Har en Husqvarna QT3580K frys som har strulat till och från efter 2 år i bruk.
Första gången när den var 2 år gamla slutade den kyla. Då gick det på garanti och dom var ute och lagade den. Det byttes nåt kretskort i den och vips verkade allt lira igen.

Men sen har den ungefär 2ggr per år börjat varna att det är för varmt i den utan att dörren stått öppen eller dylikt.
Men har man bara avvaktat eller startat om den så har den börjat kyla igen.
Har dock märkt att den förmodligen gjort det fler ggr när vi inte varit hemma då isen varit delvis smällt emellanåt så man fått skakat om isen i lådan.

Nu helt plötsligt i helgen märkte vi att den håller endast -6 grader i alla lådor, brödet i frysen är mjukt.
Ställer jag en tempgivare högst upp på hyllan vid kylelementent visar den -18. Har slagit på "frostmatic" snabbfrysning.
Dock så håller det i lådan under endast -8.
Det sitter som massa isdroppar i taket på frysen vilket det inte gjort tidigare.

Interiör av Husqvarna frysskåp med frost på övre delen och fyllda lådor med mat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är rent bakom frysen inte en massa damm, den har ventilation över toppen.
Ser inget konstigt förutom att vi har på senare tid upplevt en odör i köket som kommer och går.
Vi har tidigare inte lyckats lokalisera vart odören kommer ifrån men vi misstänker nu att kommer från frysen.
Ser dock inget att det läckt köldmedium nånstans. Själva tråget som sitter över kompressorn är torrt.
Fläkten vet jag ej om den snurrar, det låter lite svagt när man stänger frysen och den suger tag i dörren lite grann. Men jag upplever det som att den inte suger tag i dörren lika hårt som tidigare.

Det är ju skönt också att 5års garantin gått ut då den då den är 6år :(. Killen på Electrolux service menade att man kanske kan reklamera den om eftersom vi haft problem med den tidigare. Låter ju skumt om garantin gått ut borde man väl inte kunna reklamera produkten?

Det som stör mig också är väl att det är en premium frys som kostar närmare 15000:- :mad: Trodde dom extra 5000-7000:- man betalade var för att få kvalite, men icke.
Kan tillägga att mina föräldrar har en exakt likadan men nyare modell bara. Den var trasig vid ankomst kylde inte den heller...

Så långt inlägg :crysmile:, men har ni några tips att testa innan man dom kommer hit?
Ska tydligen ta 10 dagar innan dom kan komma och titta på den.
Vet sist serviceteknikern kolla på den höll han inne några knappar på framsidan för att få den att göra en självtest men står inget om det i manualen.
 
A
dropparna på undersidan tyder på att luftcirkulationen har upphört
troligtvis fläkten. eller så är förångaren helt igenfrusen. det ser du bakom gallret om det är mycket snö.
lukten kan jag inte sätta i samband med frysen om det inte lagt sig några möss på kretskortet vilket inte är ovanligt iofs.
tråget torrt kan bero på att den inte avfrostat som den skall kan vara en ispropp i dräneringen oxå.
dörrsuget har inget med fläkten att göra, utan kylan inuti och är det nu inte lika kallt så suger det heller inte så mycket.
du kan ju prova att skriva till electrolux reklamationsavdelning väl formulerat och med många ord så kanske de tycker att du är en kund att hålla sig väl med.
Jag vet inte vad som betecknar en premium frys, men din frys utan ismaskin och i vitt är bara en helt vanlig nofrost för 6-7.000.- kronor. ca 2.000.- extra för i rostfritt ytterligare en tusing för svart då och resten för ismaskinen.

Vad du kan testa är att dra ur sladden och lämna dörren öppen i 48h då kommer skåpet bli helt avfrostat då kan du se om det runnit ut något på brickan ovanpå kompressorn
därefter kör du i gång skåpet och efter ytterligare en stund öppnar du dörren 1cm för att lyssna på fläkten innan du öppnar dörren helt för att höra om samma fläkt tystnar.
efter ca 4h skall kylan kommit ned till -18 till -20C
sista testet är att aktivera superinfrysning i 48h och se om kylan närmat sig -30C
 
  • Gilla
videochild och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
dropparna på undersidan tyder på att luftcirkulationen har upphört.....
Tack så mycket för tipsen!
Hoppades du skulle svara du verkar ju ha järnkoll på sakerna :)!
Har lånat en liten frys som jag lagt över allt i nu.
Ska testa att låta den stå 48 timmar som du skrev får vi se om den hoppar igång sen.

Men 6000-7000:- då måste du kollat på fel?
Frysen kostade 15990:- Husqvarna Uniq som marknadsförs som deras exklusiva serie.
Den som ersatte den QT3582K kristall kostar 16995:-. med ett snitt pris på 14990:- på prisjakt sista åren.
Så dyraste frysen Electrolux/Husqvarna säljer till vanliga konsumenter borde man väl ändå kunna förvänta sig lite bättre kvalité än att dom skall gå sönder 2ggr på 6år.
 
