Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Stenarna lagrar värmeenergi, så man får rimligen en jämnare temperatur med stenar än utan.
Nja, ett direktvärmande element med en bra termostat borde till och med bli snabbare varmt med jämnare temperatur utan sten som ska värmas och är tröga vid värmeförändring..
Stenarna har funktion att kunna förånga vatten i större mängd vid lägre temperaturer, dvs syftet är att ge fuktigare värme.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ska väl tillägga att många aggregat har för små stenmagasin och det blir mera av en utseendemässig del.
 
S Siouxsic skrev:
Skillnad på sten o sten. I min svärmors hus är bastun från 80talet och stenarna likaså.
Dessa stenar är mer åt det släta och runda hållet medan mina 2år gamla Harvia-stenar jag har i mitt aggregat lämnar ett finkorningt pulver på golvet lite då o då. Något som 80-tals stenarna inte gör.

Harvia stenarna har en annan färg, tyngd, yta, form är de gamla.

Nej, du behöver inte byta stenarna.
Jag har.också harvia strnar i mitt aggregat som följde med när jag klpte.
Dom vittrar som sönder pga värne och tiden speciellt dom som är närmast värmeelementen.
Vi har ockdå en gammal bastu på landet med stenar som vi plockat i naturen dom fungerar än.
Bäst är att ta stenar som redan ligger i vatten i havet eller en sjö som bastustenar har jag.fått lära mig.
 
T TheGame skrev:
Bäst är att ta stenar som redan ligger i vatten i havet eller en sjö som bastustenar har jag.fått lära mig.
Bara för att man lägger en sten i en sjö blir den inte en lämplig bastusten. Det är mineraltypen som avgör, inget annat. Vissa mineraler spricker när de blir varma och man häller vatten på dem, andra inte.
 
harry73
Så vill man inte lägga pengar på bastustenar, tar man dom från naturen.
Går de sönder kastar man dom och hämtar nya, går de inte sönder behåller man dom
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag använder blå slaggstenar från 1700-1800 tals masugn, kanonsnyggt mot det rostfria aggregatet men får bytas med 4-5 årsintervall då de spricker med tiden. Och så tömmer och rensar jag aggregatet vartannat år.
 
F f91jsw skrev:
Bara för att man lägger en sten i en sjö blir den inte en lämplig bastusten. Det är mineraltypen som avgör, inget annat. Vissa mineraler spricker när de blir varma och man häller vatten på dem, andra inte.
Det var inte så jag menade man tar såna som legat i vatten säkert sen urminnes tider :)
Jag har iaf fått lära mig att det är dom stenarna man ska använda.
Säkert en skröna man tar vad som finns.
Men en sak är säker och det är det som säljs som bastustenar går/smulas sönder
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Det sägs att keramiska bastustenar ska vara extra bra.
[länk]
De har kanske nackdelar också. Bruksanvisningen till kaminen jag har säger (deras fetning)

Använd endast massiva bastustenar
av välkänt märke som uttryckligen är avsedda att
användas ibastuaggregat. Det är förbjudet att använ-
da lätta, porösa keramiska stenar av samma storlek,
eftersom de kan orsaka alltför hög temperatur i
motstånden, varvid motstånden kan gå sönder.
Använd inte heller mjuk täljsten som bastustenar.
Jag kompletterade stenmagasinet med ett antal stenar plockade från närmsta vägskärning med tillräckligt grovt kross. Det fungerar bra det också men de första gångerna blev det lite sand under kaminen.
 
Om vanliga stenarna håller eller ej påverkas till stor del av hur mycket vatten du skickar på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.