Jag har massor med G15 nipplar, men beöver ett par stycken klämingringskopplingar/nipplar.
Eftersom allt bara ska kopplas temporärt ute i rummet så är jag inte så bekymmrad över läckor, men vill ju såklart få det tätt...
Jag vill alltså försänka ändarna i nipplarna för att passa ihop med en klämring.
Någon som vet vad det är för vinkel på borrspets man kan försöka prova med, eller finns det kanske till och med en borr för ändamålet?
 
L
Blir nog svårt att få till något med borr eller annat om du inte har full mekanisk verkstad ,
enklast med nya bitar , och då blir det bra
Ev vinklar eller så har jag aldrig tänkt på
 
Prylen du behöver är inte en borr eller brotch för att göra om nipplar till klämringskopplingar, utan du ska i så fall ha halvkopplingar. De fungerar som en klämringsmutter och klämring, men tätar mot en slät ansats.
https://www.rinkabyror.se/artikel/halvkoppling-15xr15/

Jämför man priser så går en halvkoppling för 15mm kopparrör på 20kr. En lös klämringsmutter och en klämring för 15mm kopparrör går på 12kr+5kr=17kr, så det kan kanske gå på ett ut.

Å andra sidan går en rak 15mm skarv klämringskoppling på 29kr, och den motsvarar två av ovanstående, så det blir nog trots allt billigare att köpa klämringskopplingar och spara nipplarna till något roligare. Och så blir det ju bättre också. Klämringskopplingar kan dessutom återanvändas genom att sätta i nya klämringar, så de är helt ok även i tillfälliga installationer om man är pris eller miljömedveten.

För övrigt så är formen på konan olika på de flesta fabrikats klämringar, så det gäller att få tag i rätt ritning och verktyg för just den typ av klämring du vill använda om du vill göra kopplingar själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.