O Odjuret skrev:
Nu förstår jag din avigt inställda sida till sprängningar... Då är det inte konstigt att du hittat massa "experter" som säger hur farligt det är.
En seriös firma eller inte påverkar så klart väldigt väldigt mycket. Det är bara å titta runt på nätet den oseriösa firman då gick det skogen.... medan den seriösa firman gick allting mycket bättre. En seriös firma ser till att minimera riskerna vid en sprängning så mycket det bara går.
Men självklart allt kan hända, då brukar den seriösa firman ta sitt ansvar.
Så du får gärna berätta i vilken värld du lever i där oseriösa firmor inte är mycket värre än seriösa. För den världen vill inte jag leva i, hur trevlig du än är:)

Kan du inte hitta en sida om sprängningar som gått bra? Eller där det inte gått så bra men slutat lyckligt ändå?
De brukar inte finnas tyvärr... en missnöjd kund ger flera missnöjda kunder. En nöjd kund ger bara en nöjd kund så illa är det. Därför ska man ta sidor med bara negativ kritik med en ordentlig nypa salt. Du är själv ett utmärkt exempel, sprängningen gick fel och ingenting fungerade efteråt. Det är naturligtvis jättetråkigt att det gick så fel som det gick för din del.
Men det innebär inte att det går åt skogen för alla.
Spä
O Odjuret skrev:
Nu förstår jag din avigt inställda sida till sprängningar... Då är det inte konstigt att du hittat massa "experter" som säger hur farligt det är.
En seriös firma eller inte påverkar så klart väldigt väldigt mycket. Det är bara å titta runt på nätet den oseriösa firman då gick det skogen.... medan den seriösa firman gick allting mycket bättre. En seriös firma ser till att minimera riskerna vid en sprängning så mycket det bara går.
Men självklart allt kan hända, då brukar den seriösa firman ta sitt ansvar.
Så du får gärna berätta i vilken värld du lever i där oseriösa firmor inte är mycket värre än seriösa. För den världen vill inte jag leva i, hur trevlig du än är:)

Kan du inte hitta en sida om sprängningar som gått bra? Eller där det inte gått så bra men slutat lyckligt ändå?
De brukar inte finnas tyvärr... en missnöjd kund ger flera missnöjda kunder. En nöjd kund ger bara en nöjd kund så illa är det. Därför ska man ta sidor med bara negativ kritik med en ordentlig nypa salt. Du är själv ett utmärkt exempel, sprängningen gick fel och ingenting fungerade efteråt. Det är naturligtvis jättetråkigt att det gick så fel som det gick för din del.
Men det innebär inte att det går åt skogen för alla.
Missar du inte en sak nu? Problemet är väl att författaren till detta inlägg inte får välja vem som ska spränga, det gör ju hans granne... Han får inte heller lägga sitt veto eller kan påverka att de faktiskt gör allting som de ska. Sen om han har sån tur att de 1) är seriösa 2) gör allting som de ska för att riskminimera så vet ju inte ens den seriösa firman med säkerhet hur markförhållandena är under, finns slag i berget? etc. etc. som kan skapa skador oavsett hur seriös eller försiktig man är. Det vore rent oseriöst att påstå något annat. Det är ju trots all en explosion vi pratar om. Vår familj har satt oss in i ämnet under två års tid, därför vi tvingats till det i kampen mot försäkringsbolag, det är inget nöje för oss. Det är inte så att jag "letat" "experter" jag har själv hyrt in de mest framstående för mitt eget fall som bekräftar att man aldrig kan vara helt säker, skador kan alltid uppstå. Det var mina 5 cent till debatten, signing off.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Disciplinära åtgärder/sanktioner som höga bötesbelopp efter en stämning från arbetsgivare kan vara ytterligare ett skäl till att det inte framkommer fler dåliga sprängningar.

Det är kanske inte så ovanligt som många tror, det kanske är så att de som arbetar med att betala ut försäkringarna får extra betalt om de lyckas få kunden/försäkringstagaren att tröttna ur och inte processa, ren fiktion från min sida, så kan det inte fungera i ett bra samhälle 2017.

Be dem ladda lite extra, det kommer gå bra, eller inte. Det bästa scenariot är att allt går superbra, näst bästa är att det skiter sig rejält (då finns inga tvivel om att det inte gick som planerat), sämsta scenariot och troligtvis det vanligare är att det blir små sättningar i huset men ingen vill ta på sig det.

Jag har ingen större tilltro för de undersökningar som görs över lag innan sprängning, men fel kan jag ha, alla inblandade kanske är bättre nu än tidigare.

