J
Tänkte att jag skulle byta ut min gamla stenlagda infart till asfalt..

Jag har plockat bort all gammal sten, lagt ut fiberduk och bärlager enligt konstens alla regler. Men tänkte att jag skulle ta hjälp med själva asfalteringen. Ytan som ska asfalteras är 110kvm. Enligt mitt tycke så är allt förarbete klart och ingen justering krävs överhuvudtaget. Ytan är i princip helt plan och ska vara bärig för personbil.

Begärde in offerter via en webtjänst och blev kontaktad av tre olika företag. Jag trodde att den första killen som var här skojade när han sa att det skulle kosta 95.000kr, alltså 864kr kvadraten. Nästa företag var ännu dyrare då de skulle ha 105.000kr, alltså 954kr! per kvm. Tredje företaget dök inte upp överhuvudtaget trots två bokade tider.

För tre år sedan så asfalterade jag min garagenedfart, inget förarbete gjort, brant backe ner mot garageporten samt att de installerade rännor framför garageporten och en spygatt en bit bort. Riktigt väl utfört arbete som de tog 23.000kr för ex rännorna och spygatten som jag köpte själv. Garagenedfarten är 63kvm. Priset per kvm var alltså 365kr.

Det som fick mig att dra öronen åt mig lite (förutom priset) är att ingen av de som var här och gav offert kunde svara på hur mycket det hade kostat om jag inte gjort förarbetet själv.

Är det lycksökare jag blivit kontaktad av eller är det så att råvarorna blivit så mycket dyrare på tre år?

Bor i en förort öster om Stockholm.
 
harry73
Kan tänka mig att de inte är intresserad att ha ett så litet jobb. Finns säkert annat som ska vara färdigt innan vintern kommer.
Sedan kan det vara en faktor att de tar risken att det blir fel pga förarbetet. Det finns en annan tråd om ogräs som växte genom asfalten.
Visst varierar priset på asfalt, men de stora kostnader i dina offerter är inte materialet.
I större projekt kostar ett asfaltslitlager rund 100 - 150kr/kvm
 
  • Gilla
Fjanten
  • Laddar…
Som jämförelse kan jag säga att jag fick pris på 75 000 + moms för att asfaltera vår uppfart på ca 200kvm som idag är grusad. Priset innefattade då bortforsling av 30m3 material och sedan bärlager och justering samt asfaltering.
Priset är från Skanska.

Det kanske är ett hyfsat rätt pris (?) men jag tyckte ändå att det var lite dyrt, framför allt tyckte jag att de ville ta bort lite för mycket massa innan, underlaget är faktiskt rätt hårt och stabilt.
(Asfalteringen var ca 45000+moms).

Detta är i Huddinge.

//Niklas
 
Läge att gjuta egen markbetong istället?
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
J
Står i valet och kvalet nu mellan att lägga ut 8-16 eller asfaltkross. Har 8-16 på en annan uppfart och det är snyggt och så men livsfarligt för grannarna när man kör snöslunga.

Funderar på om man kan raka ut asfaltkross 0-8 och strunta i att vibrera det. Tänker att det sätter sig ändå, men lite rädd att det ska bli mycket spår efter bilarna.
 
  • Gilla
Kenson99 och 2 till
  • Laddar…
Asfaltskross FTW! Varför har jag inte tänkt på det?
 
Asfaltskross blir inte ens snyggt paddat efter alla konstens regler...
 
  • Gilla
Fjanten och 1 till
  • Laddar…
J jonnyf skrev:
Tänkte att jag skulle byta ut min gamla stenlagda infart till asfalt..

Jag har plockat bort all gammal sten, lagt ut fiberduk och bärlager enligt konstens alla regler. Men tänkte att jag skulle ta hjälp med själva asfalteringen. Ytan som ska asfalteras är 110kvm. Enligt mitt tycke så är allt förarbete klart och ingen justering krävs överhuvudtaget. Ytan är i princip helt plan och ska vara bärig för personbil.

Begärde in offerter via en webtjänst och blev kontaktad av tre olika företag. Jag trodde att den första killen som var här skojade när han sa att det skulle kosta 95.000kr, alltså 864kr kvadraten. Nästa företag var ännu dyrare då de skulle ha 105.000kr, alltså 954kr! per kvm. Tredje företaget dök inte upp överhuvudtaget trots två bokade tider.

