Tänkte bygga en lillevilla 12 som kominerad gäststuga/förråd.
MEN, den är på 12,3 kvm... dvs 2,3 kvm för stor egentligen...
Är det något som kommunen kan tänkas mäta när vi söker bygglov för vårt planerade hus om ca 1-2 år??

Är det kanske inte värt att chansa?
någon som varit med om att dem mätt hus för att fastställa antalet kvm?

/Martin
 
Hur ser läget ut bland era grannar?
Om någon av dem kan antas reta sig på er, för stora, friggebod så kan ni antagligen räkna med ett besök av kommunen.
Om det är ok med grannar och det inte kommer in någon klagan till kommunen så kommer det antagligen inte att vara några problem.

Det värsta som kan hända är att ni får göra er av med boden eller minska den samt betela ersättning för uppförande utan bygglov, vilket i detta fallet inte kan rör sig om så stora pengar.

Om jag hade varit er så hade jag byggt boden (om det var ok med grannarna) nu och sedan inkluderat den i bygglovsansökan.
På så sätt blir ju boden legitim när lovet gått igenom.
 
I vanliga fall kommer de inte ut och mäter bara sådär.

Problemet är dock att du säger att ni ska söka bygglov framöver. Då måste ni ha en nybyggnadskarta för tomten. När lantmäteriförvaltningen på kommunen kommer och mäter in tomten och existerande hus på tomten kommer de förstås att se gäststugan, och rita in det på kartan med rätt storlek.

Vad det sedan leder till beror helt på hur kommunens tjänstemän agerar i frågan. Det kan gå utan några som helst problem, eller det kan ge massvis problem, böter och många sura miner och en mycket svårare bygglovsprocess.

Men att de kommer att komma ut och mäter om ni ska söka ett bygglov, det får ni räkna med.

 
Det är sant, i vanliga fall kommer de inte ut. Men det finns andra sätt att "upptäcka" förändringar på en tomt. Flygfoto, satellitbilder är såna exempel. Det fick jag erfara när jag fick syn på kartor över området jag tidigare bodde i, då hade det tillkommit utbyggnad av altan (som senare blev inglasad) och en liten lekstuga/redskapskjul och de grejerna fanns inte på bygglov eller reviderade ritningar. Någon hade noterat det som gjorts men det ledde inte till några efterräkningar även om inglasningen egentligen översteg de 12 kvm som var lagliga då (slutet 80-talet).

Håller med föregående; sök bygglov så är allt på rätt sida, man vet inte hur gubbarna reagerar annars.

/me
 
Grannen som jag har har inga problem med det alls,
så jag tror nog att jag bygger och hoppas det får vara bortom kommunens ögon tills friggebod på 15 kvm blir tillåtet!

Men mäter dem verkligen in friggebodar på en nybyggnadskarta?

Hoppas att dem är slappa med det då, folk bygger ju lite hursomhelst ute på landet
så det är bara å hoppas att vi slinker undan då också!
 
swecul skrev:
Grannen som jag har har inga problem med det alls,
så jag tror nog att jag bygger och hoppas det får vara bortom kommunens ögon tills friggebod på 15 kvm blir tillåtet!

Men mäter dem verkligen in friggebodar på en nybyggnadskarta?

Hoppas att dem är slappa med det då, folk bygger ju lite hursomhelst ute på landet
så det är bara å hoppas att vi slinker undan då också!
Friggebodar är de normalt inte så noga med, men i de fall jag känner till har de mätts in på nybyggnadskartan med ett undantag. När vi beställde en för vårt bygge så höll vi på att uppföra en friggebod och endast grund-leca-blocken var på plats och då frågade de mig om jag ville ha med den på kartan, men att det inte var så viktigt med friggebodar.

Nu är ju dock problemet att det inte är en friggebod ni tänker bygga, så hur de behandlar friggebodar är ju rätt ointressant.

Den lantmätare som var ute hos oss och mätte var mycket nogrann (över 90 mätpunkter för höjd på tomten och ett 20-tal träd inmätta), så han skulle definitivt ha mätt in en 12.3 kvm-bod. Sedan kan det säkert gå till på helt andra sätt i andra kommuner eller med andra lantmätare och det har jag förstås ingen aning om.
 
hmm....jo.... men jag kör nog på "den dagen den sorgen" om det blir av att han/hon mäter boden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.