Jag lägger min röst till ts favör, jag hade inte heller gillat det.

Mvh P-A
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Bodde när det begav sig ovanför Södra länken-tunneln när denna sprängdes i Stockholm och var även med på efterinspektionen som en fristående byggnadsinspektör (om jag minns rätt) gjorde i vår BRF. Det fanns en skada han menade att sprängaren inte behövde ansvara för då den primärt berodde på undermålig konstruktion (ett omputsat innertak som delvis släppt). Lägenhetsinnehavaren var mycket missnöjd, och det var flera historier om just innertak som sprängarna då inte behövde ta på sig. I övrigt noterades några mindre skador som bedömdes vara sådana som skulle ersättas.

Så visst, en granne kan spränga och ens bostad kan skadas i samband med det utan att man får ersättning då grannen inte förorsakat orimligt stora vibrationer. Det är alltså normalt inte så att man blivit lurad av försäkringsbolaget eller någon annan, utan för att ens bostad inte håller måttet. Att på den grunden kräva att grannen inte får exploatera sin fastighet är i mina ögon oerhört egoistiskt.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bodde när det begav sig ovanför Södra länken-tunneln när denna sprängdes i Stockholm och var även med på efterinspektionen som en fristående byggnadsinspektör (om jag minns rätt) gjorde i vår BRF. Det fanns en skada han menade att sprängaren inte behövde ansvara för då den primärt berodde på undermålig konstruktion (ett omputsat innertak som delvis släppt). Lägenhetsinnehavaren var mycket missnöjd, och det var flera historier om just innertak som sprängarna då inte behövde ta på sig. I övrigt noterades några mindre skador som bedömdes vara sådana som skulle ersättas.

Så visst, en granne kan spränga och ens bostad kan skadas i samband med det utan att man får ersättning då grannen inte förorsakat orimligt stora vibrationer. Det är alltså normalt inte så att man blivit lurad av försäkringsbolaget eller någon annan, utan för att ens bostad inte håller måttet. Att på den grunden kräva att grannen inte får exploatera sin fastighet är i mina ögon oerhört egoistiskt.
För mig är det mera åt det andra hållet, om någon anser att det är mitt fel, pga en undermålig konstruktion av tex min fastighet så har jag all rätt i världen att högljutt protestera om att jag vill ha ersättning om jag i ett tidigt skede redan motsatt mig sprängningen i vetskap om att jag troligtvis kommer att få skador.

Ett konkret exempel från min sida, jag äger en K-märkt 1700-tals gård, grannen vill spränga för att bygga en ny maskinhall, min gamla gård håller då inte den "standard" vi nu talar om, menar du då att jag skall låta entreprenören, försäkringsbolaget samt att grannen skall få spränga utan att ersätta de skador som uppstått pga att jag har en undermålig fastighet?

Förvisso en ytterlighet i detta fall, men ingen utopi..

Mvh P-A
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bodde när det begav sig ovanför Södra länken-tunneln när denna sprängdes i Stockholm och var även med på efterinspektionen som en fristående byggnadsinspektör (om jag minns rätt) gjorde i vår BRF. Det fanns en skada han menade att sprängaren inte behövde ansvara för då den primärt berodde på undermålig konstruktion (ett omputsat innertak som delvis släppt). Lägenhetsinnehavaren var mycket missnöjd, och det var flera historier om just innertak som sprängarna då inte behövde ta på sig. I övrigt noterades några mindre skador som bedömdes vara sådana som skulle ersättas.

Så visst, en granne kan spränga och ens bostad kan skadas i samband med det utan att man får ersättning då grannen inte förorsakat orimligt stora vibrationer. Det är alltså normalt inte så att man blivit lurad av försäkringsbolaget eller någon annan, utan för att ens bostad inte håller måttet. Att på den grunden kräva att grannen inte får exploatera sin fastighet är i mina ögon oerhört egoistiskt.
Den som är oerhört egoistisk är väl grannen (byggherren) som trots önskan från sin medmänniska väljer en metod som riskerar att skada sin grannes största investering i livet? Det är ju inte hans/hennes bygge man motsätter sig, utan valet av metod. Det finns ju idag andra alternativ som inte skapar vibrationer i sån omfattning att skada riskeras. Sen är det rent felaktigt att en skada, enligt lag, inte ska ersättas om det var fel i konstruktionen. Det är strikt ansvar enl. lagen, vilket innebär att byggherren är ansvarig för all skada som uppkommer om den skadelidande kan göra sannolikt att skadan inte fanns innan och det är ett nära tidsamband mellan skadans uppkomst och sprängningen. Det åligger då byggherren att komma med konkurrerande skadeorsak som denna påstår har skapat skadan. I vårt fall kallar länsförsäkringar solbestrålning t.ex. som konkurrerande skadeorsak som skulle spräckt kaklet och bastubad som skulle expanderat väggar så de gått isär. Naturligtvis inte troligt eller ens heller tekniskt möjligt, men vem ska hindra dem? De sparar ju ex antal hundratusen på att säga nej tills de blir dragna inför rätten, vilket många inte orkar, men vi gör det. Det vore spännande att se om du är lika liberal och vänligt inställd till att låta andra spränga om du själva fått ditt hus skadat och spenderat varje kväll, vardag som helg under två års tid och slåss för din rätt att få ditt hus återställt, jag tvivlar på det. Lätt att uttala sig när man själv inte är drabbad.
 
