vi vill nämligen sätta upp en garderob framför den, som gör att garderobens högra sida täcker för centralen. Den hamnar cirka 10 cm utanför.

Min tanke är att göra en öppning i sidan av garderoben som möjliggör att man kan sticka in handen och återställa eventuella brytare. Men detta går ju inte om dörren på centralen är kvar. Kan jag ta bort denna utan att äventyra säkerheten?
 
Normcentral behöver inte dörr i utrymmen där IP20 är tillräcklig. ( Torra rum och rena rum) . Är det fuktiga eller dammiga rum ( tvätthallar eller snickerifabriker) krävs dörr för att uppfylla en högre IP klass t.ex IP55.

Det finns även ett allmänt krav att en elcentral skall kunna betjänas på ett enkelt och säkert sätt. Man kan inte bygga en fast gagrob som förhindrar kontroller och reparationer i elcentralen. ( Allmänna regler).
 
Redigerat:
Ah, perfekt

Garderober går ju att flytta om det ska arbetas i centralen. Men att göra det bara för att jordfelsbrytaren löst ut kändes jobbigt.
 
hsd
Vad sker vid en eventuell varmgång i centralen, en glappkontakt eller en säkring som blir het
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att placera centralen bland textiler
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
tommib
Jag tycker verkligen att du ska tänka om. En elcentral dold av en garderob är inte en bra idé.
 
  • Gilla
thomas33 och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Vad sker vid en eventuell varmgång i centralen, en glappkontakt eller en säkring som blir het
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att placera centralen bland textiler
Man skall aldrig placera en elcentral bland brännbart material.
Jag uppfattade att ts hade en flyttbar gadrob med bakstycke som skulle placeras 10 cm från elcentralen. Då finns inte problemet att en varmgång tänder textilier.
 
tommib
Jag tolkade det som att TS ville ställa en garderob så att kanten på centralen hamnar 10 cm in från kanten på garderoben. Annars ser jag ingen anledning att göra några hål i garderoben.
 
Om det är en vanlig IKEA garderob kanske du kan köpa lite "IKEA-skruvar" på Biltema (de där grova som man använder direkt i spån) och en stump spånskiva och bygga ett "inverterat" hörn på 20x20 cm.
 
hsd
Det ska ju dessutom vara en meter fritt framför centralen
 
Det blir nog garderob 15 cm framför centralen. Tror det ska fungera. Men inga textilier emot.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Och då flyttbar ?
 
Japp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.