Jättesnällt att ni svarar på mina frågor.:)

Det är ju bra att man har lite kunskap så man förstår specificerade offerter bättre och även när man har hantverkare på platsbesök så vill man ju inte ge sken av att man är helt bakom flötet :D Skämt åsido, det är ju inte konstigt att man blir misstänksam när man vet att det finns oärliga hantverkare som inte kan bygga, fuskar och tar ut överpriser.

Jag har fått reda på hur snacket går emellan vissa hantverkare. De utnyttjar kunders okunskap typ " den där kärringen/gubben blåste vi på några tusen, hahaha!"

Tråkigt att det är så här. Det går ju ut över de bra och hederliga hantverkarna..
 
Nu har jag fått pris från företaget som sa de skulle handgräva. 85.000 kr ska de ha för jobbet!

Verkar ju helt hopplöst att hitta någon som kan göra jobbet till ett rimligt pris.

Helt ärligt, finns det någon här som tycker att 85.000 kr är rimligt?
 
Nä jag tycker inte det är rimligt. Men kan vara ett litet jobb sär många ger överpriser för att tjäna på det
 
Ligger tomten långt ut på vischan så det är långa transporter?
Har befintligt hus platta på mark? Eller är anslutning mot befitlig byggnad knepig?
Kan det finnas berg eller storsten i marken?

Tycker priserna du fått låter höga så måste bero på något. Är det inga konstiga saker borde du klara dej på runt 30 000 tycker jag.

Mvh Johannes
 
Johannes Kullgren Johannes Kullgren skrev:
Ligger tomten långt ut på vischan så det är långa transporter?
Har befintligt hus platta på mark? Eller är anslutning mot befitlig byggnad knepig?
Kan det finnas berg eller storsten i marken?

Tycker priserna du fått låter höga så måste bero på något. Är det inga konstiga saker borde du klara dej på runt 30 000 tycker jag.

Mvh Johannes
Tomten ligger 2 mil från Stockholm. Befintligt hus har platta på mark. Finns inget berg eller stora stenar. Underlaget är lite blandat jord, lera, sand och överst ett tunt lager med smågrus.
Jag tror att efter platsbesöken så chansar de på ett högt pris för de ser att jag är ensam, lite äldre och tror att jag är dum i huvudet.

Jag frågade hur många arbetstimmar han hade räknat på (de som ville ha 85.000 kr) Och han svarade "100 timmar + frakt också"
 
A andersgd skrev:
Jag är snart färdig med en utbyggnad på ca 10 kvm. Jag har grävt lite djupare för att få en krypgrund med en betongplatta i botten och murat mig uppåt, inte riktigt vad jag förstår att du tänker göra. Arbetet gör vi mestadels själva.
Mina kostnader för grund är:
Snickrad gjutform, armering och viss dränering 3500 kr
Betong utkörd med bil i ränna 9171 kr
Grävare 38500kr efter ROT.
Din grävning borde bli billigare då vi grävde djupt och också förberett marken för kommande grusad uppfart. I grävkostnaden ingår även tippavgifter, grus (singel + samkross) och transporter.
Hyrde ni en grävmaskin och grävde själva eller anlitade ni någon för just det jobbet?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Nä jag tycker inte det är rimligt. Men kan vara ett litet jobb sär många ger överpriser för att tjäna på det
Men det är ju orättvist mot kunden. Ett litet jobb tar mindre tid. Måste väl finnas någon som är villig att göra jobbet till rätt pris. Får väl göra jobbet själv... ursäkta men jag känner mig lite uppgiven.
 
T Trilobiten skrev:
Men det är ju orättvist mot kunden. Ett litet jobb tar mindre tid. Måste väl finnas någon som är villig att göra jobbet till rätt pris. Får väl göra jobbet själv... ursäkta men jag känner mig lite uppgiven.
Nä jag håller med dig men ibland är det så att man sätter ett högt pris för att det är ett litet jobb och man vill hellre ha större jobb som ger mer pengar.
Jag har ett liknande exempel där jag frågade om att gjuta plintar för en carport. Allt schachtat och utmärkt men ingen snickare vill ta på sig 1 dags arbete utan prisar rejält högt eller tackar nej pga mkt jobb.

Men det finns såklart dom som åtar sig jobbet också men det är svårt att hitta rätt om man inte anlitat någon innan och har kontakten
 
T Trilobiten skrev:
Hyrde ni en grävmaskin och grävde själva eller anlitade ni någon för just det jobbet?
Vi anlitade en grävare.
 
Jag hyrde en grävmaskin över helgen Fredag em + Måndag knappt 3200:- + moms
Lånade traktor med vagn av en bonde, körde bort 6 st fulla lass samt hämtade 3 lass totalt 21 ton 8-16 singel.

Sök efter FARMARTJÄNST det är bönder som på ledig tid gör alt möjligt till bra pris.

Grävmaskin som gräver i trädgård med en traktor och släpvagn full med jord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden gräver jag ut för stenkista samt till badbaljan.

En grävmaskin bredvid en singelbädd vid husgrund, grävarbete för stenkista och badbalja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongbil som häller ut betong över armeringsjärn och gjutningsformar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade ut singel på måndagen så jag bara hade att fylla till L-blocken när plattan var klar
L-block 400mm plus isolering 300mm från FINJA c:a 10000:-
Betong 3,5 m³ fritt levererat utlagt med ränna slätat med slodda och med laser inom ±1mm 4700:-
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Jag hyrde en grävmaskin över helgen Fredag em + Måndag knappt 3200:- + moms
Lånade traktor med vagn av en bonde, körde bort 6 st fulla lass samt hämtade 3 lass totalt 21 ton 8-16 singel.

Sök efter FARMARTJÄNST det är bönder som på ledig tid gör alt möjligt till bra pris.

[bild]

På bilden gräver jag ut för stenkista samt till badbaljan.

[bild] [bild]

Lade ut singel på måndagen så jag bara hade att fylla till L-blocken när plattan var klar
L-block 400mm plus isolering 300mm från FINJA c:a 10000:-
Betong 3,5 m³ fritt levererat utlagt med ränna slätat med slodda och med laser inom ±1mm 4700:-
Supertack för all info!! Ju mer man vet desto bättre! :)

Kan vem som helst manövrera en liten grävmaskin? Jag har en uthyrningsfirma inte så långt ifrån mig, Frågade om deras pris och fick mailsvar:
"Den vi har, den ligger på 2399:-/dag inkl. moms och försäkring.
Vill du även hyra släp eller ha den utkörd tillkommer kostnad för det"
Det är en Bobcat e10

När man grävt 50 cm djupt intill den befintliga husgrunden och grävt där betongplattan ska vara, ska man gräva ytterligare utanför den ytan för dränering?
 
Ett tips, flera hyrfirmor betraktar helg som en dag hämta Fredag eftermidddag lämna Måndag före 07:00 = 1dags hyra men 3 dygn att gräva.

Ett annat tips, sträck ut skorpan så långt det går och larva fram så du inte når huset med någon dm till godo, då är risken för att skada huset mindre.

Fler tips. Du skall ha singel, kommer man in med en lastbil? I så fall beställ ett växelflak med 12 ton 8-16 singel som tippas på lämpligt ställe inom räckhåll för grävmaskinen sedan lämnas flaket tomt kvar så du kan lasta upp all jord växter o skit + grus och annat du gräver bort. Bara se till att du kommer ut o in med grävmaskinen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.