Jag ska bygga om ett badrum i ett gammalt hus. Planlösningen på det befintliga badrummet är dålig och dessutom är rören jättegamla, från 1960. Vi tänker därför riva ut allt och börja om från grunden. Rörmockaren har tittat på det och säger att det är lika bra att börja om så vi har inga begränsningar av gamla rördragningar och placeringar utom möjligen värmeelementet. Däremot är det litet och smalt, det har ett fönster som är fast placerat och dörren måste vara placerad ungefär på ett ställe.

Jag har gjort en ritning i IKEAs verktyg som jag tycker blev ok. Rörmockaren föreslog att placera toaletten mitt på långväggen, i princip att byta plats på tvättstället och toaletten jämfört med min ritning. Jag tycker att det skulle bli trångt med toaletten i mitten, tvättstället går ju inte lika långt ut från väggen.

Är det bättre att ha toaletten rakt fram om någon tex har svårt att gå och använder rullator? Eller är det bättre att ha lite mer utrymme mitt i rummet och sätta toaletten åt sidan som i min ritning? Badrummet är så litet att det inte är fråga om någon handikappanpassning enligt officiella regler men jag vill göra det så gott det går.

Förslag och kommentarer tas tacksamt emot!

3D-ritning av planlösning för badrum med duschhörn, handfatskombo, handdukstork, och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett litet badrum med mått, visar placering av dusch, tvättställ, och toalett längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Den sista bilden verkar vettig , bra med plats efter dusch , det behövs lite av det när man ska torka av sig med handduk , men flytta ut toan 5-10 cm på kortväggen , blir lite bättre plast för tork i baken då , ( höger och vänsterhänt ) och plats för toaborste samt damhink
 
BirgitS
Har en äldre släkting som använder rullator och tror inte att den personen skulle tycka att det spelar någon roll om toaletten är rakt fram eller på sidan för själva användandet däremot är det ju bra om det går lätt att köra runt med rullatorn och av den orsaken är det väl bättre med toaletten på sidan. Om det är en som använder rullator och som bor i huset/lägenheten kan man ju lämpligen få en toalettförhöjare med armstöd av en arbetsterapeut så det är lätt för personen att resa sig, om inte kan man sätta upp ett handtag på väggen. Det är också bra om det finns plats för en "hjälpare" att stå på sidan av toaletten men det går ju bra i båda fallen.

Man bör ha minst 40 cm från centrum av toaletten till väggen för att sitta bra och komma åt att städa, och det är väl vad du har ritat,.
 
Tack för svar och användbara synpunkter! Jag ska se till att ha plats mellan toaletten och väggen åt sidan, bra att tänka på. Det är ingen med rullator som bor i huset men däremot en person som hälsar på och sover över så det är bra att ha plats runt toaletten.

Jag har gjort en alternativ ritning som är möjlig om vi flyttar värmeelementet. Jag vet inte om den blev bättre, det är lite mer plats runt toaletten och kanske bättre med plats att hänga handdukar bredvid duschen. Åsikter?
 
  • Planritning av ett badrum med markerad plats för toalett, dusch, handfat och värmeelement, uppmätt för tillgänglighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av ett badrum med toalett, handfat, radiator och duschkabin, extra utrymme runt toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hörnskåp är inte särskilt praktiska eftersom man inte kan ha utdragbara lådor eller hyllor, utan det blir besvärligt att komma åt det som hamnar längst in och besvärligt att vika handdukar så att de passar in på knepigt formade hyllor.
 
P
Skulle nog försöka få handfatet placerat så att man når det från toalettstolen.
 
Plan 2 ser bättre ut än 1, inte minst för att elementet sitter bäst vid fönstret. En stång/handdukshängare över det också, så behöver du ingen handdukstork bredvid duschen.
 
L
Det ser jättebra ut , med lite mer plats vid toa , hörnskåp iof men det blir väldigt lite plats i botten mot hörnet på ett sådant , tveksamt om det finns plats att ha en badhandduk där , dom är stora
jag för min del skulle nog ställa ett 40 X 40 skåp på Ikeaben ( dom är av plast , lite höga ) om det finns plats vid dörren , annars finns det 40X30 , är då bra att städa under och inte ruttnar det heller i botteen
Om du inte ska en handukstork ( el ) gör som dom föreslår , en rostfri stång
( dim ca 30mm ) strax ovanför nederkant på fönstret som går något utanför elementet , då torkar dom bra och hindrar inte luftströmmen uppåt , det blir lite som en tunnel bakom
PS om du tar en lite längre stång och låter den gå mot toaletten , kanske halvvägs mellan fönster och toarulle , så finns ett handtag att ha , om någon har svårt att resa sig , men sätt fast det riktigt bra , men mät och tänk hur det kommer att se ut
 
Tack för svar igen! Väldigt bra att få synpunkter, det blir lättare att tänka då.

