Har fastnat för Kvänums "Sundby" men insett att det inte passar min plånbok... Har nu fått tag på ett lokalt snickeri som gör köksinredningen men som inte tar ansvar för annat än sprutlackering... "Vägrar" handmålning.
Hur ska jag göra? Ska nämnas att jag inte är särskilt van målare...
Ska jag låta snickeriet täck-sprutmåla och själv handmåla ett yttersta lager med samma typ av färg eller ska jag handmåla allt från trärent med linoljefärg?

Är det svårt, överkomligt eller helt uteslutet?
För övrigt anser hela min omgivning att jag är galen som frivilligt vill ha handmålade innanförliggande luckor...

Hjälp!
 
Jag är inne på precis samma sak själv, tittar runt på olika kök - och i slutändan tänker jag handmåla köksinredningen själv med linoljefärg. Tror inte alls att det är speciellt svårt, har i och för sig aldrig målat med linolja, men jag kan inte tänka mig att jag inte skulle klara av det.

Är oxå intresserad av ett Kvänum-kök... så blev lite nyfiken på vilket kök du slutligen bestämt dig för, vilket "lokalt snickeri" tänker du anlita? ::)
 
Absolut kan du måla från trärent! Det är lätt att måla med linoljefärg! Det tar bara tid eftersom man måste vänta på torkningen, men det är absolut inte svårt! Ni klarar det galant!
 
Tack för svaren.

Jag vill, förlåt SKA ;) ha ett kök med träspeglar typ gamla spegeldörrar. Har kontaktat Holms snickeri, Ekshärad i Värmland. De är inte kända för att vara snabba men relativt billiga. Det är uppbyggt av mdf skivor men med massivt trä i luckorna.

Hur gör jag när jag ska måla? Luckornas baksida först? Var köper jag bra färg? Gysinges? Hur många lager cirka behövs? Räcker ett lager grundfärg (Gysinge) & ett lager med pigment? Jag vet inte värst mycket jag...
 
W
Jag har ett handmålat kök med innaförliggande luckor som ett lokalt snickeri byggde. målade två gånger med linoljefärg. målade inte insidan å luckorna utan endast framsida och kanter. var relativt enklt men tok lite tid. blev fantastiskt fint tycker jag. Färgen köpes på claesonsträtjära i göteborg.
 
Jag letade också efter ett kök med innanförliggande luckor. Jag hade som krav att det inte skulle vara spårfrästa hdf-board utan riktigt trä. Men jag gick bet på att hitta ett sådant kök. Så, jag tillverkade ett själv. Köpte limfogsskivor på byggvaruhandeln till skåpstommarna, samt beställde torkad sågad fura i A-kvalitet. Sedan rithyvlade och planade jag av fram och baksida för att sedan be ett lokalt hyvleri hyvla fram en pärla och två fasade kanter. Limmade sedan ihop luckor i lämplig bredd. Mitt kök ser nu ut som perlspåntsluckor, fast det inte finns någon spont och not. Har även med min handöverfräs fräst in sinklister för att luckorna inntska slå sig. Allt målades sedan för hand med en grå oljebaserad täcklasyr.
Det blev bra och folk som kommer och tittar tror inte det är ett nytillverkat kök. Det man ska koma ihåg med innanförliggande luckor är att trä rör sig med årstiderna varför det måste finnas ett spelrum mellan lucka och stomme. Räkna med ca 1%-1,5%vilket ger på en 50 cm lucka mellan 5-7 mm rörelse under året.

Tartan
 
Låter trevligt Tartan!

Men var är alla bilder och foton av ditt kök? ;)
 
globestar skrev:
Tack för svaren.

Jag vill, förlåt SKA ;) ha ett kök med träspeglar typ gamla spegeldörrar. Har kontaktat Holms snickeri, Ekshärad i Värmland. De är inte kända för att vara snabba men relativt billiga. Det är uppbyggt av mdf skivor men med massivt trä i luckorna.

Hur gör jag när jag ska måla? Luckornas baksida först? Var köper jag bra färg? Gysinges? Hur många lager cirka behövs? Räcker ett lager grundfärg (Gysinge) & ett lager med pigment? Jag vet inte värst mycket jag...
Beställ Gysingekatalogen eller låna "Måla som förr" på bibloteket. Det finns flera bra linoljefärgstillverkare, Claessons, Ottossons, Gysinges, Kulturfärg...
Du får med en målningsbeskrivning om du ber om det. Men i runda slängar: 3 supertunna lager med rätt färg i alla lager, ingen vit grundfärg. De första lagren magrade med 5-10% terpentin. Stryk ut noga, noga och låt torka ordentligt, det tar 2-3 dygn mellan lagren, men då håller det länge sedan, och funkar kanon att torka av! Lycka till!
 
Jag har ett handmålat kök med innaförliggande luckor som ett lokalt snickeri byggde

Får man vara nyfiken igen :) och fråga vilken "lokalt snickeri" du anlitade?
 
Jag har ett handmålat kök med innaförliggande luckor som ett lokalt snickeri byggde
Och nu har jag lärt mig hur man lägger in ett citat!   ;)   Så här skulle det vara.
 
W
Allarängens snickei utanför Kngsbacka byggde vårt. Blev kanon, allt massivt, även stomarna såklar
 
Snickeriet ville bara sprutlackera, men, men ... det finns fullt med MÅLARE i gula sidorna om du inte vill kladda själv ...

Henrik
 
Handmåla ett kök är inte så svårt. Det tar bara tid.
Då man som jag valt ett Kvänumkök (Sundby) får man alltid stommarna grundmålade. Sedan får man själv spackla och måla dessa. Luckorna är färdigmålade.
Varför inte beställa köket grundmålat?
 
Här målas vårt kök med Alcro Mills olje (alkyd). Inpassade luckor. 0502Y i färgskalan

Det jag vet idag om linolja etc såskulle jag välja linoljestrukna luckor + ev luckor i mdf (de rör sig mer än man tror, trots riktigt snickeritorrt virke (furu). Med lite penselspår så trollar man bort det släta. Skippa beställda med grundfärg!

Lagavulin.
 
  • kk_mlat-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har testat att måla med linoljefärg på sprutlackade luckor i massivt trä?

Undrar om man bör rugga upp lacken först? Eller lägga en grundfärg emellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.