Hej!

La ut en annons på offerta då jag behöver byta vindskivor hemma. Blev idag kontaktad av ett företag som ville komma och kolla på jobbet men jag ville mest höra från er som använt tjänsten innan hur seriösa de byggnadsfirmor som använder offerta är?

Kollade upp bolaget som hörde av sig och det var registrerat och nybildat i år så hittar ingen annan information på namnet varken på google eller facebook, mer än på allabolag.se då.

Kan man kolla upp det ytterligare så man kan se hur seriöst ett företag verkar? Känns lurigt när man inte hittar något och det är så pass nystartat.
 
Väldigt svårt att kolla upp ett nystartat bolag, kolla upp ägarens/styrelsens engagemang i andra bolag tex. Om ni bara ska byta vindskivor tror jag inte du behöver gräva så djupt...
 
  • Gilla
ALEKSANDRS KUZMINS
  • Laddar…
BirgitS
messijah messijah skrev:
Blev idag kontaktad av ett företag som ville komma och kolla på jobbet men jag ville mest höra från er som använt tjänsten innan hur seriösa de byggnadsfirmor som använder offerta är?
Det varierar väldigt.
messijah messijah skrev:
Kan man kolla upp det ytterligare så man kan se hur seriöst ett företag verkar?
Du kan ju alltid fråga personen om referenser, även om hen inte har haft sitt eget företag så länge kanske det finns några referenser från de kunder som personen haft i tidigare jobb.

Har du sökt på personens namn?
 
Nej jag har inte sökt mer än att kolla upp företaget på allabolag.se, men ska ta mig en titt senare. Och som sagt så är det inte ett så stort jobb så jag hoppas väl inte det ska vara några problem men jag har inte tiden just nu att göra detta själv varpå man vill att det ska gå problemfritt ☺️
 
Kolla med firman om de tänker göra detta med egna anställda. Dvs. om det är snickaren som själv kommer ut och tittar på jobbet.

Väldigt många "byggföretag" som finns på de olika förmedingstjänsterna är rena säljare, ofta med mycket begränsad kunskap om byggen. De säljer in sig till dig, och anlitar sedan billigast möjliga underentreprenör för utförandet. Det kan då bli någon som aldrig hållit i en hammare.

Det som väl möjligen kan gå fel med vindskivebyten, är om de som kommer av ren okunskap arbetar utan skyddsanordningar.
 
Har fått in 2 offerter hittils. Ett var ett AB som ville ha 20.000:- för jobbet, byta vindskivor och plåt på huset och vårt lilla garage.
Det andra företaget ville ha 11.000:- men var inget aktiebolag utan det var en enskild firma. Han ska dock bara byta vindskivor på huset samt plåten och inte garaget och då målar jag själv vindskivorna.

Vill ju ta den andra killen med tanke på priset och att det inte är ett stort jobb, men finns det något jag bör se upp med eller bör akta mig för?
 
Offerta och liknande företag skulle jag inte lita på allt för mycket, dom tar inga som helst ansvar om det skiter sig med byggaren, det är endast en förmedling till företag som inte får jobb på annat sätt! Och dom tar bra betalt....av företagen.
Sen vet jag inte vad det spelar för roll om det är ett AB eller en enskild firma?
Jag drev enskild firma i över 20år utan problem.....
 
J Jörgen Ö skrev:
Offerta och liknande företag skulle jag inte lita på allt för mycket, dom tar inga som helst ansvar om det skiter sig med byggaren, det är endast en förmedling till företag som inte får jobb på annat sätt! Och dom tar bra betalt....av företagen.
Sen vet jag inte vad det spelar för roll om det är ett AB eller en enskild firma?
Jag drev enskild firma i över 20år utan problem.....
Nej jag vet inte heller, har fått för mig att AB känns seriösare.
Och som sagt, det är inget stort arbete och detta företaget hade inga dåliga referenser vad jag hittat hittils.
 
Skulle va intressant att veta hur det gick?
 
  • Gilla
Thomas.M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.