Vilket är bäst vid fräsning av t ex en rektangulär platta med dekorkant: montage av fräsen under fräsbordet eller
styra den ovanpå bordet. Olika tips välkomnas.
 
Skulle säga att det smidigaste som ger bäst förutsättningar för ett bra resultat är att ha fräsen monterad i/under ett bord och låta ämnet (plattan) glida längs ett anhåll och möta stålet för att fräsa en profil.
Ämnet ligger stadigt på bordet och du kan koncentrera dig på att mata det genom eller förbi frässtålet i lagom hastighet för bästa resultat.
Att fräsa en kant handhållet ovanför ämnet ger alltid ett utrymme för att tippa handöverfräsen lite med felfräsning som resultat. Liten risk men den finns där...

Näst smidigaste lösningen om profilen inte är alltför krävande är att använda just en kantfräs. Själv har jag en Bosch GKF600 som är lätt att manövrera med en hand. Den tar stål med 8 mm skaft och har rätt bra ork som räcker om det inte är för mycket material som ska fräsas bort. Ibland kan det sista underlättas om man kan såga bort en del av "dödköttet" dvs det som frässtålet ska avverka.

//Ronnie
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Jag tackar för svaret , Skall försöka mig på objektet i ett mjukt trä först fura. Tar sedan och provar försiktigt med det egentliga ämnet i ek och ask. Problemet är att hitta en lämplig
påskjutare. Såg en på nätet i kväll. Troligen plywood med ett utskuret handtag och klädd med en gummilist i botten. En idé är att montera en snabbspännare på objektet för att ha något stadigt att hålla i. Detta tål att tänka på.Min maskin är en Bosch 1600.
 
I allmänhet föredrar jag fräsen i bord. Men vid tex rundade hörn kan det ibland vara lättare m fräsen i handen. Detsamma gäller om jag vill medfräsa (gör jag aldrig i bord, i alla fall inte utan matarverk) eller om skivan helt enkelt är för stor för fräsbordet. Så svaret är väl helt enkelt att det beror på. Har du någon skiss på vad du vill göra?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.