Jag har hört att man ska byta ut stenarna efter viss tid. Har ett Tylöaggregat som är 12 år. Bastar flera gånger i veckan. Tycker att det funkar men finn det någon anledning att byta stenarna eller kan man högtryckstvätta dem?
 
Stenarna bryts sakta sönder av att du kastar vatten på dem när de är varma. De kyls då snabbt ned och spricker. Därför ska du i första hand stapla om dem med jämna mellanrum så att de inte packas för tätt, utan luft ska kunna flöda fritt mellan dem.

Då de bryts sönder blir de också mindre och mindre och behöver förr eller senare bytas ut. Men om du inte upplever att det är en massa småflis du har i stenlådan utan stora nog stenar så finns inget behov att byta dem.

Och du har säkert av ovanstående förstått att du inte behöver tvätta dem heller. Det är inte på grund av smuts som de till slut behöver bytas.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
L
Blev lite dubble
Stenarna förändras invärtes , smular sig , ( slår vatten på dom , blir som i gamla tider att spräcka sten och berg , elda mycket kasta vatten på spricker ) därav att man byter , men att gå efter tylö eller annans rekommendation är ju för att dom vill sälja , om stenarna är någorlunda hela , så behöver du inte byta och tycker du att dom inte ser bra ut , byt ut dom dåliga inte alla
 
Ok -tack för snabbt svar. Jag brukar inte slänga vatten på dem. Har en ränna ovanför aggregatet som jag periodvis häller vatten i (från torktumlaren) men det vattnet når ju inte stenarna.
 
yonna yonna skrev:
Ok -tack för snabbt svar. Jag brukar inte slänga vatten på dem. Har en ränna ovanför aggregatet som jag periodvis häller vatten i (från torktumlaren) men det vattnet når ju inte stenarna.
Slänger inget vatten på stenarna?
Ränna med.torktumlarvatten ovan?
Vad är detta för bastu? :)

Ang stenarna, dom byts ut när dom är porösa och börjar smula.
Man kan ta ich knacka 2 stenar mot varandra så hör man om det är poröst eller hårt.
 
Man slänger väl på varmvatten för att minska slitaget på stenarna trodde jag?
 
Man slänger väl vatten på stenarna för att öka luftfuktigheten.
Stenar håller väl i tusentals år.
 
T TheGame skrev:
Slänger inget vatten på stenarna?
Ränna med.torktumlarvatten ovan?
Vad är detta för bastu? :)
Tylö hade nåt aggregat med ränna som satt i "alla" 80-talsbastur. Vattnet från torktumlaren är destillerat så man slipper kalkavlagringar om man använder det.
 
Skillnad på sten o sten. I min svärmors hus är bastun från 80talet och stenarna likaså.
Dessa stenar är mer åt det släta och runda hållet medan mina 2år gamla Harvia-stenar jag har i mitt aggregat lämnar ett finkorningt pulver på golvet lite då o då. Något som 80-tals stenarna inte gör.

Harvia stenarna har en annan färg, tyngd, yta, form är de gamla.

Nej, du behöver inte byta stenarna.
 
Äh det där med att man måste byta stenarna är bara försäljningstrams för att tjäna mera pengar.
 
  • Gilla
jesper_t och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vi har kullersten från en gammal kullerstensbeläggning i bastun.
Det ses att riktiga bastustenar sprider en jämnare värme, men de funkar bra
 
L
Ja dom vill ha mera pengar , tylös och andras stenar är inte av granit eller gnejs , tror det är någon form av lavastenar , granit och gnejs spräckes med riktigt varmt eld eller annat och kallt vatten , lavastenar tål vatten när dom är heta utan att spricka , därav att ha dom till bastusten ,
I ditt fall när inget vatten slås över stenarna , kan du gå ut i trädgården och hämta sten när dom du har är slut , men inget vatten på dom
 
Behöver man stenarna om man inte slår vatten på dem, det blir ju som vilken torrbastu som helst? Eller finns det risk att värmeelementen blir för varma utan stenarna?
Det lilla som får plats i rännen är försumbart.
 
L
Kan köras utan sten oxå , men med vatten så måste det vara sten som tar kylan föra elementen , dom mår illa med direktvatten
 
Stenarna lagrar värmeenergi, så man får rimligen en jämnare temperatur med stenar än utan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.