Anna_H Anna_H skrev:
Driver du med TS eller är du alltid av uppfattningen att man ska låta grannarna sprida ut sig

Nej, inte alls.
Men vart löven blåser, var ekollon och barr hamnar står inte i mänsklig makt att kontrollera,
om vi inte vill bygga och bo i akvarier eller kanske snarare terrarier.

Lika väl som att grannens löv hamnar på TS tomt, så kommer löven från TS träd att hamna på nästa grannes mark, eller hur?

Det vi bor i är ju en del av NATUREN, och det är väl så vi vill bo?
För vi vill väl inte asfaltera all mark runt om oss?

(Fan vet förresten, då nästan ingen klarar att gå ut i trädgården,
utan att det är uppbyggt ett trädäck först som man kan sätta fötterna på)
 
  • Gilla
alienone och 4 till
  • Laddar…
Men ... TS har ju inga träd som jag förstod det? Och det är tydligen rätt många träd det handlar om.
Jodå, jag vet många som vill ha asfalt, trädäck och stenläggning på hela tomten.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Jag respekterar TS fråga och känslor. Har desvärre inte juridisk råd. Men vill ge bara en tanke.
Jag kommer från Nederländerna, vi kan detta med 'att bo trångt'.

Nuförtiden försöker bostads utvecklare lösa alla dessa problem innan den uppstår.
Vissa nya bostadsområde har inga egna privata tomter längre. Inga grindar, inga 'träd som står på grannens tomt och stör mig'. I stället har man ett gemensam grönt område. Problemet löst, dessutom ökad kontakt mellan grannarna.

Och till dom som säger 'det funkar inte här i Sverige', vänta och se, det kommer att blir likadan här med.
 
Vicken tråd, en som har en massa ungar och fotbollsplaner och inga träd och allt vad det nu är har en granne med de mest osannolika träd jag hört talas med barr, löv, ekollon och stora grenar som hotar att slå ihjäl hans barn vågar inte gå in till grannen och presentera sig och sitt problem utan startar en tråd här för att ingjuta lite mod i sig själv innan missilerna ska avfyras.
Är det inte så att vi skall bo med våra grannar under långa tider, då är det väl på sin plats att knalla in och ta ett snack om hur denna grannsämja bäst skall bevaras.
Kan ana mig till att det kommer att uppstå många problem när inledningen har börjat så illa.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
Man får ju bara en sida av saken här, men TS skriver ju att grannen verkar ointresserad då hen inte bor där. Så det finns ju lite ingångsvärden. Verkar ju inte som att de brukar fika ihop på söndagarna.
 
Knockonwood, är det detta du kallar några löv:
Grannen har två STORA träd där ungefär två tredjedelar av kronorna är över min uppfart.
Tyvärr även enda stället jag kan parkera bilen och husvagnen.
På våren täcks fordonen av fläckar, troligtvis något sav-liknande, på hösten löv (får rensa bilen innan jag kan köra iväg). Kör även med lövbölåsen ett par gånger i veckan på hösten och samlar upp i släcker, annars får man vada omkring i dem.
I våras var det någon rovfåglar som varje natt satt rakt ovanför bilen och spydde upp hårbollar (tacksam för att han håller nere gnagarantalet, men frätskadorna på bilen är jag inte lika tacksam över).
Faller även en del mindre grenar, även en stor (ca 3m) men den lyssnade lyckligtvis mellan bil och husvagn.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Allt har redan sagts, men jag försöker med :)

Grenar och rötter som hänger över din tomt OCH som skapar olägenhet för dig, får du ta bort. Det får du även göra om det skulle skada trädet och trädet dör av det. Men om trädet kan ta skada av åtgärden, då ska grannen få möjlighet att göra det själv, så att trädet skadas så lite som möjligt.

Nu finns det en möjlighet att grannen anser att rötter och grenar inte är en olägenhet för dig, och har han rätt får du inte kapa dom.
Jag har t ex en tomtgräns som går genom en skog, och jag får inte för sakens skull börja kapa grenar och rötter på gränsen.

En annan sak är att jordabalken bara nämner grenar och rötter och inte stammar. Vad det har för konsekvenser är lite otydligt och det finns många diskussioner om det på byggahus.