Man skriver i 32 kap. 3 § miljöbalken om att skadeståndsgrunden bland annat beror på "störningens ... art". Det är därmed inte så att alla skador som uppstår i samband med en sprängning är sådana man har rätt till skadestånd för. Däremot skulle jag drista mig till att säga att man måste iaktta större försiktighet invid ett k-märkt 1700-tals hus än vid ett nytt betonghus för att undgå skadeståndsansvar.

Att säga att grannen visst får bygga, bara på ett annat sätt är bedrägligt. Dels har ju grannen ett ansvar för skador han orsakar, dels är det alternativa sättet man föreslår är normalt både kostsammare och sämre ur grannens perspektiv. Total riskminimering är på det stora hela inte bra, även om det kan gynna en enskild part.

För övrigt tar jag mig rätt att ha åsikter både om sådant jag har erfarenhet av och sådant jag har kunskap om på andra grunder. Och ibland fabulerar jag kanske bara fritt. Om bara de som ansåg sig drabbade av det ena eller andra gavs utrymme att yttra sig skulle vi ha en mycket torftig och negativ debatt.

Edit: rättade slarvigt skriven referens till MB.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man skriver i 30 kap. 3 § miljöbalken om att skadeståndsgrunden bland annat beror på "störningens ... art". Det är därmed inte så att alla skador som uppstår i samband med en sprängning är sådana man har rätt till skadestånd för. Däremot skulle jag drista mig till att säga att man måste iaktta större försiktighet invid ett k-märkt 1700-tals hus än vid ett nytt betonghus för att undgå skadeståndsansvar.

Att säga att grannen visst får bygga, bara på ett annat sätt är bedrägligt. Dels har ju grannen ett ansvar för skador han orsakar, dels är det alternativa sättet man föreslår är normalt både kostsammare och sämre ur grannens perspektiv. Total riskminimering är på det stora hela inte bra, även om det kan gynna en enskild part.

För övrigt tar jag mig rätt att ha åsikter både om sådant jag har erfarenhet av och sådant jag har kunskap om på andra grunder. Och ibland fabulerar jag kanske bara fritt. Om bara de som ansåg sig drabbade av det ena eller andra gavs utrymme att yttra sig skulle vi ha en mycket torftig och negativ debatt.
Klart att jag tycker att du skall ha dina åsikter, håller fullständigt med dig om det, sedan har jag min fulla rätt att inte hålla med om sakfrågan, vilket inte på något vis påverkar vad jag tycker och tänker om dig.

Som du skrev, utan olika åsikter så vore ett forum...... otroligt trist, enligt mig. Ha det gott!

Mvh P-A
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag är ledsen @andr-eri men jag gitter faktiskt inte bena ut ditt hopklipp av lagtext, förarbeten, kommentarer och juridisk doktrin. Dock kan jag upplysa dig om att du själv tagit med precis det jag anförde mot dig, nämligen "I lagkommentarer till [32:3 MB] tredje stycket återfinns uttalanden om att bestämmelsen anger den närmare innebörden av det strikta ansvar som utgör lagens huvudregel. Vad som utesluts är skadefall till följd av vissa vanliga störningar; dessa skulle skäligen få tålas."
 
