I juli flyttade vi in i vårt nybyggda hus. Bygget har gått över förväntning bra och alla är rätt nöjda.

Men för et par dager tillbaks så fick jag en faktura där jag får reda på att målaren tyckte det va nödvändigt att måla en gång extra då vi hade vald stärka kulörer.

I mitt kontrakt med husleverantören så ingår "Komplett invändigt målningsarbete inkl. material. På väggar ingår tapet typ Borosan Decorama easy up och i klädvård målad glasfiberväv från en av målaren anvisad butik.". Detta va förövrigt ett nyckelfärdigt hus.

Jag fick besked om att det va okej att byta ut tapet med färg.

1) Är det rimligt av mej att be målaren rätta sitt krav mot husleverantören?

2) Är det stor skillnad i pris på tapet och färg?

Jag har inte tänkt att krångla väldigt hårt på detta, men jag tycker det vore bättre att få besked innan någon går i gång med et 22 timmars jobb. De hade redan målat en gång och borde jo veta hur lång tid det tar att måla gång nummer två... En snabb mejl eller telefon och jag kunde sagt att det där sköter jag själv (eller jag hade frågat husleverantören om vem som tar notan). Ett annat moment är att jag inte beställde utvändig målning, så de visste att jag var en snål jäkel (och dessutom norrbagge). I tillägg tackade jag nej när målaren frågade om jag ville investera i en fiberduk på gipsväggarna. Kändes som man ville ha ut lite extra av mig från början.
 
Tror fakturan avser HELA målningsarbetet och inte bara en strykning, du hsr ju gjort en ändring! Det innebär grundmålning och en (eller två, vet inte vad som är normalt) strykning med din färg och i det hör fallet ytterligare en strykning pga kulörvalet.

Fakturan borde dock komma via entreprenören och inte direkt från målaren, nen betala slipper du nog inte...
 
Låter som du inte ska betala något extra, speciellt om ingen på husföretaget upplyst dig om innan att kulörvalen innebär extrakostnad.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Att sätta upp tapet går ju väldigt mycket snabbare än målning, det ska ju vara grundfärg och 1-2 färglager, vilket innebär 2-3 ggr så lång tid. Men de borde ha upplyst dig om att tillvalet innebär en extra kostnad.
 
Du skall absolut inte betala direkt till målarfirman, om du har ditt avtal med husföretaget. Framförallt om det är en totalentreprenad. Du (och målarfirman) gör dig skyldig till avtalsbrott om du låter firman göra saker vid sidan av totalentreprenaden.

Det innebär då också att många av fördelarna med totalentreprenad går förlorade. OM något nu är fel i bygget, och du har haft några ändringar som går utanför totalentreprenaden, så kan byggaren skylla på det.

Byggare har en förmåga att vara väldigt kreativa när det gäller att hitta på orsakssamband mellan den här typen av "olagliga" tilläggsarbeten, och alla möjliga fel.

"Det förstår du väl att taket kan ju omöjligen hålla tätt nu när du har låtit måla väggarna en extra gång", lite överdrivet, men ungefär så.

Sedan så på det du beskriver så skall du inte betala extra överhuvudtaget. OM det faktiskt är så att extra målningen är ett tilläggsarbete som visar sig nödvändigt men som tydligt inte ingår i entreprenaden, då skall de informera dig och få accept INNAN arbetet utförs. Nu låter det som det ingår i entreprenaden, så det är inte ens ett tillkommande arbete.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
harry73
Det finns nog en anledning att målaren ställer kravet mot dig. Han tror att sannolikheten att du betalar är större än att husleverantören betalar.
Du ska såklart inte betala målaren. Han har avtal med husleverantören.

Kommer husleverantören med ett krav på extra betalning, då får du ta det därifrån. Själv tycker jag att kostar det extra pengar, då ska man också betala det, men det stämmer att de ska informera dig om att det är ett tillval som kostar extra.
Men det finns lite mer moraliskt utrymme att vara smidigt här
 
Hur många utrymmen talar vi om?
 
Jag var nog lite snabb när jag skrev mitt ursprungliga inlägg. Husleverantören förmedlade kontakt med en lokal entreprenör. Det är då entreprenören jag har fått en slutfaktura från nu. Och han lägger vid ett mejl från målaren (daterad ~6 veckor efter inflyttning) som förklarar det här med de stärka kulörerna.

Det rör sig om ~140 kvadrat boyta. Vardagsrum+kök och 6 andra rum (plus en liten klk).
 
Anna_H Anna_H skrev:
Att sätta upp tapet går ju väldigt mycket snabbare än målning, det ska ju vara grundfärg och 1-2 färglager, vilket innebär 2-3 ggr så lång tid.
Ursäkta, men nej självklart går det fortare att måla en vägg
 
R Ragganof skrev:
Ursäkta, men nej självklart går det fortare att måla en vägg
Du har inte tapetserat med EasyUp förstår jag.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du har inte tapetserat med EasyUp förstår jag.
Trams, jobbar som målare.
 
R Ragganof skrev:
Trams, jobbar som målare.
Om du målar tre lager färg lika snabbt som du sätter upp EasyUp får du inte jobba i mitt hus ialalfall :D
 
  • Gilla
Byggvargen och 4 till
  • Laddar…
harry73
Fakturan ska komma från den du har kontrakt med och du ska betala till det företaget. Så har du kontrakt med entreprenören, ska du betala entreprenören.
Har du kontrakt med husleverantören ska du betala den.

Du valde bort tapeter och hade målning som tillval. Då borde priset sänkas pga att du valde bort tapeter och sedan höjas pga att du valde målning. Frågan är nu om ni diskuterade avdrag och tillägg. T ex att målning skulle ske utan extra kostnader eller inte.
Att de gick med på att byta tapet mot målning innebär inte per automatik att de lovar att det sker för samma kostnad, inte heller att tilläggsarbete sker mot fast pris.

Nu har entreprenören kommit med en faktura för tilläggsarbeten och bifogad underlag för de extra kostnader. Och om man inte ifrågasätter att det är ett tilläggsarbete och att det var mot rörligt arvode, då tycker jag att ni ska betala.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Om du målar tre lager färg lika snabbt som du sätter upp EasyUp får du inte jobba i mitt hus ialalfall :D
Men skärp dig, menar du att det kostar 3gånger så mycket att ta in en målare för att måla ett rum änn att tapetsera desamma rum. Går ju inte att ta på allvar
 
  • Gilla
Robban8
  • Laddar…
R Ragganof skrev:
Men skärp dig, menar du att det kostar 3gånger så mycket att ta in en målare för att måla ett rum änn att tapetsera desamma rum. Går ju inte att ta på allvar
Han säger att det tar längre tid att måla tre gånger än att sätta upp en tapet, inget annat.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.