Vi har/hade planer på att börja bygga nästa år men vi har ändrat oss och vill troligtvis skjuta på planerna ett år. Vi har ju redan köpt tomten och SKA ju bygga där sen. Vi hade tänkta börja röja på tomten nu ändå - ska man använda träden till vad är det ju bra att de ligger ett år. Är vi helt fel ute? Finns det någon nackdel med att röja nu? ???
 
OK - men vi tänket inte schakta eller börja med grund förberedelser eller nå´t utan plocka ner träd och buskar. Tycker man borde få göra det för det är ju en skogstomt och om jag skulle vilja gallra eller hugga ner min skog för att sätta ny får jag ju det.
 
...usch vad mycket stavfel jag gjort :( får väl skylla på att jag är trött :-* Jag ska givetvis kolla upp om jag får - förstår bara inte varför jag inte skulle få det. Skulle behövas gallras där hur som helst!!!
 
Självklart får du fälla träd - det är ju din tomt! Däremot får du bara ändra höjden på tomten max en halv meter, dvs du kan utan bygglov schakta och fylla på med makadam för en eller flera grunder. Men kolla med kommunen först.
 
Vad vi har fått veta av komunen är att man får göra vad man vill så länge man inte ändrar på marknivån mer än en halv meter (upp eller ner) utan bygglov.
Detta gäller Järfällas komun. För att vara försäkra sig borde man ringa till komunen.

En liten rekommendation: Innan du gör någon förändring, börja med att rita på papper hur du vill att hela tomten ska se ut, så att du inte ångrar dig sen.
Träd tar många år att växa. Titta ordentligt innan du börjar var solen står på olika tider på dygnet. Var huset kommer att stå, om träderna stör utsikten eller om dom skyddar mot insyn, etc.

När vi köpte tomten, första reaktion var att ta ned nästan alla träd. När sommaren kom insåg vi att det hade varit dumt (vi behövde lite skugga ändå).

Lycka till!
 
Vi ska bygga på en liten kulle på tomten så på den ska vi fixa - annars ska vi inte göra så mycket mer - vill ha skugga på sommaren eftersom det är på en kulle, eller platå kan man väl säga. Men vi vat var och hur huset ska stå i förhällande till vädersträck och sol å sånt. + var vi ska ha grsmatta och DET tänker vi fixa!!
Tack för hjälpen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.