Jag har nu plötsligt fått enormt dåligt flöde på varmvattnet! Som vanligt så är det ingen som rört någonting på sistone! Jag skulle behöva hjälp med felsökning!

Huset är anslutet till det kommunala fjärrvärmenätet. I huset sitter det en "ABB Villacentral 2000/99".

Flödet har varit dåligt ett tag, men tillräckligt.

För ett par dagar dagar sedan slog det till och blev så dåligt att jag överväger att koka vatten när jag ska raka mig...

I maj 2016 byttes plattvärmeväxlaren då jag trodde att det var den som var felet. Det var det inte (5000:- i sjön!). Problemet med dåligt flöde då avhjälptes genom andra justeringar (det blev ok flöde, inte mer).

Kan någon föreslå vad som kan vara fel? Är det något jag kan testa för att utesluta vissa delar?
 
  • Värmesystem med ABB Villacentral och anslutna rör, problem med lågt varmvattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flödes-/regler-/tempregulatorn som sitter bredvid plattvärmeväxlaren, kan spöka.

Jag har laddat upp några olika servicemanualer gällande olika reglerventiler för tappvarmvattnet.
Sök på mitt namn i bla delforumet "fjärrvärme".
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
L
Redigerat:
Det är dåligt på alla tappställen. Även låg värme.
 
Manualen har jag i tryckt form... Menar du regulatorn uppe till vänster mot plattväxlaren? Den är iskall oavsett hur jag ställer den lilla spaken (kan vrida den cirka två varv).
 
Finns inte så mycket som kan bromsa flödet,
AV3 Inkommande Kallvattens avstängningsventil & backventil. Ibland installeras ett filter på inkommande kallvatten, bör då sitta utnför fjärvärmeskåpet.
REG reglerventil för varmvatten
VX2 Värmeväxlare för varmvatten

Temperaturen kan dock störas av SV2 men inte varmvattnets flöde
 
  • Schematisk bild av ett VVS-system med markeringar för komponenter som AV3 avstängningsventil och VX2 värmeväxlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kan jag kontrollera kallvattenflödet som går igenom växlaren på något sätt? Innebär det att ställa regulatorn på maximalt kallt och sen vrida på blandaren på max varmvatten?
 
Filter utanför skåpet har jag inte hittat.
 
Röret in i växlarens botten är stekhett. Växlaren är kall...
 
Vilken del är SV1 i bilden?
 
Men regulatorn är väl inte beroende av flöde? Stoppar SV1 inloppet av fjärrvärmevatten?
 
SV1 är styrventil fjärrvärmevatten till växlaren för radiatorerna.
SV2 är styrventil fjärrvärmevatren till växlaren för tappvarmvattnet.
REG är flödesregulator, ju högre flödet är på tappvarmvattnet ju högre flöde blir det på fjärrvärmevattnet.
SV2 stryper/stänger vid hög tappvarmvattentemp.

Kan prova att motionera SV2 genom att vida på det vita ratten (ser ut ungefär som elementtermostat, nere till höger), eventuellt ta av termostatvredet och motionera "piggen" innanför, gör dettta en vardag så att du kan ringa ut folk om det börjar läcka.
 
L
Ett huggskott när man tänker , kanske långsökt , men man vet aldrig
Det sitter silar på tapprören i kök och bad , kan det ha kommit en massa skit utifrån , är det tätt där inget flöde inget varmt vatten börja i köket ,lättast där , den går att skruva bort , ibland sitter den lite hårt
 
Sorry kollade inte noga på schemat.
Det är precis om Demmpa skrev.
REG & SV2 ska det vara. såg inte att det står REG... det var tunnare text.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Piggen bakom termostatvredet rör sig som en dröm.

I köket har jag ruskigt bra kallvattenflöde och riktigt kallt vatten. Vrider jag max mot varmt så har jag helt ok flöde, men vattnet blir inte särskilt varmt alls.

Jag vill minnas att Caverion bytte regulatorn i samband med plattbytet, men jag behöll bara plattan då det inte blev bättre med den nya. Anledningen till att jag behöll den nya plattan var att den gamla var tjugo år gammal och arbetskostnaden var redan gjord...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.