Vi har köpt ett hus byggt 1920 som vi håller på att totalrenovera... Försöker så ta fram så mkt av det "gamla" som går... Tyvärr är mkt förstört i en tok-renovering på 70-talet... Men, men trägolv finns det iaf under alla gröna & bruna plastmattor & "parkett" (plast)!

Nu till min fråga:
Vi drar ny el och letar "lysknappar" & "vägguttag" som passar i vårat hus. Tyvärr har vi ingen förmögenhet att lägga ut på dessa, men vi vill göra det bästa av det & inte ha standard på elgrejerna.

Vad skall man köpa då? Även till badrummen letar vi "nya". Gärna ex på dimmers också! Visa gärna bilder...

Tack på förhand!
 
Tack för tipset om Renova! Superfina saker tycker jag... Men har de IP44 (heter det så?) till våtutrymmen??
Vet du ungefär vart de ligger i pris?

Gysinges är tokfina med alldeles för dyra för vårat stora hus...
 
Det verkar inte som att Renova finns i IP44, jag saxade följade från forumet på:
http://www.schneider-electric.se/forum/forum_fs.asp?id=16&ThreadID=2048

***********************************************************************
2004-10-19 Eljo Aqua Renova?
Är det produkter på gång inom Renova som gör det möjligt att installera exempelvis Renova Dimmer i Badrum?

Svar på ovanstående inlägg:
2004-10-20 Re: Eljo Aqua Renova? - Teknisk Kundsupport Robban

Att göra renova till IP44 i dagsläget är inte aktuellt. Vid montering i badrum så kan du väl höra av dig till mig så ska jag hjälpa dig //Robban
Tele 0155-265400

***********************************************************************

2004-07-29 Renova
Jag undrar om det finns något sätt att få renova serien IP21
för badrum?
Tex innebär den utanpåliggande dosan detta?
den IP44 sats som fanns/finns till Decora, kan den användas ?

Svar på ovanstående inlägg:
2004-07-29 Re: Renova

Du kan få IP21 på Renova om du använder våra utanpåliggande ramar.
För att få IP 21 gäller följande:
1.Produkten måste monteras vertikalt. Underlaget skall vara jämt och plant.
2. Inkommande/utgående ledningar skall alltid införas underifrån.
3. Dräneringshål 5mm skall klippas upp i dosans lägsta punkt.
4. Montage över rörutlopp får endast ske om röret kommer uppifrån. Röret skall komma in i dosans nedre del.
IP44 tätningen till Decora kan inte användas för att få IP44.

Med vänlig hälsning
Urban Hultqvist
Teknisk kundsupport

***********************************************************************
***********************************************************************

Prisbilden kan du se på t.ex:
http://www.elbutik.se/
Varugrupp: Strömställare/ Vägguttag -> RENOVA

 
Ok, tack för ditt svar... Kanske kan vi montera "vanliga" i badrummet med IP44 & använda oss av t.ex Renova i övrigt?
 
Kom på att Ahlsell har Berker också (har ingen aning om prisbilden på dessa, men tippar på att Renova är billigare):

Serie 1930 Polarvit (vet ej om de har den svarta modellen också).
%5Ckatalogbilder%5C%5Cel_a18%5Ca1803006.jpg

Glasserie
%5Ckatalogbilder%5C%5Cel_a18%5Ca1802706.jpg

Titta på: http://www.berker.com/index.php?lang=en
HOME > CONSUMER > SWITCHES > SERIE 1930
HOME > CONSUMER > SWITCHES > GLASSERIE

Jag tror dock inte att dessa heller finns i IP44, men det går ju att fråga någon som vet.
Men som du skriver kan ni ju välja annan serie/märke i badrummet om ni skulle behöva högre IP.

Men du får ha i badrummet i område 3:
Strömbrytare:
IP 20 (Infälld) / IP21 (Utanpåliggande).

Vägguttag:
IP 20 (Infälld) / IP21 (Utanpåliggande) samt skyddat av jordfelsbrytare.

Se: http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf
§ 701 (Sidan 141)
 
Pratade med vår elektriker i veckan eftersom vi ska påbörja renoveringen av badrummet snart och gärna vill använda renovas uttag och strömbrytare där. Jag hade ju läst här att de inte får användas i våtutrymmen.

Men enligt honom är det inga problem eftersom vi har en jordfelsbrytare i källaren som löser ut ifall det skulle bli något fel. Man får alltså lov att använda dem om man har jordfelsbrytare vilket väl de flesta har eller borde ha i huset... Det är heller inga problem att sätta uttag i badrummet vilket man ju inte fått lov att göra innan.
 
Det finns även ett tyskt märke som heter Manufactum. Säljs bl.a. hos Gysinge, Byggfabriken och Nacka Byggnadsvård.

 
Ja, eller beställ själv direkt från Tyskland...

Jag gjorde det och frakten var typ 5 euro.
Tror att jag räknade ut att jag tjänade 50 spänn per grej, trots att jag bara beställde 5.
Glöm dock inte att beställa "ringar" också, eftersom det finns lite olika alternativ så är det ingen med till brytarna/uttagen.

Det här funkar kanske...

Vippbrytare (Kippschalter) 23 euro
http://www.manufactum.de/track_flas...5/product/1386501/Suchergebnis_Pr.5112.0.html



"Ring" (Einzelabdeckung) 3,30 euro
http://www.manufactum.de/product/13.../11/track_flash/0/Suchergebnis_Pr.5112.0.html


Totalt: 26,30 euro - eller 250 kr (ge och ta en tia eller två)
Gysinge: 320 kr
Redan en (1) vippbrytare har tjänat in det.
Dessutom kom leveransen fort!
De har för övrigt en jädrans mass riktigt coola grejer, som kostar multum.
Men det är ju Deutsche Kvalität!


Jag kanske skall tillägga att jag inte har läst tyska...
Och att det är EXAKT samma som Gysinge/Nacka har...
 
Sophie skrev:
Pratade med vår elektriker i veckan eftersom vi ska påbörja renoveringen av badrummet snart och gärna vill använda renovas uttag och strömbrytare där. Jag hade ju läst här att de inte får användas i våtutrymmen.

Men enligt honom är det inga problem eftersom vi har en jordfelsbrytare i källaren som löser ut ifall det skulle bli något fel. Man får alltså lov att använda dem om man har jordfelsbrytare vilket väl de flesta har eller borde ha i huset... Det är heller inga problem att sätta uttag i badrummet vilket man ju inte fått lov att göra innan.
ja, det var ju det jag avslutade med i inlägget före ditt :D
Men du får ha i badrummet i område 3:
Strömbrytare:
IP 20 (Infälld) / IP21 (Utanpåliggande).

Vägguttag:
IP 20 (Infälld) / IP21 (Utanpåliggande) samt skyddat av jordfelsbrytare.

Se: [länk]
§ 701 (Sidan 141)
 
En brasklapp på de tyska vägguttagen från Gysinge etc är att de inte har moderna petskydd !
Det följer med genomskinliga täck-pluppar som man ska montera dit, och de är helt omöjliga att få bort när man väl ska stoppa i dammsugaren t.ex.
Och flinge-flong verktyget för att få bort petskydden har ju som alla vet en tendens att försvinna.

Men de är snygga.

Och vill man ha den som utanpåliggande så passar renovas utanpåliggande ringar.

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.