6-7 kkr är utan ismaskin och självavfrostningsfunktionen i elux utförande menar han.
 
I Martenw skrev:
6-7 kkr är utan ismaskin och självavfrostningsfunktionen i elux utförande menar han.
Jo det köper jag men det marknadsförs som deras "exklusiva" serie. Man pröjsar väl inte 6000-7000:- extra för att det är en ismaskin? Men Electrolux/Huqvarna kanske inte har några premium produkter :( .
 
A
alla zanussi, elektrohelios, electrolux, huskvarna samt AEG med självavfrostning har exakt samma komponenter, det är bara färg, handtag och emblem som skiljer. alla görs i samma tillverknings lina, numera i Ungern tidigare Mariestad.

Men då åter till frågan vad kännetecknar en premium vara?
är det bara färgen och emblemet?
skåpet finns precis som jag skrev i vit utan ismaskin för 6-7.000.-
kanske ännu billigare med dekal från elektrohelios?

det är ju inte bara ismaskinen du betalar extra för det kostar att få en mycket mindre utnyttjbar volym oxå!
med små pluttriga lådor och specialskurna hyllor
 
K KumlaEkeby skrev:
Jo det köper jag men det marknadsförs som deras "exklusiva" serie. Man pröjsar väl inte 6000-7000:- extra för att det är en ismaskin? Men Electrolux/Huqvarna kanske inte har några premium produkter :( .
Ett nytt QT3580K från butiken 3990:-. Kom in 2012 v19 så det är inte purfärskt?!? Men iaf oanvänt dock kan det finnas lite smårepor pga tiden :)
 
electroluxaren skrev:
alla zanussi, elektrohelios, electrolux, huskvarna samt AEG med självavfrostning har exakt samma komponenter, det är bara färg, handtag och emblem som skiljer.......

......det är ju inte bara ismaskinen du betalar extra för det kostar att få en mycket mindre utnyttjbar volym oxå!
med små pluttriga lådor och specialskurna hyllor
Känner mitt köp totalt sågat :crysmile:. Förstår nu att vi blivit lurade.
Trodde ju inte vi betalade 7000:- extra bara för ismaskinen och lite färg.
I många branscher brukar det vara man får vad man betalar för men kanske inte stämmer i vitvarubranschen.
Ta som Bosch och Siemens vet du om det är någon skillnad på deras produkter?
För som jag förstått det så är Siemens lite bättre märke men kanske samma sak där som med Husqvarna kontra Electrolux, samma junk men bara gömmer sig bakom ett annat märke som fått lite högre status av nån anledning.

Å Ja det är ju sant med volymen men vi använder ismaskinen en del och har hittills inte lidit av platsbrist.
Men det bästa är faktiskt kylskåpet med kolsyra :D.
Kan säga kommer aldrig mer köpa en kyl utan kolsyra i dörren guld värt 10ggr bättre än Sodastreamer och för att inte tala om AGAs skräp till kolsyrekran som vi hade i förra huset.
 
D DFYD123 skrev:
Ett nytt QT3580K från butiken 3990:-. Kom in 2012 v19 så det är inte purfärskt?!? Men iaf oanvänt dock kan det finnas lite smårepor pga tiden :)
Vart har du det?
Intresserad då det är billigare än att få ut en reparatör.
 
K KumlaEkeby skrev:
Vart har du det?
Intresserad då det är billigare än att få ut en reparatör.
Stockholm, sjöstan
 
K KumlaEkeby skrev:
Känner mitt köp totalt sågat :crysmile:. Förstår nu att vi blivit lurade.
Trodde ju inte vi betalade 7000:- extra bara för ismaskinen och lite färg.
I många branscher brukar det vara man får vad man betalar för men kanske inte stämmer i vitvarubranschen.
Ta som Bosch och Siemens vet du om det är någon skillnad på deras produkter?
För som jag förstått det så är Siemens lite bättre märke men kanske samma sak där som med Husqvarna kontra Electrolux, samma junk men bara gömmer sig bakom ett annat märke som fått lite högre status av nån anledning.

Å Ja det är ju sant med volymen men vi använder ismaskinen en del och har hittills inte lidit av platsbrist.
Men det bästa är faktiskt kylskåpet med kolsyra :D.
Kan säga kommer aldrig mer köpa en kyl utan kolsyra i dörren guld värt 10ggr bättre än Sodastreamer och för att inte tala om AGAs skräp till kolsyrekran som vi hade i förra huset.

Nu har ju dessvärre kylen med kolsyrat vatten utgått men vi har även några såna om du vill bunkra :)
 
  • Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
Tja, fick du något svar vad problemet var?
Har exakt samma problem!
Antagligen min fläkt också som är sönder eller fryst..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.