För tre år sedan så asfalterade jag min garagenedfart, inget förarbete gjort, brant backe ner mot garageporten samt att de installerade rännor framför garageporten och en spygatt en bit bort. Riktigt väl utfört arbete som de tog 23.000kr för ex rännorna och spygatten som jag köpte själv. Garagenedfarten är 63kvm. Priset per kvm var alltså 365kr.

Det som fick mig att dra öronen åt mig lite (förutom priset) är att ingen av de som var här och gav offert kunde svara på hur mycket det hade kostat om jag inte gjort förarbetet själv.

Är det lycksökare jag blivit kontaktad av eller är det så att råvarorna blivit så mycket dyrare på tre år?

Bor i en förort öster om Stockholm.
Råvarupriserna har förändrats ungefär med kpi, det pris du fått låter riktigt dyrt, fråga en asfaltsentreprenör istället för att använda webbtjänst...
Om dom vill friskriva sej för ditt underarbete är det bara att acceptera det.

Asfaltkross?? Är det AG (asfaltsgrus) ni menar eller gammal återvunnen asfalt?
Återvunnen skulle jag bara rekommendera till min värsta ovän.
 
  • Gilla
Fjanten och 1 till
  • Laddar…
M
En fundering, som jag nog själv hade gjort efter att ha lagt några m2 asfalt genom åren. Hyr en padda, köp en asfaltsraka och ring in en kranbil med massa. 110m2 och 5cm är styvt räknat 11-12ton, dvs. ett fullt lass på en kranis. Han "duttar" ut högar och du rakar. Jobbet tar max 2 timmar. En kranbil ligger på 7-800kr/tim (gissning från min sida), asfalten får jag också höfta på, 700kr/ton kanske. Så med eget arbete fixar du detta på under 15 lax.
Jag reserverar mig för priserna jag höftat, men någonstans däromkring tror jag det ligger.
 
  • Gilla
Rickie och 6 till
  • Laddar…
En kranbil svart kostar väl 500-800 beroende på hur bra kompis du är med föraren så dina priser känns något utdaterade ;)
 
  • Gilla
Fjanten
  • Laddar…
J
M Markarbetaren skrev:
En fundering, som jag nog själv hade gjort efter att ha lagt några m2 asfalt genom åren. Hyr en padda, köp en asfaltsraka och ring in en kranbil med massa. 110m2 och 5cm är styvt räknat 11-12ton, dvs. ett fullt lass på en kranis. Han "duttar" ut högar och du rakar. Jobbet tar max 2 timmar. En kranbil ligger på 7-800kr/tim (gissning från min sida), asfalten får jag också höfta på, 700kr/ton kanske. Så med eget arbete fixar du detta på under 15 lax.
Jag reserverar mig för priserna jag höftat, men någonstans däromkring tror jag det ligger.
Klarar man det själv menar du? Antar att man då ska köpa "varm" asfalt och inte asfaltkross som jag funderar över?
 
  • Gilla
Daniel Gr
  • Laddar…
Det är ett hantverk som allt annat. Skulle aldrig ge mig på det själv trots att jag vet precis hur det ska göras.
Priset för din infart om det inte är krångligare än vanligt bör ligga på 170-230 kr/m2+moms (asfaltering utan förarbete)
De andra priserna du fått anser jag vara rena rama skojeriet. Kolla vidare med andra företag.
 
  • Gilla
brajt
  • Laddar…
M
J jonnyf skrev:
Klarar man det själv menar du? Antar att man då ska köpa "varm" asfalt och inte asfaltkross som jag funderar över?
En någorlunda händig person klarar detta alldeles utmärkt. Har du klarat av att göra underarbetet med tillfredsställande resultat så klarar du lägga asfalt också.
Yes jag avser varm asfalt. "Krossasfalt" har jag inte hört talas om innan men det kanske benämns olika beroende på vart i landet man är. Fräsasfalt däremot är vanligt att man lägger ibland. Det får man fram när man fräser ned dåliga vägar som ska asfalteras om. Personligen väljer jag hellre gårdssingel än fräsasfalt, det blir aldrig riktigt bra då bindemedlet är kallt när det läggs ut. Vi använder i princip bara fräsasfalt på tillfälliga vägar eller när man gör en parkering för typ en idrottsförening eller liknande som vill ha billigast möjliga.
 
J
Ska ringa runt lite idag och kolla igen, ingen av asfaltsläggarna runt Stockholm som jag ringde igår svarade. Fick tips att söka upp pikeysarna som asfalterar men de dras ju med ett riktigt dåligt rykte, dock så förstår jag nu varför "folk" anlitar dem.
 
  • Gilla
AbelGBG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.