Jag är sprängare och gör allt för att förstöra era hem!
Om det hade varit så tror jag inte jag skulle sova så bra om natten, när "jag" spränger gör ja det på ett sätt så att inte omgivningen ska lida någon skada, annars skulle jag snart gå utan jobb,

Sen om man inte vill att det inte skall sprängas bredvid, se till att äga marken runt om är nog bästa tips

Och värt att tänka på är att den där sidan och dom där olyckorna är främst stora jobb med stora laddningar som gått åt skogen, inte vanliga villasprängningar
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är ledsen @andr-eri men jag gitter faktiskt inte bena ut ditt hopklipp av lagtext, förarbeten, kommentarer och juridisk doktrin. Dock kan jag upplysa dig om att du själv tagit med precis det jag anförde mot dig, nämligen "I lagkommentarer till [32:3 MB] tredje stycket återfinns uttalanden om att bestämmelsen anger den närmare innebörden av det strikta ansvar som utgör lagens huvudregel. Vad som utesluts är skadefall till följd av vissa vanliga störningar; dessa skulle skäligen få tålas."
Den som väljer att utföra en icke säker sprängmetod, d.v.s. traditionell sprängning, har ett strikt ansvar i lagens mening. Av förarbetena framgår att det som utesluts ur det strikta ansvaret endast är ”skadefall som till följd av vissa vanliga störningar skäligen ska få tålas”. Det klargörs dessutom att störningar i form av sprängningar sällan eller aldrig torde kunna betraktas som störningar som skäligen ska få tålas (orts- eller allmänvanliga).
 
O
A andr-eri skrev:
Spä


Missar du inte en sak nu? Problemet är väl att författaren till detta inlägg inte får välja vem som ska spränga, det gör ju hans granne... Han får inte heller lägga sitt veto eller kan påverka att de faktiskt gör allting som de ska. Sen om han har sån tur att de 1) är seriösa 2) gör allting som de ska för att riskminimera så vet ju inte ens den seriösa firman med säkerhet hur markförhållandena är under, finns slag i berget? etc. etc. som kan skapa skador oavsett hur seriös eller försiktig man är. Det vore rent oseriöst att påstå något annat. Det är ju trots all en explosion vi pratar om. Vår familj har satt oss in i ämnet under två års tid, därför vi tvingats till det i kampen mot försäkringsbolag, det är inget nöje för oss. Det är inte så att jag "letat" "experter" jag har själv hyrt in de mest framstående för mitt eget fall som bekräftar att man aldrig kan vara helt säker, skador kan alltid uppstå. Det var mina 5 cent till debatten, signing off.
Det är sant man vet inte vad grannen anlitar för företag. Men min diskussion var allmänt precis som dina åsikter.
Visst kan man ha otur, men att utgå ifrån det känns lite väl negativt.
Min inställning är att det är lugnt! Visst, det kan gå fel. Man kan veta hur marken är beskaffad. De flesta tar hänsyn till dessa saker.
Med allra största sannolikhet kommer sprängningen gå bra. Det vanligaste är att det går bra!
Tyvärr har du råkat ut för en dålig sprängare och ett dåligt fb.
 
  • Gilla
andr-eri
  • Laddar…
Jag förstår TS oro. Jag har gått igenom samma sak.


Det är framför allt bra om du kan ha en dialog med sprängarna så de förstår din oro.

Ditt hus ska besiktigas om det ligger inom 50 meter från sprängplatsen, om det ligger på lera så tror jag radien är mindre, och du kommer att få en eller flera vibrationsmätare monterade på husgrunden. Du ska definitivt medverka på denna besiktning och du ska hjälpa besiktningsfirman med så mycket uppgifter som möjligt. Har du delar av huset som du är extra orolig för så berätta detta så ni kan komma fram till en realistisk bedömning. Om huset har delad grundläggning eller om det står på lera är detta mycket viktigt att detta framkommer vid besiktningen. Utifrån dessa parametrar bestäms tillåtna vibrationsvärden för ditt hus. Detta görs genom matematiska modeller och det är dessa som sprängaren sedan har att förhålla sig till. Sprängaren får SMS direkt efter smällen från vibrationsmätarna så h*n vet att man håller sig inom gränserna. Både dina tillåta vibrationsvärden och de faktiskt uppmätta har du inte per automatik rätt att ta del av. Detta beror på att jobbet beställts av byggherren och inte av dig. Du kan därför be om att du ska få ta del av dessa uppgifter av din granne, men du kan inte kräva det.

Nu hade vi ju en sprängare här i tråden som får rätta mig om jag har fel. Men jag fattade det för att man i allafall här först sköt en provsalva som bestod av en mindre laddning. Med hjälp av de uppmätta vibrationsvärdena från denna kan man sedan räkna ut hur mycket det går att ladda utan att överskrida värdena. Ju lägre vibrationsvärden de måste förhålla sig till, ju dyrare blir det att spränga eftersom det kräver tätare borrhål och mindre laddningar. Så det handlar om en balans mellan att vibrationsvärdena är så låga att man inte riskerar skador men samtidigt tillåter så stora salvor som möjligt för att få en effektiv sprängning.