Ni har nog rätt om hörnskåp, bättre med ett fyrkantigt skåp som man kan öppna och komma åt ordentligt inuti. Jag har även funderat på att ha skåp eller hyllor på väggen ganska högt ovanför toaletten om inte elementet måste vara i hörnet bredvid toaletten. Men det behövs inte så mycket förvaring i badrummet, en fördel med ett gammalt hus är att det finns massor med plats för skåp och skrubbar, problemet är bara att badrummet måste inredas i en av skrubbarna :)

Vi behöver egentligen ingen handdukstork med värme, jag ville bara rita in något att hänga badhanddukar på. Bra tips att sätta en stång/handtag vid toaletten som kan användas både som stöd och hängare.

Jag håller med om att man egentligen vill kunna nå tvättstället från toaletten men problemet är att då hamnar tvättstället i princip rakt framför toaletten och det blir trångt för någon som har svårt att röra sig och behöver rullator. Det är lättare om man har mer plats så att tvättstället kan vara på sidan av toaletten.

Jag provade att rita olika alternativ och min slutsats är att det blir bättre om elementet kan sitta under fönstret, då blir det mer användbart utrymme i övrigt.

Här är två olika alternativ, det ena är en lite uppdaterad variant av alternativ 2 ovan och det andra är med elementet under fönstret och toaletten till höger.
3D-rendering av ett badrumsutrymme med toalett, handfat, dusch och handdukstork under fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av badrumsinredning med mått och placering av toalett, tvättställ, skåp och radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av badrumsinredning med duschhörna, handdukstork, tvättställ, toalett och förvaringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett badrum med toalett, tvättställ, duschhörna, element under fönster och plats för förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Nu börjar det bli lite många varianter ( sketchen aftonbladet expressen :) ) iinlägget nr #4 verkar bra ut´ur min synpunkt , smaka på bilderna , känn av vad du får i ryggraden och utför det
 
BirgitS
H HusMedHistoria skrev:
Jag har även funderat på att ha skåp eller hyllor på väggen ganska högt ovanför toaletten
De behöver inte vara så högt ovanför toaletten om de är ca 20 cm djupa. Vi hade ett 20 cm djupt skåp ovanför toaletten i ett badrum för många år sen och det var kanske 40-50 cm emellan och jag har för mig att man kunde sitta ner och ta fram nytt toapapper.

H HusMedHistoria skrev:
Bra tips att sätta en stång/handtag vid toaletten som kan användas både som stöd och hängare.
Om det ska fungera som draghandtag när man reser sig från toaletten så tror att det blir lägre än vad som är en praktisk höjd för handdukar som man ska nå när man står upp, samt att ett draghandtag nog inte kan sitta vågrätt om det ska gå lätt att greppa. Bäst att prova ut vad som fungerar praktiskt för den som behöver det.
 
Jag skulle köra på uppdaterad #2 med duschen till höger och WC till vänster, men skåp först och sedan toan...
 
Om du ändå ska göra om allt, varför inte lägga golvvärme och skippa elementet? En liten elslinga varken kostar eller drar särskilt mycket. Då kan du ha ett skåp under fönstret - kanske ett högt till vänster om fönstret t o m, som sen fortsätter och blir lägre under fönstret för att sen sluta bredvid handfatet.
Alternativt om du flyttar handfatet närmare toan (t v om fönstret, så får du plats med låga skåp hela vägen mellan handfatet och duschen. Jag utgår från din skiss där duschen är till höger och toan till vänster. Den tycker jag är bäst, med tanke på vad du skrev om möjligheten att hänga handdukar bredvid duschen.
 
Tack till er som har svarat! Jag blev själv lite yr av alla ritningar så vi "byggde upp" badrummet på en yta i ett annat rum och provade att flytta runt allt och testa olika scenarier. Ironiskt nog fungerade den allra första lösningen med toaletten till höger bäst. Då finns det plats om en person står vid tvättstället och en annan kliver i och ur duschen. Med toaletten till vänster blev det trångt mellan tvättställ och dusch. Att toalett och tvättställ hamnar nära varandra är inget problem eftersom vi inte använder dem samtiigt.

Däremot ska vi försöka få elementet under fönstret för att få ventilationen som den ska vara. Vi ska inte ha golvvärme dels för att det är ett gammalt hus med kall källare under och vi kan inte isolera så mycket att vi slipper värma upp hela källaren med golvvärmen och dels för ventilationen som jag tror blir bättre med element under fönster i ett gammalt hus. Dessutom har huset jordvärme och vedpanna så vattenburen värme är bra :)
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Att toa och tvättställ hamnar nära varandra är bokstavligt talat skitbra om man är magsjuk (elelr drack för mycket dagen innan). Jättebra om man kan sitta på toan och hänga över tvättstället ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.