Hej allihop
Jag är i gång och fixar mig ett akvarium och ska till o snickra en bänk till det. Jag tänkte spexa till bänken lite och klä den med bambu. Är det någon som vet var man kan hitta rätt så stora bambupinnar till ett vettigt pris.
MVH
Martin
 
Har för mig att IKEA har en vikskärm i bambu... kanske du kan använda den!
 
hmm, det måste jag kolla upp... Tackar tackar
 
Var på IKEA idag... de heter Hultet, pris 499:-. Tyvärr tog jag aldrig storleken... men kanske 120*150.
 
Tack så mycket Lisa(du gör verkligen skäl för namnet). Jag får ta och åka in till Ikea o kolla upp det. Ni vet inte var man kan få tag i lite grövre bambupinnar? Skulle kanske vara snyggt o ha på hörnen.
 
Kolla hos blomsterhandlaren eller i trädgårdshörnan på Bauhaus.
De brukar ha mambustavar i olika modeller, jag har köpt några där förut för att ha till bla. "pyssel" med ungarna och till ett par gardinstänger.
 
Tack Ceja. Vet du hur det är det med priser på sånt? Jag ligger nämligen i starten med att bygga mig en bar också(många projekt igång :)). Kanske kan vara coolt att ha lite inslag med bambu där också.
MVH
Martin
 
Grövre bambu såg jag på Asko i Kungens Kurva, de stog vid badrumsavd.
 
Kungens kurva är en bit ifrån mig tyvär. Ska kolla hos mitt lokala växthus och se vad de kan få fram. Vad tror ni om idén för övrigt, att klä akvariebänken med bambu? Kanske kan bli lite för plottrigt eller?
 
Beror ju helt på övrig inredning... Har du stora gardinuppsättningar i blommigt tyg, fönsterlampor i kristall och mässing ser det nog inte klokt ut att blanda in bambu oxå! ;D
Men till en enkelt inredningsstil och kanske bambu på något mer ställe (din bar) kan det säkert bli snyggt. Rörigt brukar det bli när man blandar för mycket stilar eller har för mycket saker... Själv gillar jag den enkla avskalade stilen, mer åt funkis till!
 
Tack, jo men det kan nog bli ok. Tapeterna i rummet är lite grå-beiga och så är det antik-tarkett på golvet. Hela rummet kommer att gå i lite mörkare toner, speciellt om jag lägger lite bambu på baren. Akvariet är ett saltvattenskar med massor av färger som kommer bryta av allting annat i rummet.
MVH
Martin
 
Bambu, Lianer, mangrove luft & vatten, och andra trämaterial har jag vid några tillfällen köpt in från Tyskland. (För utställningsändamål.) Lika billigt att få den därifrån i mängd som att köpa via grossister som Imazo, Gibbon (När/Om dom har) eller via IKEA som endast har 5-7 cm som mest i korta längder.

Bambun går att få upp till 15 cm tjock och är cirka 3.5 meter lång. (Är brutalsvår att klyva så ta den till ett sågverk.) Om Du bor i Stockholm och bara skall ha några meter, kan Du säkert snacka med Jonas Wahlström på Skansen Akvariet. Runt Norrköping snacka med Calle på Tropikariet i Kolmården. I Malmö med Jocke på Tropikhuset.

När Du får bambun, så är den ofta möglig. Du måste tvätta av den och torka den efteråt. Efter Du har torkat den, kan Du klyva den. Dra ett fint lager med matt lack på den eller fasadskydd.

Lycka till med karet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.