Gården jag äger har en fullt fungerande jordkällare, saknas bara tätning av dörrar. Jag tycker tyvärr att det är svårt att hålla rent kring platsen utanför, se bild, med brant jordslänt och täta buskar. Vill inte ta bort alla buskar men några kanske. Lägga tid och pengar på en mur vill jag inte då det inte passar och kostar en hel del.
Någon som har tips?
Jordkällare med träddörr invid en röd träbyggnad, omgiven av en brant slänt och täta buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Bara att gräva ur slänten om du vill ha mer plats för dörren , lägga lite halvstora stenar som mothåll
Sedan det med tätning , är det inte två dörrar , en ytter och en inner ca 1 meter in ,brukligt i gamla jordkällare , varför vill du täta dörren
 
L Liteavvarje skrev:
Bara att gräva ur slänten om du vill ha mer plats för dörren , lägga lite halvstora stenar som mothåll
Sedan det med tätning , är det inte två dörrar , en ytter och en inner ca 1 meter in ,brukligt i gamla jordkällare , varför vill du täta dörren
Jo jag har funderat i banor med stenar och kanske täckande växtlighet. Gällande dörrarna så är det faktiskt två stycken men den yttre saknar tröskel och den inre behöver nån trälist. Jordkällaren är sval och aningens fuktig.
 
L
Det man har på jordkällare utifrån sett
1 en ytterdörr som är jämn och ligger an mot karmen tätspikad inga stora springor
2 en innerdörr med samma konstuktion
3 en avluftningsrör 75 mm som går ut i det fria från taknivå helst , då åker den mesta fukten som inte ska finnas ut , det ska alltid vara lite fukt i en jordkällare
Tycker man att det blir för kallt så något fryser , tex potatis är känslig så går det att isolera , lämpligt den inre dörren med 5 cm frigolit på insidan
Dom jordkällare jag sett hos mormor hade ingen isolering utanför Linköping
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.