Och som nämnts tidigare i tråden så har sprängare sk. strikt ansvar. Det innebär att bevisbördan är omvänd och att det är sprängaren som ska bevisa att det inte är deras fel om det sker en skada. I nästan alla annan rättstillämpning är det den drabbade som ska bevisa att motparten gjort ett fel.

Detta är en trygghet för dig, men det innebär inte per automatik att det är lätt att få ut ersättning om en skada inträffar. Du ska, som tidigare nämnts, också försäkra dig om att både byggherre och sprängaren har försäkringar. Om så inte är fallet ska du ringa till kommunens bygglovskontor som då kan stoppa bygget.

Efter avslutad sprängning kommer din fastighet att besiktigas igen. Det ligger i byggherrens intresse att detta görs så du inte försöker kräva ersättning för skador som uppkommit efter avslutad sprängning.

Här sköt de uppskattningsvis runt 25 salvor i husets omedelbara närhet och runt 50 salvor inom 50 meter. Det som gjorde mig tryggare var att jag kunde vara med vid både besiktningen och förklara husets konstruktion och mina farhågor men även när vibrationsmätarna placerades då detta gjordes utifrån min kunskap om hur huset är grundlagt. Jag fick då även mycket bra förklaringar till hur mätarna fungerar och mäter. Man kan t.ex. genom de registrerade värdena se hur huset är grundlagt och utifrån detta flytta mätarna om värdena inte är vad man förväntade sig.

Du ska också noga dokumentera ditt hus och eventuella murar eller annat som du tror kan ta skada. Fotografera varenda kvadratcentimeter med högupplöst kamera och skriv ett protokoll på de skvanker som du har innan arbetena påbörjas. Detta är viktigt om det skulle uppstå problem.

Så mitt stalltips är att du försöker läsa in dig på hur vibrationsvärden räknas fram och hur vibrationer fortplantar sig i berget och marken. Likaså hur sprängning går till. Jag tyckte det var mycket intressant och lärorikt.
 
Jag antar att om man som någon skrev har ett gammalt hus som kanske inte har lika solid grund, konstruktioner som putsade tak, lerklinade väggar, dessutom där ytskikt är gamla men kulturvärde högt, så ev skador får stort åldersavdrag men ändå blir sämre när nån kommer med en bunke plastfärg för att rätta till problemen... Då ska man nog vara mer orolig. Var de inte mycket försiktiga med vissa byggnader i citybanan, snabb googling visar att det inte gick 100% felfritt (men sett till storleken på jobbet var säkert skadenivån låg)

https://www.svd.se/kulturskatter-skakar-sonder-av-citybanan

När de sprängde på jobbet för några år sen så var den nån (några?) stackare som fick en stora stenar i bilen, jag såg det inte, men som jag förstod var det inte några golfbollsstora stenar utan i size så hade personen istället just skulle åka iväg och träffats istället för bilen så hade det garanterat blivit resan till himlariket... Det skakade rejält så man hoppade till och det var nog flera 100m bort...

Jag skulle heller inte jubla om nån skulle spränga hos mig.

Dessutom är alla som är "proffs" faktiskt inte skitduktiga på det som de gör, så är det i alla yrken, ingenjörer, byggarbetare, läkare, lastbilschaffisar - you name it - klåpare finns överallt, och alla kan ha dåliga dagar!
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Ni som är så emot sprängningar på granntomten!
Oskar ni även kunna lägga ett veto mot att grannarna planerar att skaffa barn. Det händer ju titt som tätt att barn kastar sten fönsterrutor och annat skadligt bus?

Ärligt talat så är hela livet fullt av risker. Skulle grannar kunna lägga sitt veto mot allt, så vore det nu byggstopp i hela Sverige.
Visst förekommer det felberäkningar när det gäller sprängning. Detta märks dock fort, och alla får då ersättning. Ibland skadas en villa, trots att sprängningen gått som planerat, utan att några gränsvärden överskridits. Detta beror då nästan alltid på att delar av villan är i dåligt skick, och att skadan snart skulle uppstått ändå.
 
O
"du kan inte hindra sorgens fåglar att flyga över diit huvud. Men du kanske kan hindra dem från att bygga bo i ditt hår"
-Kinesiskt ordspråk
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.