För att vara på den säkra sida kan du kommunicera med grannen att du planerar att kapa överhängande grenar, och att det för de träd där stammen går över tomtgränsen kommer att innebära att de dör. Du kan här erbjuda att ta bort dessa träd helt och hållet, alltså också delen som står på hans tomt. Du planerar att göra detta i slutet av vintern (typ mars) och kommer att ta hand om avfallet. Vill han göra det själv eller vill han att du tar bort hela träd eller vill han behålla veden får han höra av sig innan dess.

Hör grannen inte av sig, får du ta bort allt på din sida av tomtgränsen (men inte hans) i mars. Hör han av sig, får ni göra det i samförstånd.
Jordabalken skriver ingenting om kostnadsfördelning, så du betalar dina kostnader och grannen betalar sina kostnader.
Och att du betalar själv är rimligt eftersom du drar nytta av åtgärden och vill ha den
Intressanta uppgifter. Kan du peka på någon paragraf som vi kan läsa, tack? Vi har det omvända problemet; grannen vill att vi tar ner grenar som rimligtvis inte borde vara någon olägenhet. Mvh.
 
harry73
Pungpinan Pungpinan skrev:
Kan du peka på någon paragraf som vi kan läsa, tack?
Skärmdump av juridisk text från lagstiftningsdokument om markgränser och underhållsskyldighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ramviksrille och 1 till
  • Laddar…
Matzeball
Tacka och ta emot är en annan idé, men då krävs att du har användning för kompostjord.
Jag hittade på Youtube en mycket inspirerande film där en man beskriver hur man bara lägger löven i svarta plastsäckar och sedan får man fin jordförbättring av det till våren utan komplicerad blandning av olika material.
"Composting with Leaves!

Själv är jag nyinflyttad i ett hus med massor av träd runtomkring; egna och andras. I höst ska jag blåsa ihop, finfördela med gräsklipparen, fylla plastsäckar, vattna dem, knyta ihop, stapla en hög av säckar till våren och sedan får jag se om mannen i filmen har rätt att det blivit jord av det.
I så fall så kontaktar jag grannarna och ber att få blåsa dem också.
 
  • Gilla
Orientexpressen och 4 till
  • Laddar…
harry73
Svar till @Pungpinan
Det finns inte jättemånga rättsfall. Och det är bra, för då gör domstolar viktigare saker än att hjälpa grannar som bråkar om träd.:)

Men ni kan såklart säga till grannen att ni anser att grenen inte är en olägenhet och att ni kommer att anmäla honom för skadegörelse eller egenmäktig förfarande om han tar bort grenen.
Det kan bli en lång och bitter strid mellan dig och grannen och chansen att du vinner rättsligt är små. Men det kan skrämma grannen
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Trådarna här på byggahus.se har alltid en "Eberhart von Besserwisser". I denna tråd har han signaturen "KnockOnWood". Suck...
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
harry73
Här håller jag inte med. @KnockOnWood har en bra poäng. Ta bort grenar över tomtgränsen bara för att man inte gillar träd och för att man får löv på tomten är ingen bra anledning och troligtvis inte det som menas med olägenhet.

Ner stora grenar ramlar ur träd, blåser det oftast så mycket att barn inte spelar fotboll och att löv blåser över tomtgränser är bara att acceptera.

Skulle alla bara hålla med ts, gör man honom en björntjänst. Lite motstånd är bra för att kunna finslipa argumenterna, eller lägger ner projekter innan det går överstyr.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Ni får ursäkta men dessa eviga gnäll om grannens träd och besvär med att räfsa .... Ni ska inte bo i villa! Man bor i villa för att släppa in naturen. Man kan inte hålla naturen kliniskt ren. Vinden kommer ändå blåsa in löv och det tillhör villalivet. Vad är det för fel att vara ute i trädgården och räfsa lite då och då i friska vinden i stället för gå på band på ett gym? Träd är nödvändigt för människorna för de skapar syre. Man ska vårda dem och hjälpa dem i stället för att stympa dem. :mad:
 
  • Gilla
Henfer och 9 till
  • Laddar…
Tänk om träd kunde skicka ut WI-FI signaler. Då hade folk och grannskap troligen blivit osams över att det var för få och små träd på andra sidan av staketet. :rolleyes:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det verkligen ett problem att det singlar ner några löv på din mark?
Hur stor tomt har du, och har grannen?

Var vore vi, tror du, om det inte växte några träd?

Var i stället tacksam att dessa organismer växer nära dig, och tacka och tag emot allt de skänker dig i stället för att gnälla om några löv :(
Ja bevisligen är det ju ett problem för husägaren , annars hade han ju inte skrivit inlägget.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.